پاکسازی سیستم‌های برودتی صنعتی

در این پست خواهیم گفت که سیستم‌های تصفیه هوشمند برای استخراج گازهای غیر قابل تغلیظ از سیستم‌ تبرید آمونیاک صنعتی چگونه کار می‌کنند. اما چرا باید پاکسازی کنیم؟در یک سیستم تبرید صنعتی تک مرحله‌ای می‌خواهیم تجمع گازهای غیر قابل تغلیظ و هوا را در دو مکان اصلی به دست آوریم. در بالای گیرنده بالای مبرد مایع و در بالای پایه افت در خروجی کندانسور.این گازها و حباب‌های هوا باعث کاهش کارایی سیستم می‌شوند، بنابراین باعث کاهش ظرفیت خنک سازی و افزایش مصرف انرژی می‌شوند. ورود هوا به سیستم اجتناب ناپذیر است بنابراین برای حفظ عملکرد مطلوب باید این موارد را پاکسازی کنیم.

سیستم تبرید تک مرحله ای

چگونه سیستم های برودتی را پاکسازی کنیم؟

کاری که ما انجام می‌دهیم این است که واحد تصفیه را به هردو محل تجمع هوا و گازها متصل کرده و دسترسی آنها را با شیرهای برقی کنترل می‌کنیم. ما همچنین یک لوله دیگر داریم که به خط مایع متصل است، این به عنوان تخلیه عمل می‌کند و هر آمونیاکی را که در طول فیلتر جمع شده است، برمی‌گرداند. علاوه براین قطعات پنل داخلی و خارجی سیستم‌های تهویه مطبوع پس از نصب و استفاده لازم است به صورت دوره‌ای شسته و سرویس شوند تا کارایی سیستم افزایش یافته و عملکرد بهتری داشته باشد. اگر سلامت سیستم تهویه مطبوع‌تان برای شما اهمیت دارد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با روش های شستشوی سیکل تبرید و لوله سیستم برودتی نظیر اواپراتور و کندانسور آشنا شوید و نکات مفیدی در ارتباط با نگهداری آن دستگاه آموزش ببینید.

پاکسازی سیستم تبرید

بررسی واحد پاکسازی

بیایید نگاهی به واحد تصفیه بیندازیم تا ببینیم چگونه کار می‌کند. ما فقط این را کمی متفاوت تر نشان داده‌ایم تا دیدن آن راحت‌تر شود.بنابراین همان طور که در داخل واحد تصفیه مشاهده می‌کنید، ما یک سیستم برودتی جداگانه و بسیار کوچک داریم. ما یک کمپرسور کوچک داریم که مبرد متفاوت R452A را به مدار جدا شده فشار می‌دهد. با یک فن مخصوص به یک کندانسور کوچک می‌رود که هوای محیط را از طریق مبدل حرارتی می‌ریزد، مبرد سپس به یک گیرنده منتقل می‌شود، سپس به یک سوپاپ انبساط، به اواپراتور منتقل می‌شود و دوباره به سمت کمپرسور می‌رود.اواپراتور به سیستم آمونیاک متصل است. اما این دو سیستم کاملاً از هم جدا شده‌اند، آمونیاک و R452A هرگز با هم برخورد نمی‌کنند و مخلوط نمی‌شوند.کنترل کننده به یکی از شیرهای برقی سیگنال می‌دهد تا مخلوط هوا، آمونیاک و گازهای غیر قابل تغلیظ را در اواپراتور موجود در واحد تصفیه باز و تخلیه کند. فقط یک دریچه می‌تواند در یک زمان مشخص باز شود زیرا اگر هردو باز شوند؛ سپس مبرد مایع هجوم آورده و واحد را سیل می‌کند.بنابراین با باز شدن یکی از شیرهای برقی، بگذارید مثلاً شیر مخزن گیرنده باشد، سپس مخلوط هوا، بخار آمونیاک و گازهای دیگر از مخزن گیرنده و به اواپراتور واحد تصفیه خارج می‌شود.این بخارات و گازها در اواپراتور جمع می‌شوند. سیستم تبرید کوچک در حال چرخش مبرد R452A در سمت دیگر اواپراتور است و خنک کننده مخلوط گاز را فراهم می‌کند.این مخلوط در زیر دمای چگالش آمونیاک خنک می‌شود.

