اقدامات پیشگیرانه در نگهداری چیلر

شما برای چیلر خود ارزش قائل هستید و برای سیستم شما مهم است که به درستی کار کند. شما نمی خواهید مشکلی، تأخیر یا خاموش شدن داشته باشید. بنابراین چگونه می توانید از وقوع این موارد جلوگیری کنید؟ البته با مراقبت خوب از چیلر خود! درست مثل هر دستگاهی، چیلرهای صنعتی نیز به تعمیر و نگهداری منظم و با احتیاط نیاز دارند. در ادامه یک چک لیست از 6 اقدام ساده را بررسی می کنیم که می توانید با انجام آنها چیلر خود را در بهترین وضعیت و عملکرد نگه دارید.

تعمیر و نگهداری دوره ای چیلر

با در نظر گرفتن ساعت کاری بالای چیلرهای صنعتی، بحث تعمیرات دوره ای و نگهداری در این نوع از چیلرها امری حائز اهمیت می باشد. علاوه براین با نگهداری صحیح آن می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی را در زمینه مصرف برق و هزینه‌های جاری برای شرکتتان به ایجاد نمایید.اقدامات و کنترل های روزانه، هفتگی، ماهانه، ابتدا و انتهای هر فصل از مهم ترین نکات نگهداری و تعمیرات چیلر می باشد. شستشوی کندانسور ها، برج های خنک کننده، فیلر آب، کنترل آمپر مصرفی چیلر، کنترل روغن فشارهای مکش و دهش، توجه به صدا و لرزش کمپرسور و فن چیلر، بررسی دماهای رفت و برگشت از مثال هایی می باشد که باید به آن توجه کرده و طی دوره های مختلف آنها را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه این پست با مواردی که در نگهداری چیلر نقش بسزایی دارند آشنا می شویم.

سیگنال های هشدار چیلر

طراحی هر چیلر متفاوت است، با این حال، تقریباً هر برند حاوی هشدارهای خودکار است. اگر مسئله اساسی اشتباه باشد، بیشتر چیلرها آنقدر هوشمند هستند که بتوانند آن را تشخیص دهند. سیستم هشدار داخلی باید به شما اطلاع دهد که مشکلی وجود دارد. البته برای رفع مشکل، باید بدانید که کد هشدار به چه معناست. برای اطلاعات بیشتر در مورد هشدارها به راهنمای کاربر چیلر خود مراجعه کنید.

 بررسی صافی آب چیلر

تمیز بودن کلی سیستم شما تعیین می کند که این وظیفه هر چند وقت یکبار انجام شود. بسته به شرایط محیط، این کار را به صورت هفتگی تا ماهانه انجام دهید. برای عملکرد روان چیلر، باید از ورود آلودگی و دوده به سیستم جلوگیری کنید.

تمیز کردن سیم پیچ های کندانسور

فیلترهای کندانسور و سطوح سیم پیچ باعث جمع شدن آلودگی می شوند که می تواند بر عملکرد کلی چیلر تأثیر بگذارد. آلودگی ها و پسماندها فرآیند انتقال حرارت را پیچیده می کنند و تلاش لازم برای انجام همان کار را افزایش می دهند. این مواد از دستیابی به دمای مناسب جلوگیری می کنند و بهروه وری عملکرد چیلر شما را کاهش می دهد. تمیز کردن این عناصر باید حداقل بصورت ماهانه انجام شود.

نگهداری چیلر

فشار ورودی و خروجی مخزن چیلر

اگر شرایط کار برای چیلر شما تغییر کرده باشد، چیلر شما بهترین عملکرد را نخواهد داشت. بررسی منظم این معیارها به کاربران امکان می دهد مشکلات را قبل از اینکه هزینه بالایی را ایجاد کنند، برطرف کنند. تغییرات اغلب نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است، به خصوص اگر اصلاح نشود. اگر فشار همچنان نادرست باشد، ممکن است منجر به نیاز به تعمیرات اساسی شود.

