تفاوت ساندویچ پانل پلی‌ اورتان و پلی استایرن

تفاوت ساندویچ‌ پانل های پلی‌ یورتان و پلی‌استایرن از نظر کاربرد و ویژگی های آن ها، یکی از موضوعاتی است که مصرف کنندگان، بایستی با آنها آشنایی داشته باشند. همانطور که می دانید ساندویچ پانل‌ها تسکیل شده از دو صفحه فلزی می باشندکه هسته ای از فوم های عایق در میان آنها تزریق می شود. پلی‌اورتان حدود 35 سال است که به بازار آمده است در حالی که پلی استایرن از 50 سال پیش مورد استفاده بوده است. پلی‌اورتان برای جایگزینی کمبودهای پلی استایرن منبسط شده تولید شد. در ادامه این پست تفاوت ‌های بین پلی‌اورتان و پلی استایرن را مشاهده خواهید کرد.

تفاوت های ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استارین

این دو نوع ساندویچ پانل با یکدیگر از نظر بسیاری موارد تفاوت دارند که در ادامه به ذکر تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن می پردازیم. اما لازم به ذکر است که از هر دو نوع می توان برای ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری مورد استفاده قرار داد. تفاوت های این دو ساندویچ پانل به ذکر زیر می باشد

درجه عایق حرارتی(R)

پلی اورتان بالاترین درجه عایق در جهان است. آن را در بیش‌تر یخچال‌ها، فریزرها و حتی وسایل شخصی مخصوص خنک کننده پیدا خواهید کرد. مقدار درجه عایق حرارتی در پلی استایرن از R-2 تا R-5 است و مقدار آن در پلی اورتان از R-7 تا R-8 در هر اینچ می‌باشد.

پلی استایرن

نوع ساختار

احتمالاً بیش‌ترین تفاوت بین پلی اورتان و پلی استایرن در ساخت این صفحات است. هر دو محصول از OBS (صفحات چوبی) برای پوشش هر دو طرف استفاده می‌کنند، اما اینجا جایی است که شباهت به پایان می‌رسد. در اتصال فوم، از پلی اورتان واقعی به عنوان عامل اتصال به خود OBS استفاده می‌شود. پلی اورتان یکی از بهترین چسب‌هایی است که امروزه در صنت استفاده می‌شود. برخی از تولیدات OBS و تخته سه لا از پلی اورتان برای اتصال محصولات خود به یکدیگر استفاده می‌کنند. وقتی نوبت به چسبیدن می‌رسد استفاده از پلی اورتان هم به اندازه عایق حرارتی عالی و هم قوی‌ترین پیوند در صنعت را به ما می‌دهد. پانل‌های پلی استایرن از پخش چسب در دو طرف  OBS استفاده می‌کنند و سپس به صورت مکانیکی در جای خود قرار گرفته و تحت فشار قرار می‌گیرند تا چسب خشک شود.

مقاومت در برابر رطوبت

 ساندیوچ پانل هایپلی یورتان ها وزن کمی داشته و اغلب بسیار سبک‌وزن هستند ، ضد آب هستند و مایعات را به خود جذب نخواهند کرد، دوام و عمر بالایی دارد ، فرایند تولیدی آن بالا است و انرژی کمی جهت تولید این ساندویچ پانل ها صرف می شود، عدم خوردگی و پوسیدگی توسط حشرات ، دارای خواص ایمنی ضد آب‌وآتش است ، تنوع زیادی در زیبایی دارد ، نصب و راه‌اندازی آن آسان است و هدر رفتن حرارت را به حداقل ممکن می‌رساند .مقاومت در برابر رطوبت یک فاکتور مهم است. پلی اورتان یکی از کمترین درجه نفوذ پذیری رطوبت را در بین محصولات تولید شده برای صنعت ساختمان دارد. میزان نفوذ در پلی اورتان 1.2 است. میزان نفوذ در پلی استایرن 2 تا 5 است. این تفاوت در یک منطقه با رطوبت بالا مانع دیگری برای استفاده از پلی استایرن است. برخی سازنده‌های پلی استایرن این فاکتور را در درجه عایق حرارت محاسبه می‌کنند.

