معرفی ماسک جراحی و روش تشخیص آن

ماسک جراحی، به عنوان ماسک پزشکی یکی از تجهیزات حفاظت فردی و بهداشتی حرفه‌ای در طول کارهای پزشکی می‌باشد. این ماسک‌ها مانع از نفوذ هوا و انتقال بیماری و عفونت بین بیماران و پرسنل می‌شود. این ماسک با مسدود کردن حرکت پاتوژن‌ها (عمدتاً باکتری و ویروس) موجود در قطرات تنفسی و ذرات معلق در هوا به داخل دهان و بینی از شخص محافظت می‌کند.

نام‌های دیگر این ماسک عبارتند از: ماسک طبی، ماسک لیزر، ماسک مقاوم در برابر مایعات، ماسک ایزوله و ماسک صورت.

 این ماسک به طور معمول در برابر رطوبت کاملاً نفوذ ناپذیر است، به عنوان یک مانع اضافی برای راه هوایی عمل می‌کند و معمولاً به گونه‌ای طراحی نشده تا از استنشاق پاتوژن‌های کوچکترجلوگیری کند(مگر اینکه دارای درجه N95 باشد). اما با فیلتر کردن و به دام انداختن بیش‌تر آن می‌تواند در برابر قطرات حامل آنها محافظت کند.ماسک جراحی هم از فرد استفاده کننده ( با فیلتر کردن هوای استنشاق شده) و هم از دیگران (با مسدود کردن بازدم‌های شدید) از طرف پوشنده که می‌تواند عامل بیماری‌‌زا را از دور پخش کند، محافظت کند.

ماسک جراحی

ماسک‌های جراحی که معمولاً دیده می‌شوند، از نظر کیفیت و سطح محافظت بسیار متفاوت هستند. علیرغم نام آنها، همه ماسک‌های جراحی برای استفاده در حین جراحی مناسب نیستند. ماسک‌های جراحی ممکن است به عنوان ماسک‌های جراحی، ایزوله، دندانپزشکی یا پزشکی شناخته شوند.

ماسک‌های جراحی از پارچه‌ای غیر بافته ساخته می‌شوند که با استفاده از فرایند دمیدن مذاب تولید می‌شوند. آنها در دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفتند و تا حد زیادی جایگزین ماسک صورت در کشورهای پیشرفته شدند.

ماسک جراحی

ساختار ماسک جراحی

قسمت آبی تیره (یا سبز) ماسک (لایه دفع کننده مایعات) باید به سمت خارج پوشانده شود و لایه سفید (جاذب) در داخل قرار دارد. معمولاً ماسک‌های جراحی سه لایه هستند. این ماده سه لایه از یک پلیمر ذوب شده، معمولاً از پلی پروپیلن، که از پارچه‌های غیر بافتنی می‌باشد، تشکیل شده است. این لایه به عنوان فیلتری عمل می‌کند که میکروب‌ها را از ورود یا خارج شدن از ماسک باز می‌دارد. این ماسک طوری طراحی شده تا ناحیه بینی تا چانه را بپوشاند. مواد فیلتر در لایه میانی ممکن است از میکرو الیاف با بار الکترواستاتیک ساخته شده باشد. یعنی الیاف الکترودهایی هستند که به جای اینکه ذرات از آن عبور کنند مسیر آنها را منحرف می‌کند. در حالی که ماسک‌های جراحی یکبار مصرف هستند ماسک‌های فیلترالکتریک با رعایت دستورالعمل هایی قابلیت استفاده مجدد را دارند.

چگونه بفهمیم ماسک جراحی واقعی است یا قلابی؟

طرح سه لایه ویژگی بارز ماسک‌های جراحی نیست. همچنین برخی ماسک‌های صورت غیر بافته 3 لایه‌ای یکبار مصرف وجود دارد که ظاهری مشابه ماسک‌های جراحی دارند، هرچند که این اجزا لایه‌ای از پروپیلن ذوب شده ندارند. حال چگونه تشخیص دهیم که ماسک شما واقعی است یا جعلی؟

ابتدا ماسک را پاره کنید تا ببینید آیا 3 لایه دارد؟

در مرحله دوم، لایه‌های ماسک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا یک لایه فیلتر ذوب شده دارد؟ 3 کار به شما کمک می‌کند تا لایه ذوب شده میانی را شناسایی کنید:

1- لایه میانی بسیار متفاوت از دو لایه غیر بافته دیگر شفاف است، بیش‌تر شبیه کاغذ سفید است.

2- متفاوت از کاغذ، لایه میانی ماسک  با آتش نمی‌سوزد و فقط ذوب می‌شود.

3- در لایه میانی ماسک الکتریسیته ساکن وجود دارد. اگر لایه را به صورت نوار پاره کنید، بدیهی است که اثر جذب الکترواستاتیک را احساس خواهید کرد و همچنین می‌توانید آن را با یک شیء فلزی جذب کنید.

محافظت در برابر کرونا

در طول بیماری کرونا ماسک‌های صورت مانند ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای، به عنوان یک اقدام کنترل بهداشت عمومی و شخصی در برابر شیوع بیاری کرونا استفاده شده است. در هر دو بخش جامعه و مراقبت‌های بهداشتی استفاده از آنها به عنوان کنترل و محدود کردن انتقال ویروس و محافظت شخصی برای جلوگیری از عفونت در نظر گرفته شده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...