چه عواملی بر تعیین سایز چیلر تأثیر می‌گذارد؟

یک چیلر صنعتی با وجود هزینه ‌کمی که دارد، از تجهیزات پردازشی محافظت می‌کند. همچنین باعث افزایش تولید، به طور خاص افزایش دقت و سرعت تولید در مواد غذایی، آشامیدنی و دارویی در میان صنایع دیگر می‌شود. درک عواملی که بر عملکرد چیلر تأثیر می‌گذارند به ما در انتخاب اندازه مناسب چیلر کمک می‌کند. علاوه براین هیچ ماده مبردی ۱۰۰% با الزامات تمام نیروگاه های خنک کننده مطابقت ندارد .بنابراین یک چیلر ایده آل باید همه آن را از نظر سازگاری مواد، پایداری شیمیایی، عملکرد، غیر سمی بودن، غیر قابل اشتعال بودن، نقطه جوش در میان سایر معیارها داشته باشد. آرانر می تواند گیاه شما را به شایستگی تجزیه و تحلیل کند و یک مبرد مناسب را پیشنهاد کند. به عنوان مهندسان تبرید صنعتی، طرح‌ها، تولیدات و تاسیسات ما برای محبوب‌ترین مبردها مناسب هستند. برخی از مبردهای احتمالی برای یک کارخانه تبرید صنعتی در زیر مورد بحث قرار گرفته است.هنگام انتخاب چیلر، از عوامل تعیین کننده ظرفیت و سایز آن می باشد. به این معنی که خریدار باید بر حسب نیاز و هدف خود، چیلری یا ظرفیت متناسب را انتخاب کند. از عوامل تأثیرگذار بر ظرفیت چیلر مورد نیاز این موارد هستند:

فاکتورهای اساسی در سایز چیلر

یک اندازه چیلر نمی‌تواند پاسخگوی تمام بارهای خنک کننده باشد. بعضی  از فرایندها به مایعات کمی احتیاج دارند در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند بدون دبی بالا زنده بمانند. به طور مشابه، مایعات خنک کننده هنگام انتخاب شرایط محیط بسیار دلپذیر هستند. ترجیحات مشتری نیز بسیار حیاتی است.نوع چیلر شما می­تواند در هزینه نگهداری آن مؤثر باشد. به طور مثال از آنجایی که چیلر آب خنک به برج خنک کننده احتیاج دارد، نگهداری برج نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین نباید نادیده گرفت که هر چه ظرفیت چیلر مورد نیاز بالاتر رود، هزینه نگهداری آن هم بالاتر خواهد رفت.در آخر باید اشاره کرد که علاوه بر تمام اینها، کارهایی هستند که برای حفظ سلامت چیلر انجام می­شوند و ریسک خرابی ناگهانی چیلر را پایین می­آورند وقتی به این عوامل و بسیاری از عوامل دیگر نگاه می‌کنیم، به اهمیت فرایند اندازه گیری سیستماتیک چیلر پی می‌بریم.

1- یک مایع ایده‌آل

از چه مایعی برای فرایند استفاده خواهید کرد؟ با توجه به این که مایع باید از نظر سازگاری و عملکرد مناسب باشد، این مسئله می‌تواند مشکل باشد. در نظر گرفتن عملکرد مایع در پرتو یکپارچگی طولانی مدت سیستم بسیار مهم است. یک بازدارنده خوردگی یک ماده ارزشمند است زیرا از قطعات فلزی چیلر در برابر تخریب اولیه محافظت می‌کند. اگر مایع فرایند نتواند این مهار کننده‌ها را در خود نگه دارد، ممکن است لازم باشد مایعات دیگری انتخاب کنید. خصوصیات حرارتی مایع نیز مهم است.نقاط انجماد و جوش آن چیست؟ آیا مایع ویسکوزیته مناسبی دارد؟ پاسخ به چنین سوالاتی به تعیین عملکرد مایع در محیط‌های مختلف کمک می‌کند. در دمای مایعات بالاتر از 4 درجه سانتی گراد معمولاً آب به دلیل خاصیت حرارتی و فیزیکی شیمیایی خوب، ترجیح داده می‌شود. با این حال، برای دمای پایین نمی‌توان از آب استفاده کرد زیرا بسیار نزدیک یا پایین‌تر از نقطه‌ی انجماد خواهیم بود. برای این موارد معمولاً از مخلوط آب و گلیکول برای چیلرها استفاده می‌شود. این ترکیب در محدوده دمای 25 تا 80 درجه سانتی گراد کار می‌کند.

