سیستم جدید هشدار آتش ‌سوزی در سردخانه مواد غذایی

شاید خطر آتش‌ سوزی در دمای زیر صفر  کم باشد، اما عوامل خطر جدی در تأسیسات سردخانه مواد غذایی وجود دارد. بیشتر کالاهای ذخیره شده و تجهیزاتی مثل جعبه‌ها، پالت‌ها و بسته بندی‌ها قابل احتراق هستند. محیط خشک با رطوبت کم و حاوی چندین منبع اشتعال است. علاوه بر این، دیوارها و سقف عایق بندی شده ساختمان می‌تواند گرمای آتش را حفظ کند و به طور بالقوه باعث گسترش آن شود. و جریان زیاد هوا می‌تواند دود را در فضای یخچال پراکنده کند.هزینه آتش‌سوزی بسیار فراتر از دست دادن ساختار ساختمان و مصالح است. فاسد شدنی بودن کالاها اعم از گوشت یا لبنیات که معمولاً در جای سرد و خنک نگهداری می‌شوند، جلوگیری از افزایش دما را ضروری می‌کند. گرمای ناشی از آتش سوزی یا افزایش دما به دلیل توقف سیستم تبرید در پی آتش سوزی می‌تواند منجر به فساد مقدار قابل توجهی از محصولات و از دست دادن درآمد شود. حتی یک جرقه یا دود ناشی از آتش سوزی که صورت بگیرد در صورت عدم شناسایی و مدیریت زود هنگام، می‌تواند منجر به ضررهای زیادی شود. محصولات غذایی که در طول زمان حتی در معرض دود کم قرار بگیرند می‌توانند آلوده و غیر قابل استفاده شوند.

انبار سردخانه

کاهش آسیب های سردخانه با سیستم هشدار آتش سوزی

تلفات ناشی از خرابی، قطع عملیات، اعتبار تجاری و اعتماد مصرف کننده می‌تواند قابل توجه باشد و حتی می‌تواند بخش‌های قابل توجهی از زنجیره تأمین موادغذایی سرد یا منجمد را در معرض خطر قرار دهد.خوشبختانه، با وجود فناوری تشخیص دود استنشاقی(Aspirating Smoke Detection) محافظت از تجهیزات و سردخانه مواد غذایی بسیار آسان‌تر شده است. البته این فناوری مدتی است که در مراکز حساس مثل مراکز داده که تشخیص دود بسیار مهم است مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیبی از سطح آستانه هشدار قابل برنامه ریزی و مزیت استخراج نمونه هوا از محیط، ASD را به یک راه حل ایده‌آل برای این امکانات تبدیل کرده است.

دلیل ضرورت سیستم هشدار آتش سوزی

سیستم هشدار آتش سوزی سردخانه ها ، با توجه به اینکه محیط سردخانه دارای هوای سرد و دمای زیر صفر درجه است، اغلب افراد فکرمی کنند که همچین محیط هایی دچار حریق نمی شود. ولی برخلاف این تصور اشتباه احتمال وقوع حریق در سردخانه ها بر اثر عواملی چون اتصالات جریان برقی و ... امکان پذیر است.سردخانه ها و یخچال ها مکانی برای نگهداری میوه ها و مواد غذایی هستند، که در برابر آتش مقاومتی نداشته و سریعاً از بین میروند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. در صورت وقوع حریق کلیه سرمایه صاحبان این گونه کسب و کارها از بین خواهد رفت. بنابراین استفاده از سیستم هشدار آتش سوزی در سردخانه ها اهمیت بالایی دارد. با در نظر داشتن این مورد که احتمال وقوع حریق در سردخانه ها پایین است. در صورتیکه ابعاد سردخانه کوچک باشد، می توان از سیستم اعلام حریق دستی و از کپسول های آتش نشانی برای اطفای حریق احتمالی در این مکان ها استفاده کرد. اگر سردخانه وسیع و گسترده است و سرمایه بیشتری را در برگرفته است، بهتر است جهت اطمینان خاطر از هشدار اتش سوزی اتوماتیک استفاده کنید.  

