کمپرسور هوا و کاهش خطر آلودگی در محصولات غذایی

به عنوان یک تولیدکننده غذا یا نوشیدنی، هیچ چیز مهم‌تر از کیفیت و ایمنی محصول شما نیست. به طور طبیعی، شما می‌خواهید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا خطر آلودگی را کاهش دهید، در حالی که هنوز امکانات خود را به طور کارآمد و سودمند استفاده می‌کنید.

سیستم‌های هوای فشرده، گرچه بخشی اساسی از فرایند تولید و بسته‌بندی مواد غذایی است، اما به عنوان منبع آلودگی اغلب نادیده گرفته می‌شود.

انواع آلودگی هوای کمپرسور

آلودگی هوای محیط

منبع اصلی آلاینده در سیستم‌های هوای فشرده مدرن، هوای جوی است. این هوا به سیستم کشیده می‌شود و میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های میکروسکوپی را به همراه دارد. سپس این هوای آلوده در کمپرسور فشرده شده و در تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلودگی روغن

منبع اصلی و دوم آلودگی از روغن مورد استفاده برای روغن‌کاری و خنک‌سازی در کمپرسورهای هوای سنتی است. این فرایند محتوای روغن را در هوای فشرده باقی می‌گذارد. اگر برداشته نشود، روغن از طریق سیستم به یک نقطه کنترل بحرانی (CCP) منتقل می‌شود. سیستم‌های لوله‌کشی نیز ممکن است به روغن آلوده شوند.

فراوری غذا

آلودگی آب/رطوبت

رطوبت سیستم هوای فشرده را به محلی برای تولید میکروارگانیسم‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌کند. آنها در داخل اجزای سیستم و لوله‌کشی رشد می‌کنند، سپس به محصول، تجهیزات یا ظروف منتقل می‌شوند. این مشکل در آب و هوای گرم و مرطوب بیش‌تر است. برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها، نقطه شبنم فشار باید کمتر از 26- درجه سانتی‌گراد نگه داشته شود.

آلودگی ذرات جامد

ذرات گردوغبار محیط می‌توانند از طریق دریچه ورودی وارد کمپرسور شوند. دیگر آلاینده‌های معمول شامل لوله‌های قدیمی و زنگ زده و پوشش‌های روی روتورهای خود کمپرسور است.

تا زمانی که اقدامی برای از بین بردن یا کاهش آلودگی هوای فشرده شده انجام نشود، احتمال اینکه در برخی از مواقع محصول را نیز آلوده کند وجود دارد.

ارزیابی خطر آلودگی

استاندارد بین المللی ایزو 22000 ایجاب می‌کند که کلیه خطرات احتمالی پیش‌بینی شده و در تولید مواد غذایی شناسایی و ارزیابی شود. به منظور ارزیابی میزان خطر بالقوه، هوای فشرده شده مورد استفاده در سراسر تأسیسات تولیدی باید در هر نقطه از استفاده به صورت زیر دسته‌بندی شود:

  • تماس مستقیم با محصول (فرایند فراوری محصول)
  • تماس غیر مستقیم با محصول (مانند ظروف بسته‌بندی و تجهیزات)
  • بدون تماس

بسیار مهم است که به هر دسته و برنامه‌ها خلوص صحیح هوا مطابق با استانداردها برای کیفیت هوا ارائه شود. توصیه‌هایی را برای خلوص هوای فشرده برای نقاط تماس مستقیم و غیر مستقیم را ارائه می‌دهد.

کمپرسور

استفاده از فناوری‌های جدید کمپرسور برای کاهش خطر آلودگی

تولیدکنندگان موادغذایی و آشامیدنی که به دنبال به حداکثر رساندن محافظت خود در برابر آلودگی هستند، فناوری گسترده‌ای برای فشرده‌سازی و تصفیه در دسترس آنها است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی از روغن خنک کننده/روان‌کننده استفاده شده در کمپرسورهای سنتی است. درحالی‌که تجهیزات تصفیه در فیلتر کردن این روغن موثر است، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی با روی آوردن به فناوری‌های جدید کمپرسورهای بدون روغن، در صدد کاهش بیش‌تر خطر هستند.

کمپرسورهای 100 در صد روغن کمتر فاقد روغن هستند و به کاربر اجازه می‌دهد یکی از این منابع اصلی آلودگی را به طور کامل از بین ببرد. با انجام تجزیه و تحلیل، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی اکنون این گزینه را انتخاب می‌کنند.

یک فناوری مرتبط کمپرسور بدون روغن است. آنها از روغن به همان روش سنتی استفاده نمی‌کنند، اما حاوی روغن در جعبه دنده‌ها و سایر قسمت‌های جانبی غیر هوای کمپرسور هستند. در تجزیه و تحلیل خطر، تولیدکنندگان مواد غذایی باید تأثیر احتمالی را در صورت وجود نشتی این روغن‌ها یا خرابی مهروموم‌های داخلی در نظر بگیرند.

چه اقداماتی دیگری می‌تواند برای جلوگیری از آلودگی و حفظ یک سیستم قابل اعتماد و کارآمد باشد؟

نصب  تجهیزات فیلتراسیون و درایر.

نظارت منظم و نمونه‌برداری از کیفیت هوا و بازرسی کمپرسور هوا.

نگهداری از کمپرسور مطابق دستورالعمل‌های سازنده تجهیزات.

در مورد روش‌های بهبود عملکرد سیستم کمپرسور هوا و کاهش هزینه‌های انرژی مطلع باشید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...