تفاوت بین چیلرهای آب خنک و چیلرهای هوای خنک

دو نوع اصلی چیلر صنعتی، چیلر آب خنک و چیلر هوای خنک می‌باشد. اگرچه هر دو نوع چیلر مایعات فرآیند صنعتی را خنک می‌کنند، اما نحوه دفع گرما از سیستم متفاوت است. به طور کلی نیازهای سیستم خنک کننده بهترین مدل چیلر را تعیین می‌کند. درک این نقاط قوت مختلف، انتخاب طرح مناسب سیستم را آسان تر می‌کند. هر نوع چیلری به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان بالا ، و ظرفیت برودتی بالا تحت عنوان سیستم های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند .چیلرها آب خنک تولید می کنند و این آب خنک با گردش در سیستم های هواساز و فن کوئل ها و ایجاد هوای مطبوع استفاده می شوند.

بررسی اجمالی عملکرد چیلر

همه چیلرهای صنعتی دارای اجزای اساسی یکسانی هستند: اواپراتور، کمپرسور، دستگاه انبساط و کندانسور. آنها از مدار برودتی حلقه بسته برای خنک کردن مایعات (معمولاً آب یا مخلوط آب/گلیکول) استفاده می‌کنند. کمپرسور مبرد را از طریق حلقه بسته، از کندانسور به دستگاه انبساط گرفته تا اواپراتور و در آخر، به کمپرسور باز می گرداند. هنگامی که مبرد از مدار عبور می‌کند، دستگاه انبساط، معمولاً یک شیر یا یک لوله مویرگی، آن را اندازه می گیرد. اواپراتور گرما را استخراج می‌کند، دمای مایع را کاهش می دهد و دمای مبرد را افزایش می دهد. سیستم حلقه بسته به این معنی است که گرمای استخراج شده باید در جای دیگری از سیستم دفع شود. این نقش به کندانسور می رسد. مبردی که توسط مایع اواپراتور و کمپرسور گرم می‌شود، وارد کندانسور می‌شود. نحوه خنک کردن مبرد، تفاوت کلیدی بین چیلرهای آب خنک و چیلرهای هوای خنک را تعیین می‌کند.

چیلر

تفاوت در کندانسور

چیلرهای هوای خنک دارای کندانسورهایی هستند که برای خنک سازی مبرد گرم از هوای محیط استفاده می‌کنند. از نظر ساختاری مشابه رادیاتور موجود در اتومبیل یا قسمت خارجی کولر گازی خانگی هستند. مبرد از طریق یک سری لوله‌ها به صورت مکانیکی و با آرایه ای از پره‌های نزدیک به هم مونتاژ می‌شود. یک فن هوای محیط را از طریق باله‌ها و خارج از لوله‌ها می‌دمد و مبرد را که در داخل آن جریان دارد خنک می‌کند. گرمای بیش از حد به هوا منتقل می‌شود و می‌تواند برای استفاده در سایر نقاط تأسیسات بازیابی شود.در مقابل، چیلرهای آب خنک از آب برای خنک کننده مبرد موجود در کندانسور استفاده می‌کنند. کندانسورهای خنک کننده آب به طور معمول مبدل‌های حرارتی لوله ای در لوله ، لوله ای در پوسته یا نوع صفحه ای هستند که در آنها آب یک برج خنک کننده یا منبع دیگر آب مبرد را خنک می‌کند. مبرد و آب خنک کننده در تماس مستقیم با یکدیگر نیستند، بلکه در مسیرهای جداگانه ای در مبدل حرارتی جریان دارند که برای انتقال کارآمد حرارت در تماس نزدیک هستند. آب از روی لوله‌های مبرد جریان می یابد و گرمای اضافی را جذب می‌کند، بنابراین مبرد را به دمای لازم برای استفاده در سیستم می‌رساند.

ملاحظات محیطی نصب

اگرچه تنوع زیادی هم در چیلرهای هوای خنک و هم چیلرهای آب خنک وجود دارد، برخی از قوانین نصب عمومی باید اعمال شوند. دانستن چیدمان نهایی یک سیستم می تواند به شما در انتخاب چیلر کمک کند. در ادامه برای هر یک از شرایط زیر، کاربردی ترین نوع چیلر شرح داده شده است.

مناطق داخلی

هم چیلرهای هوای خنک و هم چیلرهای آب خنک قابل نصب در داخل خانه هستند. با این حال، نوع چیلر ترتیب اتاق را تعیین می‌کند. چیلرهای هوای خنک در محیط داخلی به تهویه هوا به بیرون نیاز دارند. هوای تازه و کافی امکان حفظ دمای مناسب در فضا را فراهم می‌کند. چیلرهای آب خنک هیچ نیازی به هوای تازه ندارند. تقریباً به طور انحصاری در داخل منزل نصب می‌شوند. از آنجا که آنها از آب برای خنک سازی استفاده می‌کنند، آب گرما را از اتاق خارج می‌کند و در نهایت از محیط خارج می‌شود، اغلب از طریق برج خنک کننده.