مقاومت در برابر آتش

پلی اورتان یک فوم دارای درجه UL کلاس 1 است. این بدان معنی است که پلی اورتان منبع آتش سوزی نیست و به خودی خود نمی‌سوزد. رتبه کلاس 1 بالاترین رتبه‌ای است که یک محصول ساختمانی می‌تواند داشته باشد. همچنین، پلی اورتان یک پلاستیک تنظیم حرارتی است. این بدان معناست که ذوب نخواهد شد تا زمانی که دما به 1000 درجه نرسد و در آن زمان فقط سوخت می‌شود. حرارت کمتر بر روی پلی اورتان تأثیر نمی‌گذارد. از طرف دیگر، پلی استایرن یک پلاستیک تنظیم حرارتی نیست و در دمای 180 درجه نرم می‌شود و در دمای 240 درجه ذوب می‌گردد. 

موارد مصرفی

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در ویژگی ها آنان است. هر کدام از این ساندویچ پانل ها دارای ویژگی خاصی هستند که موارد مصرف آنها را ویژه می نماید. برای همین است که در هر مکانی می توان از انواع مختلف این عایق ها استفاده نمود.ساندویچ پانل پلی یورتان در دیوار و سقف مورد مصرف قرار می گیرند و نوع ساندویچ پانل سقفی آن ساختاری به شکل ذوزنقه ای دارد تا آب را بهتر به سمت آبراه مناسب هدایت نماید. ضخامت این ساندویچ پانل ها در اندازه های متفاوت است که بسته به نوع مصرف در موارد گوناگون استفاده می شود. از معایب بزرگ این نوع ساندویچ پانل این است که هنگام سوخت گاز سیانور آزاد می نماید که بسیار کشنده و مسمومیت زا است.موارد مصرف ساندویچ پانل پلی یورتان عبارتند از: سالن های ورزشی، سوله های صنعتی، کارخانه ها، کانکس های ویلایی و پیش ساخته، دفتر کارگاه و سردخانه ها.موارد مصرف ساندویچ پانل پلی استایرن عبارتند از: نیروگاه ها، ورزشگاه ها، ساختمان های اداری و تجاری، کشتی سازی، عایق کاری سوله ها و سردخانه ها، و انواع ساخت و سازها در مکان های متفاوت.

پلی استایرن

نتیجه گیری

در مکان هایی که نیاز به جلوگیری کامل از ورود هوا است ، استفاده از پلی استایرن توصیه نمی شود.پلی استایرن نسبت به پلی یورتان ساختار ضعیف تری دارد و مقاومت آن نسبت به آتش کمتر می باشد که البته میتوان با افزایش ضخامت پلی استایرن، ضخامت آن را نسبتا افزایش داد و در نتیجه آن را در مقابل اتش و حریق مقاوم ساخت. اگر بخواهیم کل تفاوت های این دو را به طور خلاصه بیان کنیم به این شکل می شود:

  • ساندویچ های پانل پلی استایرن از نظر عایق صوتی و حرارتی نسبت به پانل پلی یورتان ضعیف تر می باشند.
  • مهم بزرگ تری تفاوت این دو وزن وقیمت کمتری است که پلی استایرن نسبت به پلی یورتان دارار می باشد.
  • در موارددیگر حتی میتوان به مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در نحوه ی ساخت آن ها پرداخت.
  • دیگر مزیت های پلی استایرن نسبت به پلی یورتان موارد زیر را شامل میشود:
  • امکان تولید در رنگ های مختلف (رال رنگی ساندویچ پانل)
  • امکان تولید در اشکال، قالب ها و ضخامت های مختلف
  • سهولت و سرعت در جابه جایی


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...