صرفه‌ جویی در مصرف آب و انرژی با فناوری‌های کندانسور ترکیبی

برای کاهش استفاده از آب و زنده نگه داشتن خنک کننده تبخیری به نوآوری در تجهیزات و فناوری کندانسور نیاز است. طرح‌های ترکیبی باعث خنک‌سازی فرایند صنعتی مقرون به صرفه می‌شوند.فناوری‌های خنک کننده تبخیری کارآمد می‌توانند سهم زیادی در محافظت از تأمین آب جهان داشته باشند. یک کندانسور خنک شده با هوا با خنک‌کننده آدیاباتیک اختیاری می‌تواند برنامه‌های کاربردی مختلفی را که در آن منابع آب محدود است با استفاده از نیروی برق قابل انجام کند. کندانسورهای تبخیری دهه‌ها در کاربردهای برودتی و فرایند صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هنگامی که این خازن‌ها برای اولین بار معرفی می‌شوند، اغلب سیستم‌ های خنک‌کننده را تعویض می‌کنند و در مقابل سیستم‌هایی که جایگزین می‌کنند، به مصرف‌کنندگان نهایی صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی ‌می‌دهند.امروزه از کندانسورهای تبخیری به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی ذاتی و ردپای کمتری که نسبت به کندانسورهایخنک کننده هوا دارند، برای سیستم‌های متوسط به بزرگ استفاده می‌شود. تفاوت بین کندانسورهای تبخیری و هوا خنک در شکل نشان داده شده است.

کندانسور تیخیری

چرا باید در مصرف آب سردخانه صرفه جویی کرد؟

در دسترس بودن آب برای کارخانه و ساختمان یکی از نگرانی‌های اصلی استراتژیک فرایند‌های صنعتی است. بر اساس پیش‌بینی‌های آب و هوایی 10 تا 20 ساله، در دسترس  بودن آب برای برنامه‌های تبخیری دربسیاری از مناطق خواهد بود. افزایش مقررات مربوط به استفاده از آب آشامیدنی، هزینه‌های تصفیه آب و دفع آب ممکن است کاربرد استفاده از تجهیزات خنک‌کننده فقط تبخیری را محدود کند.تمایل طبیعی برای صاحبان تأسیسات این است که برای صرفه‌جویی در مصرف آب به یک گزینه خنک کننده با ظرفیت معادل تبدیل شوند. با این حال، ممکن است املاک و مستغلات موجود برای مقدار واحدهای خنک کننده هوا برای تأمین همان بار را نداشته باشند. از همه مهم‌تر، در حالی که کاربر نهایی ممکن است با استفاده از یک راه حل کاملاً خشک، مصرف آب را کاهش دهد، انرژی مصرف شده برای کندانسور و کل سیستم به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در نتیجه، تأسیسات تولید برق ممکن است به میزان قابل توجهی آب مصرف کند تا انرژی لازم را برای کاربر نهایی تولید کنند و در نتیجه مصرف انرژی و آب بیش‌تر از نقطه نظر جهانی باشد.هنگام در نظر گرفتن استفاده از آب، مصرف انرژی و برنامه‌ریزی مسائل مربوط به منطقه از تولید کننده انرژی از طریق کاربر نهایی، یک تصمیم درست برای انتخاب تجهیزات مناسب مورد نیاز است. در اتخاذ این تصمیمات، باید تعادلی بین انتخاب سیستم هوا خنک و آب خنک برقرار شود و بهترین انتخاب ممکن است ترکیبی از این دو باشد.

چیلر هواخنک

فناوری های کندانسور چگونه مصرف آب را به حداقل می رساند؟

کندانسور گرمای گرفته شده از مبرد را که خود نوعی مبدل حرارتی محسوب می‌شود با تقطیر به محیط می‌دهد اما بخار مبرد پیش از ورود به کندانسور باید به اندازه کافی در اثر عملکرد کمپرسور متراکم و گرم شده باشد تا بتواند با یک واسط خنک‌تر مانند آب یا هوا تبادل حرارت کند در غیر اینصورت همان مقدار انرژی که در اواپراتور اخذ شده اینک باید توسط کندانسور مصرف گردد تا بخار مبرد به مایع تبدیل شود.بنابراین اگرچه مبرد در کندانسور (Chiller Condenser) از حالت گاز به مایع در می‌آید، اما تمامی عمل چگالش به عهده کندانسور نیست، بلکه کمپرسور نیز نقش مهمی را در این بین بازی می‌کند. از همین رو کندانسور و کمپرسور به همراه هم واحد چگالش خوانده می‌شوند و در واحدهای دو تکه نیز این دو بخش تحت عنوان کندانسینگ یونیت در کنار هم قرار می‌گیرند. در نهایت کندانسور ها مصرف آب را به حداقل می رسانند و به صرفه جویی آن کمک زیادی می کنند.