بررسی جریان آب چیلر

پایین بودن سطح آب در مخزن باعث ایجاد حفره در پمپ شده و منجر به آسیب یا خرابی پروانه می شود. مخازن بدون فشار باید دارای یک مجرای دید باشند تا حداقل و حداکثر سطح آب را نشان دهد. مخازن تحت فشار که باید کاملاً پر باشند، معمولاً دارای یک دریچه خروجی اتوماتیک یا دستی برای دفع هرگونه هوا هستند. این استانداردها را مرتباً بررسی کنید تا از بروز مشکلاتی مانند یخ زدگی اواپراتور ناشی از جریان کم آب جلوگیری کنید.

تعیین برنامه تعمیر سالانه ی چیلر

از آنجا که چیلرها مدار بسته هستند، بسیاری از کاربران معتقدند که نیازی به سرویس نیست. این باور غلط است. چیلرها به همان توجه سایر تجهیزات مکانیکی نیاز دارند. برای اینکه چیلر خود را در بهترین شرایط نگه دارید، واقعاً نیاز است یک متخصص به طور منظم تعمیر و نگهداری گسترده انجام دهد. تکنسین های آموزش دیده قادر به آزمایش اجزای برقی و برودتی هستند که کاربر معمولی نمی تواند.

تعمیرات و نگهداری چیلرهای تراکمی

مبحث تعمیرات و نگهداری در چیلرهای تراکمی به دلیل وجود کمپرسور و فن ( این نوع کمپرسرو ها از نوع هوا خنک می باشند) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و  حتی کوچک ترینسهل‌ انگاری، می‌تواند نتایج جبران ناپذیری را ایجاد کند. هر مقدار تعداد تجهیزات دوار که مجهز به الکتروموتور هستند مانند کمپرسور و فن در چیلر های تراکمی بیشتر باشد هزینه های تعمیرات و نگهداری نیز افزایش می یابد. در خصوص چیلر تراکمی شستشوی کندانسور و برج خنک کننده (در نوع آب خنک)، کنترل فشارهای مکش و دهش، دماهای ورودی و خروجی و سطح روغن کمپرسور در اولویت مواردی است که باید در هنگام راه‌اندازی مورد توجه قرار بگیرد.

تعمیرات چیلر

تعمیرات و نگهداری چیلر های جذبی

در چیلرهای جذبی موضوع نگهداری و تعمیرات بسیار مهم است. کوچک‌ترین سهل‌انگاری در این امر ممکن است به بروز مشکلات جدی و جبران ناپذیری بی‌انجامد. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که چیلرهای جذبی با آن روبرو می‌شوند بروز پدیده کریستالیزاسیون است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ماده جاذب بیش از حد تغلیظ شده و بصورت کریستال مجاری و لوله‌های عبوری را مسدود کند.کنترل جریان و دمای آب برج خنک کننده و عملکرد پمپ سولوشن و پمپ مبرد و همینطور دمای منبع گرمایی چیلر از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌بایست در هنگام نگهداری و راهبری چیلر جذبی مورد توجه قرار بگیرند. این مورد را در خاطر داشته باشید که حتماً سختی‌گیر آب جبرانی برج خنک کننده در مدار باشد در غیر اینصورت آب ورودی از برج خنک کننده به چیلر سختی بالایی خواهد داشت و باعث گرفتگی کندانسور و کاهش سطح تبادل حرارتی می‌گردد.

سخن آخر

انجام منظم این وظایف اساسی نگهداری نه تنها عملکرد چیلر شما را بهبود می دهد بلکه نگرانی ذهنتان را نیز از بین خواهد برد. با داشتن نقش فعال در عملکرد چیلر خود، می توانید از افزایش قابلیت و عملکرد آن مطمئن باشید. قطعا سرویس و نگهداری مناسب کیفیت عالی را به دنبال خواهد داشت. از سویی دیگر در صورت رعایت نکردن چنین موارد ساده ای ممکن است سیستم تهویه مطبوعتان ناکارآمد واقع شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...