چرا گاهی سردچال شرایط جوی خطرناکی ایجاد می‌کند؟

خواه یک سیستم گرمسیری راکد باشد، یک توفان تندری با حرکت آهسته باشد یا یک جبهه هوای ثابت؛ هر الگوی راکد آب و هوایی اغلب می‌تواند به یک وضعیت خطرناک تبدیل شود. همین موضوع را می‌توان در مورد سردچال نیز گفت. بادهای قدرتمند جت استریم عامل جریان الگوهای آب و هوایی در سراسر جهان هستند. به طور معمول آنها از غرب به شرق به صورت ثابت حرکت می‌کنند. هر از چند گاهی یک سیستم کم فشار یا طوفان از جت استریم جدا شده متوقف می‌گردد. این جایی است که سردچال نامگذاری می‌شود.

مدت زمان وقوع این پدیده چقدر است؟

سردچال ممکن است برای چند روز یا حتی یک هفته یا بیش‌تر در یک نقطه باقی بماند تا جایی که چیزی برای دور کردن آن ایجاد شود. آنچه فریبنده است این است که اگرچه این سیستم‌ها ثابت هستند، اما در جای خود تکان می‌خورند یعنی نمی‌توان برای هر روز یک شکل از آب و هوا را انتظار داشت.

این را با قایقی مقایسه کنید که  در دریاچه‌ای لنگر انداخته است. لنگر داخل آب پرتاب می‌شود و قایق را به طور کلی در یک نقطه نگه می‌دارد. با این حال، قایق هنوز کمی در جای خود تکان می‌خورد. جو زمین هم مثل آب دریاچه است و با سردچال همان کار را می‌کند.

سردچال

چرا سردچال می‌تواند مشکل ساز باشد؟

هر زمان که یک سیستم راکد بماند، می‌توانید برخی مشکلات را پیش‌بینی کنید. به طور معمول، هنگامی که در نزدیکی ما سردچال ایجاد می‌شود هوا را بسیار گرمسیری می‌کند. در طول فصل گرم این امر منجر به بروز باران یا طوفان روزانه و احتمال  طوفان مکرر و تهدید سیل می‌شود. طغیان رودخانه‌ها و خرابی خانه‌ها می‌تواند تلفات زیادی در پی داشته باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...