تفاوت پورت تاندربولت3 با USB-C

پورت‌های تاندربولت 3 همانند پورت‌های USB تایپ C به نظر می‌رسند، اما سرعت بالاتری دارند و این دو تفاوت‌های درونی مهمی دارند. در اینجا نحوه تشخیص آنها، به علاوه نکات اساسی در مورد این که کدام یک برای شارژ، انتقال داده و سایر موارد بهتر است، آورده شده است.

آیا نیاز به شارژ یک دستگاه تلفن همراه یا اتصال لوازم جانبی به رایانه شخصی دارید؟ احتمالاً باید از برخی از انواع پورت USB یا پورت تاندربولت (Thuderbolt) استفاده کنید. با این حال اگر یک رایانه  از آخرین مدل‌های بازار دارید انتخاب بین این دو گیج کننده است. این به دلیل ظهور رابط‌های USB-C و تاندربولت3 در چند سال اخیر است. این جدیدترین نسخه‌های USB و تاندربولت دارای اتصالات یک شکل و کابل‌هایی هستند که از نظر فیزیکی با یکدیگر سازگار هستند. اما در لپ تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها، تولیدکنندگان همیشه برچسب‌هایی ارائه نمی‌دهند که به شما کمک کند به راحتی تشخیص بدهید کدام یک است. بعضی اوقات مجبورید حدس بزنید. بنابراین بیایید تفاوت‌های این دو رابط را مرور کنیم و توضیح دهیم که بسته به کدام دستگاه نیاز به اتصال دارید، کدام یک را باید استفاده کنید.

پورت

USB-C چیست؟

USB  یک اتصال استاندارد برای انتقال داده‌ها و برق از طریق یک کابل است. اتصال USB-C در نگاه اول شبیه رابط micro-USB به نظر می‌رسد، هر چند نزدیک به بیضی شکل و ضخیم‌تر است تا بهترین ویژگی آن را داشته باشد: قابلیت انعطاف پذیری.

همانند پورت‌های اپل اتصال USB-C دارای جهت بالا و پایین نیست. کانکتور را به درستی تنظیم کنید و برای اتصال به برق مجبور نیستید که آن را بچرخانید. راه دست همیشه بالا است. کابل‌های استاندارد نیز در هر دو انتهای خود رابط یکسانی دارند،پس لازم نیست بدانید که کدام انتها به کجا می‌رود. بسیاری از دستگاه‌های جدید در طیف گسترده‌ای از دسته‌های فناوری، دارای پورت‌های USB-C هستند. درایوهای سخت، تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های هوشمند خانگی همه برای شارژ باتری، انتقال داده و یا هر دو از این پورت استفاده می‌کنند.

به لطف استفاده گسترده و دامنه چشمگیر از قابلیت‌ها  USB-C به سرعت در حال تبدیل شدن به یک پورت واحد برای کنترل همه دستگاه‌ها است. پورت بیضی شکل و اتصالات مربوطه می‌اوانند داده‌ها را با سرعت حداکثر 20 گیگابایت در ثانیه انتقال دهند بسته به امتیاز خاص USB SuperSeed درگاه و نزدیک  به 100 وات برق را برای شارژ باتری استفاده می‌کند. در برخی موارد، همچنین می‌تواند سیگنال‌های صوتی و تصویری را منتقل کند و به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را به یک مانیتور خارجی یا تلویزیون متصل کنید.

البته هر دستگاهی با پورت USB-C نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد. USB هارد درایو نمی‌تواند خروجی سیگنال ویدئویی بدهد.این به سادگی از کمی انرژی برای ارسال یا دریافت داده استفاده می‌کند، در حالی که یک آی پد از USB-C برای شارژ باتری، همگام سازی با رایانه شخصی یا خروجی فیلم استفاده می‌کند. یک پورت با تعداد زیادی قابلیت و کاربرد.

پورت

تاندربولت 3 چیست؟

پورت‌های تاندربولت 3 کاملا مشابه پورت‌های USB-C هستند و در واقع، کانکتور از نظر پلاگین از لحاظ فیزیکی یکسان است. در بسیاری از موارد،آنها می‌تواندد همه کارهایی را که یک پورت USB-C می‌تواند انجام دهند، به جز سرعت بالا. در واقع، تاندربولت 3  یک مجموعه برتر از USB-C است. شما می‌توانید یک دستگاه فقظ USB-C را به یک پورت تاندربولت 3 در رایانه متصل کنید، و این بسیار خوب کار خواهد کرد.

تاندربولت 3 به شما امکان می‌دهد تا حداکثر 40 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را انتقال دهید. این سرعت دو برابر سریع‌ترین سرعت درگاه USB-C 20 گیگابایت در ثانیه و چهار برابر سریع‌تر از رابط اصلی تاندربولت است.

پورت

پورت تاندربولت نه تنها می‌تواند به شما کمک کند سرعت انتقال داده‌ها را به دیسک سخت خارجی سازگار با سرعت بیش‌تری نسبت به یک پورت USB-C ساد انجام دهید، بلکه می‌تواند قابلیت‌های اضافی برای اتصال مانیتورهای خارجی و اسکله‌های توسعه را نیز باز کند. پورت USB-C با پشتیبانی از تاندربولت به این معنی است که برای فشرده کردن و انتقال مقدار زیادی اطلاعات (مانند داده‌های ویدئویی برای دو یا چند مانیتور خارجی 4 تا 60 هرتز) از طریق یک رایانه، تنها یک کابل است.

