نکات کوددهی درختان سیب به صورت ارگانیک برای باردهی طولانی

کوددهی به درختان سیب و سایر درختان میوه ، باغ شما را سالم و پربار نگه می دارد. اما دانستن زمان کوددهی و نحوه انجام آن به صورت ارگانیک کمی پیچیده است. این نکات وضوح بیشتری به شما می دهد.

از درختان میوه خود چه نوع رشدی را انتظار دارید

یک درخت میوه جوان سالم در یک فصل رشد 18 تا 24 اینچ رشد خواهد کرد. این فاصله بین اواخر فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه 4 تا 6 اینچ است. اگر این نوع رشد را مشاهده می کنید، نیازی به کوددهی نیست. اگر درخت میوه شما 3 ساله باشد، انتظار دارید که حدود 20 اینچ در سال (50 سانتی متر) یا 5 اینچ بین اواخر فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه رشد کند. اما اگر امسال رشد کمی در نوک شاخه ها مشاهده می کنید، یا اگر رشد سال گذشته کمتر از حد انتظار 18 تا 24 اینچ (45 تا 60 سانتی متر) بود، درختان میوه شما به نیتروژن نیاز دارند.

درخت سیب

مقدار زیاد نیتروژن بهتر نیست

اگر کمی ازت باعث رشد بهتر و سالم تر شدن درختان سیب شود، ممکن است فکر کنید که استفاده از مقدار زیادی نیتروژن بهتر است. اما لزوما اینطور نیست. نیتروژن زیاد می تواند همانند میزان کم نیتروژن به درختان میوه شما آسیب برساند. درختان میوه، درست مثل سبزیجات، به یک رژیم غذایی متعادل ازت، فسفر و پتاسیم، به علاوه چندین ماده معدنی کمیاب برای رشد نیاز دارند. اگر درختان میوه از قبل میزان باروری مناسبی را در محل کاشت خود داشته باشند، افزودن نیتروژن اضافی می تواند باعث رشد بیش از حد شود که در زمستان به راحتی آسیب می بیند و احتمالاً درخت را از بین می برد. افزودن نیتروژن اضافی همچنین می تواند باعث کمبود عناصر غذایی شود که می تواند به درخت آسیب برساند. درست رسیدن به تعادل مهم است. ازت زیاد می تواند از باردهی و گل دهی جلوگیری کند و حتی ممکن است به ریشه درختان شما آسیب برساند.

شکوفه سیب

مقدار نیتروژن را درست دریافت کنید

  • اگر درخت جوان شما در سال قبل 24 اینچ رشد داشت ، نیازی به افزودن کود اضافی نیست.
  • اگر درخت جوان شما در سال قبل 12 یا 15 اینچ رشد داشته باشد یا  بین اواخر فروردین ماه تا اواسط خرداد ماه 2 تا 3 اینچ رشد داشته باشد، افزودن مقدار متوسط نیتروژن مفید خواهد بود.
  • اگر درخت جوان شما در سال قبل فقط 2 اینچ رشد داشته باشد، در ابتدای فصل رشد به یک دوز کامل نیتروژن نیاز دارد. در این مورد از دستورالعمل های بسته کود به عنوان قانون خود استفاده کنید.

محصولات ارگانیک برای باروری درختان سیب

هنگام خرید کود، محصولی نمی خواهید که 100٪ نیتروژن باشد. در عوض، شما کود طبیعی و آلی را انتخاب می کنید که غنی از ازت باشد اما حاوی مواد مغذی دیگری نیز باشد. محصولاتی که به عنوان کود فروخته می شوند دارای درجه N-P-K هستند که به تعداد بیان می شود. (N  = نیتروژن،P  = فسفر و K = پتاسیم). اگر کالایی دارای درجه بندی 9-3-0 باشد، همانند کنجاله ماهی، به این معنی است که 9٪ ازت ، 3٪ فسفر و فاقد پتاسیم می باشد. نیتروژن باعث رشد قسمت های برگ دار می شود. فسفر باعث رشد و شکوفایی ریشه می شود. پتاسیم به باردهی و رشد دانه کمک می کند.

درخت سیب

کود ماهی

کود ماهی دارای درجه 9-3-0 است. در اوایل فصل در باغ های جوان که درختان رشد کند دارند مفید است. کود ماهی نسبت به سر ماهی خام شسته و رفته تر است اما به همان اندازه بودار است. خوب است که آن را درست قبل از باران استفاده کنید تا بوی آن به طور عمیق در خاک شسته شود و همسایگان را آزار ندهد و گربه ها را به خود جلب نکند.

یونجه

یونجه را می توانید در مرکز باغ و همچنین در فروشگاه خوراک پیدا کنید. دارای درجه 2-1-2 است. مالچ کردن باغ و درختان میوه با یونجه، که در طول فصل رشد تجزیه می شود و درختان و سبزیجات را با نیتروژن و پتاسیم تغذیه می کند. کنجاله یونجه، نیتروژن را سریعتر از یونجه آزاد می کند. اگر رشد درختان میوه شما کند است، این عملیات را در اردیبهشت ماه اعمال کنید.

چه موقع کوددهی ارگانیک درختان سیب اعمال شود

افزودن کود به درختان سیب باید در طول فصل رشد 3 بار انجام شود.

  • اولین کاربرد را در اوایل بهار، قبل از گلدهی، در حدود اواسط فروردین در بیشتر مناطق معتدل انجام دهید.
  • تقریباً یک ماه بعد، پس از اتمام گلدهی در اوایل خرداد، دومین کاربرد را انجام دهید.
  • و آخرین کاربرد کود باید در اوایل تیر، حدود یک ماه پس از مصرف دوم انجام شود.

دستورالعمل های موجود در جعبه کود را دنبال کنید. اگر میزان کود مصرفی سالانه است، این تقسیم بر 3 کنید تا بفهمید با هر بار مصرف چه مقدار کود اضافه می شود.

از اواسط تیرماه به بعد کود غنی ازت اضافه نکنید

افزودن کود ازت در اواخر فصل می تواند با شروع زمستان از خواب رفتن درختان جلوگیری کند. این امر می تواند در فصل سرما به درختان آسیب برساند. درعوض، اگر زمان مناسب را از دست دادید، تا بهار صبر کنید تا کود را استفاده کنید. هنوز می توانید مالچ را به درختان اضافه کنید زیرا این مالچ به آرامی از بین می رود و برای درختان مفید است.

مالچ

مالچ زدن هنگام کوددهی درختان سیب

مالچ با افزایش مواد آلی، بهبود بافت خاک و افزایش میکرو ارگانیسم های خاک، خاک را بهبود می بخشد. سلامت خاک نیاز به اصلاحات خاک را کاهش می دهد. مالچ همچنین رطوبت را در سطح خاک حفظ کرده و نیاز به آب اضافی را کاهش می دهد. مالچ علف های هرز را از درختان میوه دور نگه می دارد و حفظ درخت را آسان می کند.

با افزودن 2 اینچ مالچ غنی ازت در اوایل بهار به عنوان پوششی برتر روی تمام درختان میوه، درخت را در زمانی که بیشتر از همه به آن احتیاج دارند، تغذیه کنید. این بهترین زمان برای افزودن یونجه، کمپوست، یا کود پوسیده خوب است. هنگام افزودن یونجه، یونجه علفی ، کود پوسیده خوب، قالب برگ یا مالچ پوست به سطح خاک اطراف درختان جوان، مهم است که مالچ را به خوبی از تنه درخت دور نگه دارید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...