پوشش خوراکی که ماندگاری توت فرنگی را دوبرابر می‌کند

توت فرنگی میوه خوشمزه‌ای است اما ماندگاری آن خیلی کم است. بنابراین اگر مقدار زیادی توت فرنگی بخرید پس از چند روز مجبورید نیمی از آن را دور بریزید. مدتی پیش دانشمندان در دانشگاهی در مکزیک توانستند یک پوشش خوراکی از جنس پکتین تولید کنند که توت فرنگی را برای مدت بیش‌تری حفظ می‌کند بدون اینکه در طعم آن اثر بگذارد.

پیش از این نیز دانشمندان پوشش خوراکی را از نوعی هیدروژل ساخته بودند که روی موز اسپری می‌شد و با کاهش سرعت تنفس و از بین بردن باکتری عامل پوسیدگی موز را تا 12 روز بکر نگه می‌دارد.

بر اساس سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، سالانه بیش از 4.5 میلیون تن توت فرنگی در امریکا، ترکیه، اسپانیا، مصر و مکزیک کشت می‌شود. مشکل این است که این گیاه میوه‌های بسیار نرم و فسادپذیری دارد که مستعد کبودی هستند و به مراقبت‌های ویژه زیادی نیاز دارند. در زمان برداشت مزارع هر سه روز یک بار به چیدن احتیاج دارند.

توت فرنگی

برای حمل توت فرنگی تازه، میوه باید سریع و با دقت در دمای 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتی‌گراد) خنک شود، این دما تا حدی است تا از تبدیل بلورهای یخ جلوگیری کند. حتی در آن صورت، ظروف حمل و نقل باید به طور ویژه بسته بندی شوند تا درجه حرارت ثابت باشد و در عین حال از تماس جعبه‌های میوه با دیوارها، کف یا سقف حمل و نقل جلوگیری کند.

این تیم تحقیقاتی پوشش خوراکی توت فرنگی را برای بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری توت فرنگی ساختند. این پوشش بر اساس پکتین ساخته شده است، که تشکیل دهنده دیواره بسیاری از سلول‌های میوه و سبزیجات است. این ترکیب با کیتوزان، که یک ترکیب ضد قارچ است و از پوسته‌های سخت پوستان به دست آمده و ماده اصلی در پوشش اسپری موز است.

توت فرنگی

روش کار به این صورت است که توت فرنگی‌ها را شستشو داده و ضدعفونی کرده، سپس قبل از بسته بندی  و در دمای 4 درجه سانتی‌گراد در پوشش فرو بردند. این تیم دریافت که در مقایسه با یک گروه دیگر توت فرنگی، باعث حفظ رنگ، طعم و بافت میوه می‌شود یا حتی باعث بهبود آن می‌شود. توت فرنگی‌های دارای پوشش وزن کمتری از دست دادند، محکم‌تر ماندند، اوج رنگ خود را طولانی‌تر حفظ کردند و ماندگاری آنها از شش به 15 روز افزایش یافت. علاوه براین، این پوشش توت فرنگی را در برابر رشد میکروبی محافظت می‌کند و میزان اسیدیته نیز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به گفته این تیم، این پوشش برای استفاده در مقیاس صنعتی روی توت فرنگی‌های تازه برداشت شده مناسب است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...