برخی از شرکت‌ها به سرعت از این قابلیت‌ها استفاده کرده‌اند. اپل از ابتدای پذیرش تاندربولت 3 برای رایانه‌ها بود و اکنون این درگاه‌ها در همه  رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های مدل جدید موجود است. قابلیت‌های خروجی ویدئو به سیستم بستگی دارد، اما برخی از آی مک‌ها می‌توانند از مانیتورهای خارجی Apple Pro Display XDR دوگانه متصل شده از طریق کابل‌های تاندربولت 3 پشتیبانی کنند. همچنین بیش‌تر رایانه‌های شخصی و لوازم جانبی ویندوز با پشتیبانی از اندربولت 3 نیز ارائه می‌شوند. پورت‌های لپ‌تاپ‌های پرتابل قابل حمل مدل جدید و همچنین تعداد بیش‌تری از هارد اکسترنال‌ها نیز توسعه پیدا خواهید کرد.

چگونه می‌توان تفاوت بین پورت USB-C و تاندربولت 3 را تشخیص داد؟

در حالی که یک پورت USB-C که از تاندربولت 3 پشتیبانی می‌کند به وضوح توانایی بیش‌تری نسبت به پورت بدون آن پشتیبانی را دارد، اما تشخیص تفاوت بین این دو همیشه آسان نیست.

پورت

Apple MacBook Pro بسته به مدل، تا چهار پورت، تاندربولت 3 دارد، اما هیچ یک از آنها از نوع برچسب یا مارک مشخصی برخوردار نیست- شما فقط باید بدانید که همه آنها پورت‌های تاندربولت 3 هستند. همین مسئله در مورد USB-C در برخی از دستگاه‌های دیگر مانند Surface Laptap 3  مایکروسافت نیز وجود دارد که پورت‌های USB-C آت از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کند اما بدون علامت نیز باقی می‌مانند.

در چنین شرایط، تنها راه برای تشخیص اینکه به کدام پورت نگاه می‌کنید خواندن توضیحات محصول در وب سایت یا بسته بندی یا بررسی اسناد و مدارک است. در مورد کابل‌ها نیز همین مسئله وجود دارد. بعضی از کابل‌های تاندربولت 3 روی شاخه‌های بیضی شکل خود پیچ و تاب رعد نقش بسته‌اند، در حالی که بعضی از آنها این کار را نمی‌کنند. از آنجا که برای باز کردن قفل همه قابلیت‌های درگاه تاندربولت به یک کابل تاندربولت نیاز دارید، باز هم خواندن دقیق مواد بسته بندی دوباره مرتب است.

پورت

بسیاری دیگر از دستگاه‌های مجهز به تاندربولت 3، به ویه لپ‌تاپ‌ها، ترکیبی از درگاه‌های بدون قابلیت‌های تاندربولت 3 دارند. در چنین شرایطی، معمولاً تصاویری از رعد و برق که در کنار درگاه‌های مربوطه قرار دارد، قابل شناسایی است.

در همین حال، پورت‌های USB-C که فاقدقابلیت‌های USB تاندربولت هستند ممکن است با آرم SuperSpeed(SS) همراه با تعدادی نشان دهنده سرعت اوج پورت برچسب گذاری شوند. پورت‌های نوع C که از شارژ بالای پورت پشتیبانی می‌کنند ممکن است با نشان SS در نماد باتری ظاهر شوند.

پورت

از کدام پورت استفاده کنم: USB-C یا تاندربولت 3؟

گرچه به نظر می‌رسد بدیهی است که هر زمان که می‌توانید از درگاه پیشرفته تاندربولت نسبت به پورت USB-C معمولی استفاده کنید، تصمیم‌گیری همیشه ساده نیست. در بسیاری از موارد، شما اصلاً نیازی به انتخاب بین این دو ندارید. برای دانستن دلیل، اصلی‌ترین قابلیت هر یک از درگاه‌ها در نظر بگیرید: شارژ کردن باتری. در لپ‌تاپ‌هایی که از شارژباتری داخلی خود از طریق USB-C پشتیبانی می‌کنند و دارای ترکیبی از اتصال دهنده‌های سبک USB-C هستند، برخی از آن‌ها از تاندربولت پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر از این ویژگی‌ها، اغلب تفاوتی بین توانایی هر پورت وجود ندارد باتری لپ‌تاپ را شارژ کنید (البته موارد استثنایی هم وجود دارد).

وضعیت دیگری که در آن USB-Cو تاندربولت3 قابل تعویض هستند این است که وقتی شما یک رایانه را که از تاندربولت 3 پشتیبانی می‌کند به دستگاهی که پشتیبانی نمی‌کند(مانند تلفن یا هارد دیسک خارجی) متصل می‌کنید در ای موارد، کار می‌کند، اما پورت(کابل USB-C) روی لپ‌تاپ باعث انتقال سریع داده تاندربولت‌ها با تلفن یا درایو نمی‌شود.

پورت

اما مواردی وجود دارد که در صورت امکان باید تاندربولت را  انتخاب کنید، حتی اگر این به معنای انتخاب دستگاه گران باشد. این بیش‌تر در مورد متخصصان رسانه که اغلب تصاویر و فیلم‌های ویدئویی را به درایوهای خارجی و از آنها کپی می‌کنند، صادق است. برای افراد حرفه‌ای  خلاق که روی آخرین مدل کار می‌کنند و همه از تاندربولت پشتیبانی می‌کنند، خرید یک درایو خارجی تاندربولت برای کاهش زمان صرف شده برای منتقل شدن انتقال داده‌ها کاری بیهوده نیست.

بنابراین هیچ یک از تاندربولت یا USB-C برنده آشکار نیستند. آنها فقط متفاوت هستند و هریک در موارد استفاده متفاوت برتری دارند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...