تفاوت ساندویچ پانل PU و PIR چیست؟

هر دو ساندویچ پانل PU و PIR محصولات مهم خط تولید ساندویچ پانل هستند. بنابراین ویژگی‌های این دو ساندویچ پانل متفاوت چیست؟ چه تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد؟

فوم PIR و فوم پلی اورتان PU دو ماده عایق حرارتی کاملاً متفاوت هستند، اما از آنجا که دارای گروه واکنش یکسان هستند، یعنی مواد اولیه یکسان یا مشابه دارند، به آنها محصولات خواهر می‌گویند. به PIR  پلی اورتان اصلاح شده با اسید ایزوسیانورات گفته می‌شود. از فوم پلی اورتان ساخته شده و توسط اسید سیانورات اصلاح شده است. این تفاوت زیادی  در عملکرد بین پلی ایزوسیانورات  و پلی اورتان دارد. با این وجود، به دلیل اینکه  کارخانه‌های کمی هستند  که فناوری PIR را کنترل می‌کنند، دو نوع فوم اساساً از شکل قابل تشخیص نیستند. بسیاری از مردم اشتباه می‌کنند که  PIR نیز کف پلی اورتان است. در واقع، تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. نام کامل PIR "پلی اورتان اصلاح شده با اسید پلی ایزوسیونورات" است که برای حفظ کردن بسیار طولانی است.

ساندویچ پانل

1- ساندویچ پانل پلی اورتان چیست؟

ساندویچ پانل پلی اورتان PU که به ساندویچ پانل یورتان، پانل کامپوزیت پلی اورتان، و پانل کم مصرف پلی یورتان نیز معروف است، ساندویچ پانل عایق پلی یورتان برای ساخت است. این محصول یک صفحه فولادی رنگی دو لایه با کف سفت  و سخت پلی اورتان به عنوان یک لایه عایق است. معمولاً در سیستم محفظه دیوار و سقف کارخانه‌های صنعتی، انبارهای لجستیکی و خانه‌های پیش ساخته استفاده می‌شود.

2- ساندویچ پانل PIRچیست؟

ساندویچ پانل PIR گه به آن ساندویچ پانل پلی ایزوسیانات نیز گفته می‌شود، ماده‌ای کف کننده است که در اثر واکنش ایزوسیانات با پلی اتر پس از کاتالیزور ساخته می‌شود. مقاومت فیزیکی و حریق آن از مقاومت پلی اورتان عمومی بهتر است. این یک ماده عایق آلی با درجه حرارت پایین است که دارای هدایت حرارتی کم، ضد ضربه و سازگاری قوی است. به طور گسترده‌ای در پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های شیمیایی، اتیلن، کود شیمیایی، سردخانه و صنایع ساختمانی استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل

3- تفاوت ساندویچ پانل PU و  PIR

-تفاوت در مقاومت در برابر آتش:

فوم PU: به طور کلی درجه B3 با افزودن بازدارنده‌های شعله، می‌تواند به درجه B2 برسد.

فوم PIR: به طور کلی درجه B2 با تنظیم غلظت اسید  پلی ایزوسیانورات و سایر فناوری‌های فرمول می‌تواند به سطح B1 برسد و شاخص اکسیژن می‌تواند به بیش از 35 درصد برسد.

- تفاوت در خصوصیات عایق حرارتی:

فوم PU: رسانایی گرمایی به طور کلی 0.022 تا 0.026 W/Mk (25 درجه سانتی‌گراد) است.

فوم PIR: رسانایی گرمایی می‌تواند تا 0.018 W/mk (25 درجه سانتی‌گراد) پایین باشد.

- تفاوت درتراکم فله

فوم PU: به منظور دستیابی به نیازهای قدرت رضایت بخش معمولاً 45-35 کیلوگرم در متر مکعب حاصل می‌شود.

فوم PIR: به منظور دستیابی به نیازهای قدرت رضایت بخش به طور کلی 55-45 کیلوگرم در متر مکعب را به دست می‌آورید.

-تفاوت در محدوده دما:

فوم PU: زیر 110 درجه سانتی‌گراد.

فوم PIR: می‌تواند به 205 درجه سانتی‌گراد برسد.

-تفاوت در جذب آب:

فوم PU: به طور کلی 2.5 تا 3 درصد.

فوم  PIR: تا 0.9 درصد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...