چالش‌های تشخیص دود در سردخانه

مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در تأسیسات سردخانه، شامل مشکلات توزیع برق، تجهیزات روشنایی، تجهیزات حمل و نقل(نوار نقاله)، عملیات نگهداری و پردازش است. محیط سردخانه می‌تواند چالش‌هایی را در تشخیص سریع آتش ایجاد کند. هوای سرد، رطوبت کم، جریان هوای زیاد منجر به رقیق شدن دود در هوا و تأخیر در تشخیص آتش سوزی می‌گردد. به علاوه ردیاب‌های تشخیص نقطه‌ای دود برای کار در دمای زیر صفر طراحی نشده اند. دمای زیر صفر در سردخاه می‌تواند باعث کاهش عملکرد سیستم‌های تشخیص متداول، به ویژه در سردخانه‌های با سقف بلند گردد.در چنین تنظیماتی، سیستم‌هایی که به حس کردن گرما متکی هستند باید منتظر بمانند تا گرما به سقف برسد. با توجه به وجود جریان هوای سرد در سردخانه و رقیق شدن  دود تا زمان رسیدن گرمای کافی به آشکارسازها، ممکن است آتش سوزی ادامه پیدا کند. به علاوه ممکن است یخ زدن ردیاب دود در سرما منجر به هشدار نادرست شود. همچنین هنگام کار بارگیری و تخلیه پالت، دستگاه‌های تشخیص دود نقطه‌ای می‌توانند توسط لیفتراک یا بالابرهای خودکار آسیب ببینند.تعمیر و نگهداری ردیاب دود نقطه‌ای خود چالش بزرگی است. زیرا نصب ردیاب‌ها در مکان‌های صعب‌العبور و نیاز دستگاه به  سرویس کردن فیزیکی می‌تواند وقت گیر باشد یا خطرات ایمنی برای پرسنل خدماتی را به دنبال داشته باشد.

آتش سوزی در سردخانه

بهینه سازی تشخیص دود در سردخانه

به عنوان یک روش جایگزین، فناوری ASD یک گزینه موثرتر و سریعتر است که نیازی به نگهداری فیزیکی ندارد.برای استفاده در سردخانه مواد غذایی، برخی از سیستم‌ها با عنوان"سیستم تشخیص خیلی زود دود "(Very Early Detectors Apparatus) بسیار مناسب هستند. عملکرد این سیستم مبتنی بر لیزر است. ابتدا لوله‌های سوراخ دار را در مکان های مختلف مثل امتداد سقف و دیوارها نصب میکنند. دستگاه مانند جارو برقی، نمونه هوا را از سوراخ‌ها جمع آوری می‌کند.در حالی که سیستم‌های ASD از منبع نور LED چند گیرنده عکس برای تشخیص استفاده می‌کنند سیستم VESDA از یک محفظ تشخیص بو استفاده می‌کند که شامل امواج کوتاه لیزر، تصویرگر CMOS و چند دیود نوری است. تصویر  برداری مستقیم از ذرات نمونه‌برداری شده با استفاده از دوربین CMOS امکان استخرراج داده‌ها را با توجه به اندازه، رنگ و شکل آنها فراهم می‌کند. داده‌های اضافی از پنج دیود امکان اندازه گیری پراکندگی نور در جهات مختلف را فراهم می‌کند.

VESDA

عملکرد سیستم تشخیص دود در سردخانه

با اطلاعات دقیق‌تر برای تجزیه و تحلیل، این سیستم قادر است دود را از سایر عواملی که می‌تواند باعث ایجاد هشدار اشتباه شود متمایز کند.برای محیط‌های ذخیره سازی سرد که ممکن است ذرات گرد و غبار موجود در هوا نیز وجود داشته باشد، که می‌تواند توسط برخی سیستم‌ها به اشتباه به عنوان دود تشخیص داده شود، رد گرد و غبار واحد و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند هشدار اشتباه را حداقل سه برابر کمتر از فناوری های مشابه کند.محفظه تشخیص سریع دود می‌تواند هشدار در مورد آتش‌سوزی احتمالی در  فضاهای بزرگ  یا فضای باز با جریان‌ هوای زیاد را ارائه دهد. به علاوه این دستگاه عمر طولانی دارد و نیاز به کالیبراسیون مجدد ندارد.این دستگاه می‌تواند در شرایط زیر صفر کار کند و دود را در اولین مراحل تشخیص دهد. برای این کار از تکنیک خاصی استفاده میکند. به این صورت که نقاط نمونه برداری در داخل ساختمان قرار دارند و خود دستگاه VESDA در خارج از سردخانه زیر صفر نصب می‌شود. این امر به حفاظت از سیستم کمک می‌کند و دسترسی سریع پرسنل را که خدمات یا تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهند آسان می‌کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...