تحلیل سردچال به وسیله نقشه

در نقشه زیر کانون کم ارتفاعی با منحنی بسته  5350 متر بر روی دریای خزر تشکیل شده است. این کانون کم ارتفاع که آن را می‌توان سردچال جوی نامید با امتداد شرقی-غربی بادهای غربی را مجبور به حرکت به سمت عرض‌های پایین‌تر کرده است. به طوری که سبب تشکیل پر ارتفاعی بر روی شرق دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ و ناوه‌ای بر روی جنوب کشور و خلیج فارس شده است. مجموعه‌ این شرایط زمینه ایجاد بارندگی در جنوب غرب کشور را ایجاد کرده است. منظور از سردچال جوی فرود بریده‌ای است که در عرض‌های بالای جغرافیایی از هوای سرد پر گشته و بعد از حرکت به سوی عرض‌های پایین‌تر از جبهه اصلی خود جدا شده است. سردچال‌ها موقعی که در عرض ‌های جنوبی‌تر از مسیر اصلی جریان بادهای غربی بر بالای سرزمین‌های نسبتاً گرم قرار گیرند با ایجاد ناپایداری شدید سبب تشکیل ابر و نزولات جوی شدید می‌شوند.

نقشه شماره 1:

سردچال

تفسیر نقشه شماره 2:

در این نقشه سردچالی که در روز قبل بر روی دریای خزر تشکیل شده بود به غرب دریای خزر منتقل شده است. همچنین ناوه‌ای که بر روی مرکز دریای مدترانه شکل گرفته است با عبور از دریای سرخ  در حال نزدیک شدن به کشور می‌باشد. بنابراین با توجه به این شرایط می‌توان برای روز آتی در نیمه غربی و خصوصاً جنوب غرب کشور انتظار بارندگی داشت.

سردچال

تفسیر نقشه شماره 3:

در این نقشه محور ناوه نقشه روز قبل بر روی شرق  دریای مدیترانه و مرکز دریای سرخ می‌باشد. به طوری که منطقه واگرایی بالای این ناوه بر روی نیمه غربی کشورمان قرار گرفته است. قرار گرفتن محور این ناوه بر روی دریای سرخ و عبور آن از روی خلیج فارس موجب کسب رطوبت از این دو مرکز شده است. ضمن آنکه سردچالی که در نقشه روز قبل در حاشیه غربی دریای خزر قرار داشت نیز به طرف عرض‌های بالاتر جابجا شده است.

سردچال

تفسیر نقشه شماره 4:

این نقشه شبیه روز قبل می‌باشد. با این تفاوت که ناوه‌ای که در نقشه روز قبل محور آن بر روی دریای سرخ قرار داشت در مرز جنوب غرب ایران و خلیج فارس قرار گرفته است. در این روز نیز جنوب غرب کشورمان روز بارانی را داشته است.

سردچال

تفسیر نقشه شماره 5:

در این نقشه ناوه‌ای که در روزهای قبل در نیمه غربی کشور قرار داشت بر روی مرکز کشور مستقر شده است. و شکل‌گیری یک مرکز کم ارتفاع جدید که اکنون مرکزش بر روی مدیترانه قرار دارد را نشان می‌دهد.

سردچال



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...