چیلر صنعتی

2- شرایط محیطی هوا

عملکرد هر چیلر تحت تأثیر دمای محیط است. وقتی دمای حباب خشک یا حباب مرطوب افزایش یابد، دمای چگالش نیز زیاد می‌شود. بنابراین مصرف برق چیلر بیش‌تر است. دمای محیط نیز تا حدی بر الکترونیک، کمپرسورها، و پمپ‌ها و حساسیت دمایی سایر تجهیزات تأثیر می‌گذارد.افزایش دمای محیط همراه با گرمای تولید شده در حین کار می‌تواند به معنای طول عمر کمتر برای این اجزا باشد. به بالاترین دمایی که اجزای چیلر می‌توانند به طور عادی کار کنند فکر کنید.

3- ظرفیت خنک کننده چیلر را با دقت تعیین کنید.

محاسبه بار خنک سازی برای انتخاب سایز درست چیلرها لازم است. فرمول زیر به تعیین ظرفیت خنک کننده مورد نیاز کمک می‌کند. Kw=4.186 ×m3/h×ΔT/3.6 BTU/hour=500×GPM×ΔT برای اندازه گیری اختلاف دما(ΔT)  از دماسنج یا ترموکوپل استفاده کنید. این محاسبات باید در نقاط ورودی و خروجی آب انجام شود و سپس اختلاف محاسبه گردد. دبی آب در خط خروجی تجهیزات با استفاده از جریان‌سنج گرفته می‌شود. از فرمول فوق برای کلیه تجهیزات نیاز به خنک کننده استفاده کرده و نتایج را اضافه کنید. با BTU یا Kw کل، اکنون می‌توانید تن خنک کننده مورد نیاز را با استفاده از یک فرمول دیگر محاسبه کنید. تن سرمایش= Kw/3.517  یا تن سرمایش =(BTU/hr)/12000.

سایز چیلر

دلایل اندازه‌گیری سایز چیلرها

اندازه نامناسب چیلر یک مشکل رایج در صنایع است. چیلر می‌تواند به طور نامناسب بزرگ یا کوچکتر از سایز مورد نیاز باشد. در مواردی چیلرها خیلی بزرگتر از معمول است زیرا مدیران تأسیسات معمولاً انتظار دارند بارهای خنک کننده با گذشت زمان افزایش یابد. با این حال، بزرگتر بودن نیروگاه خنک کننده منجر به افزایش غیر ضروری هزینه سرمایه خواهد شد. علاوه بر این، نیروگاه خنک کننده در بیش‌تر ساعات سال با بارهای جزئی کار خواهد کرد. سرانجام، این کارایی بهره‌وری سالانه از تأسیسات را می‌خورد. نتایج استفاده از چیلر صنعتی کم حجم واضح است و می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. اگر واحد کمتر از اندازه باشد، مطمئن باشید که در شرایط بار کامل نمی‌تواند خنک کننده کافی را ارائه دهد.به صورت دقیق نمی­توان گفت که کدام چیلر گران­ترین و کدام یک آنها ارزان­تر از بقیه است. به این دلیل که علاوه بر اجزای سازنده چیلر، نحوه نصب و نگهداری آن هم در هزینه های تمام شده خرید محاسبه می­شود. ممکن است چیلری که از اجزای ساده تر و کمتری تشکیل شده و ارزان­تر است، نصب هزینه بر تری داشته باشد.به طور مثال چیلرهای هوا خنک به این دلیل که ساختمان ساده ای دارند و بر خلاف چیلرهای آب خنک به برج خنک کننده احتیاج ندارند، هزینه نصب و نگهداری پایینی دارند، اما خود کندانسور هوا خنک آنها گران­ است، بنابراین هزینه اولیه انتخاب چیلر مناسب را بالا می­برد. یا به عنوان مثالی دیگر، چیلرهای جذبی قیمت خرید بالاتری دارند و هزینه اولیه آنها بالاتر از چیلرهای تراکمی است، اما در عین حال، می­توانند معادل رقیب دیگر خود یعنی چیلرهای تراکمی باشند. چرا که این چیلر هزینه نگهداری و تأمین مواد اولیه بالایی ندارد، اما چیلرهای تراکمی هم از لحاظ نگهداری و سرویس و هم از لحاظ تأمین انرژی الکترونیکی برای صاحبان خود گران­تر تمام می­شوند.همچنین که بسته به شرایط جغرافیایی منطقه، یک محل می­تواند انرژی فسیلی را سوختی ارزان بداند و یک محل دیگر می­تواند با تکیه بر منبع وسیع آب، استفاده از آب را برای خنک سازی کندانسور چیلر خود در دستور کار قرار دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...