سیستم های کم فشار سردچال(COL)

پیشینه فیزیکی هواشناسی

COL)) سیستمی با فشار کم است که در جنوب آفریقای جنوبی توسعه می یابد و از سیستم های اصلی غرب غربی هوای سرد ناشی می شود. وقتی COL توسعه می یابد ، به یک سیستم بسته تعریف شده تعمیم می یابد که تا سطح گسترش می یابد و همچنین به سمت استوا-جابجایی جریان اصلی غربی تغییر مکان می یابد. سیستم COL معمولاً بیش از یک روز بر یک منطقه غلبه دارد و می تواند تا 6 روز ادامه یابد. COL به آرامی بر روی یک منطقه محدود حرکت می کند و منجر به بارندگی شدید می شود. COLها سیستم های باروکلینیکی ناپایداری هستند که با ارتفاع به سمت غرب شیب می یابند و مخصوصاً در حالی که در حال تعمیق هستند ، با همگرایی شدید و حرکت به سمت بالا همراه هستند. منشأ واگرایی عمده لازم برای هم افزایی سطحی برای تولید یک برآمدگی عمیق است که در COL مشاهده می شود در سطحی بسیار بالاتر از hPa  500  رخ می دهد.

مناطق همگرایی، واگرایی و بالارفتن همراه با سیستم های COL، در سطح و hPa 500

مناطق همگرایی، واگرایی

 

موقعیت جغرافیایی

نقشه توپوگرافی آفریقای جنوبی که در زیر آورده شده است، نشان می دهد که فاصله رشته کوه ها با خط ساحلی آفریقای جنوبی چقدر است، این ویژگی تأثیر زیادی بر میزان و محل بارش در مناطق جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرقی دارد کشور هنگام کار با سیستم های COL.

موقعیت مکانی سیستم های COL، از فصلی به فصل دیگر متفاوت است، با این وجود ، توزیع سیستم ها به صورت منطقه ای در هر دو نیمکره بیشتر بین عرض های جغرافیایی 20 و 45 درجه شمالی و جنوبی استوا انجام می شود و در نیمکره شمالی 45.5 درجه گسترش می یابد. در طول طول جغرافیایی، توزیع متغیر است و حداکثر چگالی آن در حدود 38 درجه شرقی است.

نقشه توپوگرافی آفریقای جنوبی

نقشه آفریقا

تنوع فصلی

در نمودار زیر نشان داده شده است که COL بیشتر در فصل پاییز در آفریقای جنوبی (مارس، آوریل و مه) بیشترین فراوانی را دارد و بیشترین فراوانی آن در طی ماه آوریل است. شرایط آب و هوایی شدید با کمترین فرکانس سیستم های COL در ارتباط است در حالی که کم باد در هوای فوقانی و شرایط خشک در تروپوسفر پایین با بالاترین فرکانس سیستم مرتبط هستند. اما با این وجود اظهار می دارد که از هر 10 COL یک مورد شرایط سختی را ایجاد می کند و منجر به جاری شدن سیل در آب می شود. از 31 سال اقلیم شناسی که مورد بررسی قرار گرفت، آنها در مجموع 1253 رویداد، 40 COL در هر سال را شناسایی کردند که یک سیستم COL در هفته در نیمکره جنوبی است. از مجموع سیستم هایی که در نیمکره جنوبی تشکیل می شوند ، آنها فقط 126 مورد از آنها را در آفریقای جنوبی یافتند.

نمودار تنوع فصلی

 

چرخه زندگی

چرخه زندگی COL در نیمکره جنوبی به چهار مرحله تقسیم شده است: مراحل بالا Trough ، مرحله Tear-off ، مرحله Cut-off و مرحله نهایی. این چهار مرحله می تواند در مدت زمان حداکثر 6 روز رخ دهد. نمایش شماتیک ایده آل برای چرخه زندگی COL طی یک دوره شش روزه در تصاویر زیر نشان داده شده است.

چرخه زندگی



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...