اهمیت تعویض به موقع روغن کمپرسور

برای عملکرد خوب، کمپرسور هوا باید در شرایط مطلوب باشد. کمپرسورهای هوایی که به درستی نگهداری می‌شوند نیز ماندگاری بیش‌تری دارند و در طولانی‌ مدت در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌کند. روش‌های زیادی برای نگهداری کمپرسور هوا در شرایط کار کامل وجود دارد که یکی از آنها تعویض روغن است. برخی از افراد تمرکز بیش از حد بر روی قسمت‌های مختلف کمپرسور دارند و تمایل دارند که نیاز به تعویض روغن را نادیده بگیرند. عدم تعویض روغن کمپرسور در صورت نیاز فوری به کمپرسور هوا باعث می‌شود عملکرد ضعیفی داشته باشد و حتی ممکن است آسیب قابل توجهی وارد کند.

چرا تعویض روغن در کمپرسور امری ضروری می باشد؟

روغن کمپرسور یک عملکرد حیاتی را انجام می‌دهد. این روغن مخصوص فرموله شده به عنوان خنک کننده، روان کننده و آب بند در هنگام فشرده سازی عمل می‌کند. کمبود روغن می‌تواند منجر به گرم شدن سریع کمپرسور هوا شود که در بسیاری از مدل‌های کمپرسور باعث خاموش شدن خودکار می‌شود. بنابراین، داشتن مقدار لازم روغن باعث می‌شود کمپرسور شما عملکرد بسیار طولانی‌تری داشته باشد. از آنجا که روغن کمپرسور به عنوان یک درزگیر نیز عمل می‌کند، عدم وجود آن می‌تواند باعث نشتی شود که کارایی آن و حداکثر فشار تولید شده را بسیار کاهش می‌دهد. علاوه بر این، روغن به عنوان روان کننده‌ای عمل می‌کند که از فرسودگی قطعات کمپرسور جلوگیری می‌کند.

چند بار باید روغن کمپرسور عوض شود؟

دفعات و زمان تعویض روغن در کمپرسور  به شدت به نوع کمپرسور بستگی دارد. بعضی از کمپرسورها ممکن است نیاز اشته باشند که روغن بیش‌تر از بقیه تعویض شود. بهترین منبع اطلاعاتی در این‌باره کتابچه راهنمای کاربر موجود در بسته روغن کمپرسور خریداری شده است. برخی از کتابچه‌های راهنما حتی اطلاعاتی راجع به عمر مفید روغن از نظر ساعات کار ارائه می‌دهند. اگر قادر به یافتن کتابچه راهنمای خود نیستید، برخی از دستورالعمل‌های اساسی برای برنامه‌های مربوط به انواع روغن کمپرسور وجود دارد:

  • برای کمپرسورهای اسکرو روتاری روغن را هر 1000 تا 2000 ساعت تعویض کنید.
  • برای کمپرسورهای پیستونی تعویض روغن باید هر سه ماه یک بار انجام شود.

 

همان طور که گفته شد نیاز به تعویض روغن در کمپرسورها با توجه به مدل و ساعات سرویس آن متفاوت است. حداقل باید سالی یک بار روغن کمپرسور را عوض کرد. وجود فیلترهای روغن که روغن را در کمپرسور تنظیم می‌کند فقط در مدل‌های بزرگ یافت می‌شود. از این رو، پس از باز شدن کمپرسور هوا، توصیه می‌شود روغن را تعویض کنید.

تعویض روغن کمپرسور

چه نوع کمپرسوری مناسب تر است؟

 درست مانند تعیین زمان تعویض روغن کمپرسور، همیشه بهتر است از توصیه های سازنده پیروی کنید. این موجب عملکرد بهتر کمپرسور می‌شود. هنگامی که مطمئن نیستید که از چه چیزی استفاده کنید، می‌توانید روغن کمپرسور هیدرولیک 68 درجه یا 100 جه را انتخاب کنید.هنگام انتخاب بین روغن کمپرسور و روغن موتور، روغن کمپرسور بهترین انتخاب است. این نوع روغن  مخصوص کمپرسورها ساخته شده است. این نوع روغن مخصوص کمپرسورها ساخته شده است. از طرف دیگر روغن موتور دارای نوعی شوینده است که برای احتراق داخلی موتور بهترین است. هنگامی که کمپرسور استفاده می‌شود، ممکن است در مدت زمان کمتری باعث تجمع سریع کربن شود. روغن استاندارد کمپرسور برای کمپرسورهایی که زیاد استفاده نمی‌شوند بهترین است. اینها کمپرسورهایی هستند که در خانه‌ها و مغازه‌های کوچک پیدا می‌شوند.

روغن مورد نیاز برای کمپرسور های سبک تر

برای کمپرسورهای سبک تا متوسط بهتر است از روغن کمپرسور استاندارد استفاده شود زیرا این نوع روغن ارزان تر است. برای کمپرسورهای سنگین مانند آنهایی که در مناطق ساختمانی یا صنایع بزرگ استفاده می‌شوند، روغن کمپرسور سینتتیک بیش‌تر توصیه می‌شود. این نوع روغن می‌تواند به بهترین وجه از کمپرسور در برابر گرمای بیش از حد محافظت کند و دارای دامنه وسیعی از درجه حرارت مناسب برای محیط سرد است. بسیاری از کاربران کمپرسور همچنین می‌گویند روغن کمپرسور باعث می‌شود کمپرسور نرم و آرام کار کند. روغن کمپرسور سینتتیک عمدتاً در کمپرسورهای نوع اسکرو استفاده می‌شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...