چگونه می‌توان سیستم تبرید آب سرد را بهبود بخشید؟

هیچ بحثی در مورد مزایای سیستم‌های آب سرد در تأسیسات بزرگ تجاری وجود ندارد. یک سیستم تبرید آب خنک، عمدتاً از نظر بهره‌وری انرژی و سهولت نگهداری مزایای زیادی دارد. با اطمینان از نگهداری صحیح و مداوم سیستم در طول عمر آن، می‌توانید این مزایا را برای تأسیسات خود بزرگ کنید. به یاد داشته باشید که سیستم بیش از خود چیلر است. در اینجا برخی از اجزای آن ذکر شده است:

  •  چیلرها
  • دستگاه‌های رد گرما
  •  پمپ‌های آب سرد
  •  ابزار دقیق
  •  تجهیزات برق و کنترل

 

چیلر آب جزء اصلی دستگاه خنک کننده است. با این حال، فراتر از چیلرها، سایر قطعات و تجهیزات نقشی اساسی در عملکرد صحیح سیستم دارند. مهم نیست که هیچ یک از اجزای سیستم را کنار بگذارید. در اینجا بحث مختصری در مورد برخی از آنها وجود دارد:

خنک کننده آب

تنظیم و نگهداری پمپ مناسب

سیستم‌های پمپاژ در فرستادن آب گرم به چیلر و آب خنک کننده به دستگاه‌های رد گرما، بسیار نقش مهمی دارند. بنابراین، ممکن است بخواهید مقدار انرژی مصرف شده توسط پمپ‌ها را تا حد ممکن به حداقل برسانید. ابتدا این روش‌ها را امتحان کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که تنظیمات فشار در کمترین حد ممکن و با توجه به افت فشار مدار است.
  • اطمینان حاصل کنید که برنامه ریزی مناسب است، یعنی چیلر و پمپ‌ها باید همزمان کار کنند.

 

روش‌های معمول نگهداری پمپ نیز مهم است. به عنوان مثال، یاتاقان را روغن زده، شافت را تراز کرده و فشار مکش مثبت را انجام دهید.

ذخیره انرژی گرمایی برای ساعات کم مصرف

اگر به دنبال مصرف بهینه انرژی هستید، راه حل ذخیره انرژی گرمایی می‌تواند یا راه جالب باشد. هزینه‌های انرژی در طول روز تغییر می‌کند و اگر تقاضای شما در ساعات مشخص زیاد باشد، به طور معمول در طول روز، ممکن است ضرر کنید. مخازن ذخیره سازی حرارتی انرژی را در دوره‌های کم تقاضا ذخیره می‌کنند، زمانی که به طور معمول ارزان‌تر و کارآمدتر است، بنابراین در صورت نیاز واقعی می‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین، ممکناست برای یک شرکت جالب باشد که به جای یک چیلر جدید برای سیستم آب سردکن شما، در یک راه حل ذخیره انرژی گرمایی سرمایه گذاری کند.

در یک روش تصفیه آب قابل اطمینان سرمایه گذاری کنید

گرچه لزوماً در معرض اتمسفر قرار نمی‌گیرند، اما چرخه سیستم تبرید آب نیاز به درمان منظم دارد. از روش‌های ازن، مغناطیسی و شیمیایی  بسته به نوع سیستم و نتایج دلخواه می‌توان استفاده کرد. اگر این روش نگهداری را نادیده بگیرید چه اتفاقی می‌افتد؟ ممکن است لوله‌ها مقیاس بندی شده و آب با گذشت زمان خراب شود و منجر به مشکلات انتقال حرارت در سیم‌پیچ‌های خنک کننده و چیلر شود. اگر به طور اتفاقی لوله‌های چیلر آسیب ببیند، عملکرد سیستم بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مقداری از آب برج خنک کننده ممکن است به جو منتقل شود و فرصتی برای رشد مواد بیولوژیکی در حوضچه برج فراهم کند. محصولات ضد میکروبی در درمان این مشکل مفید هستند.

سرعت جریان: نه خیلی کم و نه خیلی زیاد

میزان دبی هم برای اواپراتور و هم برای کندانسور مستقیماً با بازده چیلر متناسب است. تا زمانی که نرخ‌ها حداقل 90 درصد از پرامتر طراحی باشند، بازده دست نخورده باقی می‌ماند. محدودیت یا کاهش سرعت جریان منجر به جریان آرام درون چیلر خواهد شد. سرعت جریان بیش‌تر نیز نامطلوب است. می‌تواند باعث فرسایش و سایش در چیلر شود. اطمینان حاصل کنید که سرعت جریان بین 2.5 تا 3 متر بر ثانیه باشد.

سیستم تبرید آب

سندرم دلتا T پایین

تعمیر و نگهداری سیستم و کنترل میزان دبی که در بالا ذکر شد می‌تواند به شما کمک کند تا از سندرم دلتاTپایین جلوگیری کنید. اگر این مفهوم برای شما آشنا باشد، شما در حال حاضر خواهید فهمید که چقدر کمکی برای حل مشکلات استفاده از انرژی شما انجام می‌دهد. سندرم دلتاT  پایین یک مشکل سیستم معادل اتلاف انرژی است. هنگامی که سیستم شما گرمای کافی از هوا را خارج می‌کند و آن را به سیم پیچ‌های آب سرد منتقل می‌کند، مشکلی برای دستگاه شما نیست. اما اگر آب در دمای پایین‌تر از حد مجاز به چیلرها برگردد، چیلرها با حداکثر توان و کارایی خود کار نمی‌کنند. سیم پیچ‌های کثیف می‌توانند مسئول سندرم دلتا T باشند، اما همچنین می‌تواند توسط آب سردی که به قسمت‌های مورد نیاز برای سرد کردن نرفته ایجاد شود.

لوله‌ها را تمیز کنید

لوله‌های کثیف احتمالاً بزرگترین علت عدم کارایی تبرید آب سرد است. می‌توانید طول لوله‌های موجود در لوله‌های کندانسور و اواپراتور را برای تأسیسات تجاری بزرگ تصور کنید. حفظ پاکیزگی در این سطوح می‌تواند عملکرد سیستم را به طرز چشمگیری افزایش دهد. پاکسازی سالانه موثر است. باید لوله‌ها را به صورت دستی تمیز کنید. چیلرهای مدرن دارای سیستم‌های تمیزکاری خودکار هستند. در تأسیسات بزرگ تجاری، 60 درصد مصرف برق می‌تواند در سیستم برودتی باشد. بنابراین، هرگونه پیشرفت در سیستم تبرید آب خنک شده در صورت تحقق موجب صرفه جویی است. گام‌های پیش بینی کننده و پیشگیرانه، که برخی از آنها در اینجا مورد بحث قرار گرفتند، قابل اطمینان‌ترین راه‌های بهبود عملکرد هستند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...