روش های نگهداری هلو در سردخانه بالای صفر

هلو میوه بسیار لطیف و ظریفی است و فقط می توان آن را برای مدت کوناهی در سردخانه مواد غذایی نگهداری کرد. این میوه خیلی زود در حین نگهداری مزه و طعم خود را از دست می دهد بخصوص هلو هایی که خیلی زود بسته بندی شده اند خیلی زود خشک و بی رنگ می شوند.چیدن میوه قبل از رسیدن کامل موجب کاهش کیفیت مصرف تازه آن می گردد لیکن تولید و عرضه این میوه به میزان تجاری مستلزم آن است که هلو قبل از رسیدن کامل از درخت چیده شود.  چیدن هلو تماما با دست صورت می گیرد، سرد نمودن  میوه در زمان کوتاه بعد از چیدن نهایت ضرورت را دارد و این عمل را می توان توام با شستن گرد و خاک و اثرات سمپاشی انجام داد، درجه حرارت آب شست و شو بایستی صفر  درجه سانتی گراد باشد و تاثیر شست و شو بستگی به میزان و مقدار آب مورد مصرف خواهد داشت. آب مورد مصرف باید به نسبت ppm  100 دارای کلر باشد. پس از خشک شدن میوه باید در  درجات سرد نگهداری شود زیرا میوه گرم و خیس به زودی فاسد می شود.

گندزدایی هلو در سردخانه

 در آب شست و شو و سردسازی میوه می توان ماده گندزدای سدیم اورتو فنیل فنل بنومیل یا 2-6 دی کلرو 4 نیتروانیلین در صورت مجاز به کار برده شود. در صورتی که استفاده از مواد مزبور مجاز نباشد با فرو بردن میوه به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب 54 درجه سانتی گراد و با قرار دادن در معرض هوای فشرده با رطوبت نسبی 70 درصد و درجه حرارت 54 درجه به مدت 30 دقیفه همان نتیجه را می توان به دست آورد.در صورتی که از حرارت استفاده شود ، سرد نمودن با آب صفر درجه سانتی گراد بایستی متعاقب آن انجام گیرد، سرد نمودن در زمان کوتاه برای حمل و نقل و نگهداری هلو نهایت اهمیت را دارا می باشد و حداکثر 12 ساعت پس از چیدن، درجه حرارت میوه تا 8 الی 10 درجه سانتی گراد بایستی پایین آورده شود.به هنگام حمل هلو برای عرضه به بازار حرارت آن بایستی صفر درجه سانتی گراد باشد زیرا رسیدن هلو در 25 درجه سانتی گراد در یک شبانه روز برابر میزان آن در صفر درجه سانتی گراد در 16 روز می باشد.

نگهداری هلو در سردخانه

درجه حرارت و رطوبت نسبی برای نگهداری هلو در سردخانه

درجه حرارت نگهداری هلو بین 1- تا 1+ درجه توصیه می شود و مدت نگهداری از 1 تا 4 هفته است. رطوبت نسبی مورد توصیه 85 تا 90 درصد می باشد. در مورد بعضی از انواع حساس یک دوران 2 تا 5 روز در درجه بالاتر کمک خواهد نمود که میوه حالت پنبه ای به خود نگیرد.هلو نگهداری شده در صفر درجه، کاملا نمی رسد و برای بهبود کیفیت، بهتر است قبل از عرضه ، در درجات 10 درجه و بالاتر نگهداری شود. برای بعضی از انواع با نگهداری در صفر درجه و در محیط دارای 8 تا 10 درصد گازکربنیک و 11 تا 13 درصد اکسیژن نتایج خوبی به دست آمده است.

آسیب های احتمالی هلو در سردخانه

ضایعات هلو در سردخانه، علاوه بر عوارضی که در اثر میکروارگانیسم ها شروع می گردد شامل قهوه ای شدن درون میوه و حالت پنبه ای داشتن آن است. قهوه ای شدن از اطراف هسته شروع شده و اغلب دایره وار گسترش می یابد و علل آن می تواند، انبار نمودن درجات خیلی پایین و یا برای مدت طولانی باشد.

پنبه ای شدن هلو

حالت پنبه ای داشتن اغلب موقعی مشاهده می شود که درجه حرارت بین 2 تا 4 درجه باشد و در صفر درجه به ندرت اتفاق می افتد. این حالت در سردخانه و در عملیات بعدی رسانیدن میوه نیز ظاهر می گردد.با نگهداری میوه در صفر درجه و نیز نگهداری در درجات بالا قبل از انتقال به سردخانه می توان از حالت پنبه ای جلوگیری کرد.  نگهداری طولانی مدت هلو در دمایی که معمولا برای میوه قابل تحمل می باشد ممکن است سبب تاخیر در تولید بوی مخصوص هلو شود و این حالت برای بروز رنگ قرمز در گوشت میوه مناسب می باشد.

منبع : کتاب عوامل فساد و شرایط نگهداری مواد غذایی در سردخانه
تالیف: دکتر کرامت الله ایماندل و دکتر صادق زاده 

ضرورت نگهداری هلو در سردخانه

چرا هلو باید در سردخانه نگهداری شود؟

هلو یکی از میوه‌های فصل تابستان است که به دلیل طعم شیرین، محتوای غذایی غنی و خواص سلامتی برجسته‌اش، مورد توجه زیادی قرار دارد. اما همانند بسیاری از میوه‌های دیگر، هلو نیز دارای یک زمان محدود برای مصرف تازه‌اش است و برای حفظ کیفیت و طعم اصلی خود، نیاز به نگهداری مناسب دارد. در اینجا به بررسی اهمیت نگهداری هلو در سردخانه می‌پردازیم و علت این نیاز را شرح می‌دهیم.یکی از دلایل اصلی برای نگهداری هلو در سردخانه، کنترل دما و رطوبت است. هلو های تازه برای حفظ تازگی و کاهش فساد، به دمای پایینی نیاز دارند. سردخانه‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که دما و رطوبت به صورت کنترل شده تنظیم شود، که این امر باعث می‌شود هلو ها به مدت طولانی‌تری تازه و خوشمزه باقی بمانند.

علاوه بر این، نگهداری هلو در سردخانه به کنترل رسوبات و مواد آلی مضر کمک می‌کند. در محیط‌های گرم و مرطوب، میکروارگانیسم‌ها و قارچ‌ها به سرعت فعالیت خود را آغاز می‌کنند که می‌تواند منجر به فساد و تخریب هلو ها شود. با نگهداری هلو در سردخانه، این ریسک به حداقل ممکن می‌رسد.

زمان مناسب برای نگهداری هلو در سردخانه

زمان نگهداری هلو در سردخانه ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله شرایط دما و رطوبت در سردخانه، نوع و کیفیت هلو، و روش‌های نگهداری. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که هلو های نگهداری شده در سردخانه معمولاً می‌توانند بین ۱ تا ۴ هفته تازگی خود را حفظ کنند.برای افزایش ماندگاری هلو در سردخانه، می‌توان از روش‌هایی مانند کنترل دما و رطوبت، جداسازی هلو های سالم از هلو های فاسد، و استفاده از بسته‌بندی مناسب استفاده کرد. همچنین، پیش از قراردادن هلو ها در سردخانه، بهتر است آن‌ها را به مدت کوتاهی در دمای مناسبی که معمولاً حدود ۴ درجه سانتی‌گراد است، نگهداری کرده و سپس در سردخانه قرار داد تا از فساد زودهنگام جلوگیری شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...