مناطق بیرونی

تقریباً تمام تاسیسات در فضای باز چیلرهای هوای خنک هستند. در این تاسیسات، گرمای دفع شده در کندانسور به سادگی در هوای محیط پخش می‌شود. تاسیسات در فضای باز، بر اساس محدوده مورد انتظار از شرایط محیطی، به پانل‌های کنترل الکتریکی پیکربندی شده صحیح نیاز دارند.

محیط‌های با درجه حرارت بالا

چیلرهای آب خنک در محیط‌های با درجه حرارت بالا بسیار کاربردی هستند زیرا برای خنک سازی به هوای محیط نیاز ندارند. بنابراین، می توان آنها را در اتاق‌های مکانیکی گرم یا در فضاهایی با حداقل تهویه قرار داد.

فضاهای کوچک

کندانسور موجود در چیلرهای آب خنک نسبت به یک واحد خنک کننده با اندازه معمولی جمع و جورتر است، که می تواند منجر به ایجاد یک واحد کلی کوچکتر شود، خصوصاً در مورد چیلرهای با ظرفیت بالا. با این حال، کل سیستم تبرید همچنان به فضای کافی احتیاج دارد.

مناطق کم آب

از یك چیلر هوای خنک استفاده كنید. محیط خنک کننده، هوای محیط، به هیچ اتصالی نیاز ندارد. همچنین چیلر های با خازن خنک کننده هوا نیز به برج های خنک کننده احتیاج ندارد. این تاسیسات به طور کلی نگرانی‌های زیست محیطی پیرامون تصفیه و حذف آب ندارند. چیلر هوای خنک باید بهترین انتخاب برای صرفه جویی در مصرف آب باشد.

چیلر

ملاحظات هزینه

مانند هر خرید تجهیزات، قیمت نیز در نظر گرفته خواهد شد. با این حال، ممکن است تفاوت در هزینه اولیه بین چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک گمراه کننده باشد. در عوض، مهم است که تمام هزینه‌ها را در نظر بگیریم تا دقیق ترین مقایسه را ایجاد کنیم.با نصب داخلی چیلر هوای خنک، هزینه‌های مربوط به کار کانال، فن‌ها و کنترل‌ها برای حفظ دمای مناسب هوا در اتاق ممکن است وجود داشته باشد. ممکن است هزینه‌های مصرف انرژی برای این مدل چیلرها به دلیل طراحی اساسی کارکرد آن بیشتر باشد.اغلب اوقات واحدهای خنک کننده آب قیمت اولیه کمتری دارند. با این حال، آنها به طور کلی هزینه‌های عملیاتی بیشتری دارند و به طور معمول نیاز به نصب برج خنک کننده دارند. هنگام استفاده از برج خنک کننده همراه با چیلر آب خنک، ممکن است هزینه‌های اضافی از نظارت منظم بر کیفیت آب، تصفیه آب و عملکرد فن‌ها و پمپ‌ها حاصل شود. با این وجود چیلرهای آب خنک باعث می‌شوند سیستم تبرید با فشار کمتری از سر کار کند و در نتیجه کارایی آنها نسبت به چیلرهای هوای خنک با هزینه کمتر است.عواملی مانند هزینه‌های آب، درجه راندمان و برق می توانند به طور چشمگیری قیمت طول عمر چیلر را تغییر دهند.

کدام چیلر را انتخاب کنم؟

اگر درباره نحوه انتخاب چیلر مناسب سیستم خود تردید دارید، با کارشناسان صنعت تبرید مشورت کنید. از این فاکتورهای اندازه گیری برای درک سریع آنچه که سیستم شما نیاز دارد استفاده کنید. اگر بعد از تمام این ملاحظات، هنوز نمی توانید تصمیمی بگیرید، روی ظرفیت خنک سازی تمرکز کنید. برای تعیین مقدار خنک کننده مورد نیاز، از خود فرایند استفاده کنید. این فاکتور شماره یک در تعیین اندازه چیلر مناسب برای سیستم شماست.انتخاب بین چیلرهای آب خنک و چیلرهای هوای خنک کار ساده ای نیست. با این وجود، با پشتیبانی و تخصص صحیح، تأمین نیازهای فردی سیستم شما منجر به بهترین خرید تجهیزات برای شما خواهد شد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...