برای تهیه فناوری های کندانسور چقدر باید خرج کرد؟

 همانطور که می دانید کندانسور در دستگاه چیلر از قسمت‌های مهم و گران دستگاه به حساب می آیند.بسته به نوع کندانسور و ابعاد و ظرفیت آن کندانسور می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد اما در شرایط و ظرفیت سرمایشی یکسان کندانسور هوایی و کندانسور تبخیری قیمت بالاتری نسبت به کندانسور آبی دارند.باید توجه داشت افزایش دمای محیط تأثیر مستقیم در افزایش سطح تبادل حرارتی کندانسور هوایی و در نتیجه قیمت آن دارد. صرفه‌جویی بی‌مورد در انتخاب کندانسور می‌تواند خسارات و هزینه‌های جبران ناپذیری را به دستگاه چیلر وارد نماید.

تجهیزات خنک کننده تبخیری

تولیدکنندگان تجهیزات خنک‌کننده تبخیری سیستم‌های ترکیبی مختلفی را برای کمک به اپراتورها در رعایت محدودیت‌های استفاده از آب معرفی کرده‌اند. سیستم‌های ترکیبی ممکن است دارای ویژگی‌هایی مانند:

- یک کویل تبخیری و یک کویل خشک به صورت سری.

- مدارهای کویل خشک جدا در بالای جریان هوای تخلیه

- کویل ساده با پره‌های کشیده

ترکیب‌های اخیر شامل پدهای آدیاباتیک مرطوب یا نازل‌های مه‌پاش در ورودی هوا هستند که دمای خشک مخزن ورودی را به کندانسور خشک کاهش می‌دهد.نوآوری در تجهیزات و فناوری چگالش برای کاهش استفاده از آب و خنک‌کننده تبخیری- کارآمدترین روش رد حرارت- یک انتخاب مناسب است. کندانسورهای تبخیری می‌توانند سهم زیادی در محافظت از تأمین آب جهان داشته باشند. با این حال، اگر منابع آب محدود باشد اما نیروی الکتریکی در دسترس باشد، گزینه دیگری وجود دارد: کندانسور هواخنک همراه با خنک کننده آدیاباتیک.

کندانسور هواخنک

 

سیستم خنک‌کننده آدیاباتیک یکپارچه در کندانسور هواخنک

خنک‌سازی آدیاباتیک فقط بخش کوچکی از تأمین آب را برای رد حرارت در گرمترین روزها استفاده می‌کند. با استفاده از این طرح، آب توسط پدهای آدیاباتیک خیس شده به جریان هوای ورودی وارد می‌شود یا مستقیماً به جریان هوا پاشیده می‌شود. در هرصورت، دمای ورود به مخزن خشک به دمای نزدیک به دمای مخزن مرطوب کاهش می‌یابد و از طریق حداقل مصرف آب، دمای چگالش کمتری تولید می‌شود. با کاهش بار و دمای هوا، آبی که از قسمت ورودی کویل پاشیده می‌شود یا از طریق پدهای هوای ورودی پخش می‌شود، قطع می‌شود.(توجه داشته باشید که مساحت پلان بسیار بزرگتر خواهد بود و لوله‌کشی با یک کندانسور هواخنک پیچیده‌تر و گران‌تر است.)گزینه‌های زیادی برای کندانسورهای خنک‌کننده تبخیری، ترکیب مرطوب/خشک و خنک‌کننده هوا موجود است. این راه حل‌ها همچنین می‌توانند مزایای دیگری را نیز در رابطه با نگهداری، مدیریت یخ و مقررات مربوط به آب فراهم آورند. طراح باید در هنگام تصمیم‌گیری در مورد نوع کندانسور برای تعیین میزان موجودی آب موجود و آینده و تأثیر کل بر سیستم و محیط، دقت لازم را به عمل آورد. این فناوری امروز برای فردایی بهتر در دسترس است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...