واحد پاکسازی به چه منظور استفاده می شود؟

فرایند واحد پاکسازی باعث می‌شود که آمونیاک فقط به مایع تبدیل شود. هوا و گازها به شکل گاز باقی می‌مانند زیرا خصوصیات آنها متفاوت است و دمای چگالش بسیار پایین‌تر است. بنابراین هوا و گازها در اواپراتور باقی می‌مانند در حالی که آمونیاک به مایع تبدیل می‌شود و سپس از طریق جاذبه به سیستم از طریق خط تخلیه برگشت می‌یابد. با وقوع این امر، به طور طبیعی هوا، بخار آمونیاک و گازهای بیش‌تری جذب می‌شود.این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که تجمع هوا و گازها در اواپراتور به یک سطح مشخص برسد. کنترل کننده تشخیص می‌دهد که در اثر جمع شدن، دما و فشار اواپراتور تغییر کرده است. بنابراین، این شیر برقی دیگری را از اواپراتور بر روی خط هواگیری باز می‌کند تا تجمع هوا و گازها را تخلیه کند. این اجازه می‌دهد تا هوا و گازها به داخل یک حمام آب خارجی خارج شوند تا آمونیاک باقی مانده‌ای که ممکن است گیر کرده باشد را بشوید. سپس این فرایند تکرار می‌شود و ما سیستم را در عملکرد بهینه حفظ می‌کنیم.

پاکسازی سیستم برودتی

شسشتوی سیستم‌های تهویه با استفاده از ازت

استفاده از ازت برای شستشوی سیستم‌های تهویه مطبوع از علمی‌ترین روش‌ها می‌باشد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش شستشوی دستگاه تحت فشار بالایی توسط ازت انجام می‌شود. به این ترتیب سیستم از هرگونه روغن فاسد و آلودگی خالی شده و به خوبی تمیز می‌شود.

چرا سیکل تبرید نباید با استفاده از گاز R22 شسته شود؟

هنگام استفاده از گاز R22 مقدار زیادی از آن در هوا باقی می‌ماند و به دلیل ساختار شیمایی که این گاز دارد به سادگی به لایه‌های بالایی جو رفته و موجب تخریب لایه‌های ازن می‌شود از این رو این گاز برای محیط زیست مضر بوده و تاکید زیادی بر عدم استفاده از آن شده است. اثر پاک کنندگی گاز R22 به اندازه ازت نمی‌باشد و قادر به تمیز کردن کامل سیستم نمی‌باشد.باوجود اینکه این گاز اثر زیست محیطی و عملکرد نسبتا پایین دارداما، قیمت بالایی داشته و از نظر هزینه اصلا مقرون به صرفه نمی‌باشد.

مراحل پاکسازی سیستم های برودتی با ازت

برای استفاده از ازت باید سیستم باز باشد و کمپرسور روی سیستم بسته نباشد. سپس در دو مرحله شستشو انجام می‌گردد:

مرحله اول 

در اولین مرحله پنل داخلی و لوله‌های مربوط به آن شستشو داده می‌شود. برای اینکار یک مغزی و والف به سر لوله متصل شده و کپسول ازت به آن وصل می‌شود، سپس ازت با فشار بالایی وارد سیستم می‌شود و تمام روغن فاسد موجود در پنل داخلی را از طریق لوله برگشت خارج می‌کند. این کار را چندین بار و در هربار با کم و زیاد کردن فشار ازت انجام دهید تا روغن لجن شده بطور کامل خارج شود.

مرحله دوم

در دومین مرحله شستشوی سیکل تبرید و لوله ها توسط ازت کندانسور و لوله‌های بیرونی شسته می‌شوند. در این مرحله گاز ازت به کندانسور متصل شده و با فشار کمتری نسبت به مرحله اول شسته می‌شود.

سیال شستشو دهنده

پیش از استفاده از سیال حتما به خواص شیمیایی سیال شستشو دهنده توجه نمایید. زیرا ممکن است برخی از مواد شیمایی موجود در ترکیبات سیال با سیستم سرمایشی سازگار نباشد و موجب پوسیدگی و خوردگی دستگاه شود. همچنین حتما هنگام استفاده از سیالات شستشو دهنده نکات ایمنی را رعایت کنید زیرا برخی از سیالات سمی و قابل اشتعال هستند.عدم رعایت نکات ایمنی مشکلات بزرگی را برای سیستم سرمایشی شما ایجاد می کند.علاوه براین به دلیل آنکه سیالات شستششو تحت فشار بالا و به آرامی در لوله‌ها جریان دارند به خوبی جرم‌ها را پاک می‌کنند و مملو از آلودگی هستند به همین دلیل از تخلیه سریع آنها خودداری کنید. همچنین سمت لوله که سیال از آن خارج می‌شود را کمی تنگ کنید تا سیال شستشو دهنده به سرعت تخلیه نشده و در لوله‌ها فشار بیشتری ایجاد شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...