چهار کاربرد متداول پانل‌ های عایق حرارت

ساندویچ پانل عایق حرارتی  یک ساختار مرکب و سبک می باشد که از دو طرف به دولایه محدود شده است و در وسط آن یک لایه عایق قرار دارد  که در اغلب مواقع ماده عایق بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص می باشد. ساندویچ پانل عایق حرارتی به گروه های دیواری و سقفی تقسیم می شوند. علاوه بر این ساندویچ پانل های عایق حرارتی  جایگزین مناسب و ایده آلی برای دیوار ها و تیغه های آجری و سفالی هستند؛ مصالح ساختمانی که از دو لايه ورق که بين آنها فوم تزريق شده است و به منظور پوشش سقف بکار مي رود ساندویچ پانل نامیده می شود. بهترين نوع فوم مصرفی از نظر عايق بودن و از نظر استحکام در ساندويچ پانل سقفی فوم پلی اورتان می باشد.

پانل‌ عایق حرارت چیست؟

پانل‌های عایق حرارت که به آنها پانل SIP نیز گفته می‌شود، ماده کامپوزیتی است که برای ساخت استفاده می‌شود.به خاطر شکل چند لایه این پنل‌ها که شبیه ساندویچ است به آن ساندویچ پنل می‌گویند. هر پانل از چندین لایه متصل به هم تشکیل می‌شود تا ماده قوی‌تری ایجاد شود که در برابر انتقال گرما با کارایی بیش‌تری مقاومت می‌کند.معمولاً این لایه‌ها از یک ماده عایق مانند پلی استایرن منبسط شده تشکیل شده‌اند که بین دو صفحه قرار دارند. بسته به کاربرد دقیق، صفحات عایق بندی ممکن است از تعدادی  ماده عایق تشکیل شده باشد. مواد عایق میانی که معمولاً استفاده می‌شوند عبارتند از:

- HSC، مخفف لانه زنبوری ترکیبی

-EPS، مخفف فوم پلی استایرن منبسط شده

-XPS، مخفف فوم پلی استایرن اکسترود شده

- کف پلی ایزوسیانورات

-کف پلی اورتان

ماده مورد استفاده در ورقه‌ های دو طرف عبارتند از:

- سیمان

- تخته اکسید منیزیم

-تخته OSB

- ورقه‌های فلزی قوی مثل فولاد

- چوب

ساندویچ پنل

کاربرد های پانل عایق حرارت چیست و در چه مکان هایی استفاده می شوند؟

یکی از موارد مهمی که در مصالح ساخت سقف ساختمان ها استفاده می شود، ساندویچ پانل های عایق است؛ که در سوله ها و ساختمان های صنعتی از آن استفاده می شود. ساندویچ پانل ها به دو دسته ی دیواری و سقفی تقسیم می شوند، که بزرگ ترین مزیت آن سبک و با دوام بودن است. به کارگیری ساندویچ پانل هایی مانند ساندویچ پانل دیواری ، در سقف ها و دیوار ها سبب عایق کاری شدن سقف ها و دیوار می شود.علاوه براین ساندویچ پانل عایق حرارتی ساندویچ پانل های حرارتی امکان تبادل حرارت در ساختمان به کم ترین حال ممکن می رسانند، بنابراین ساندویچ پانل های عایق حرارتی به میزان چشمگیری هزینه های سرمایش و گرمایش فضای داخلی را کاهش می دهد. علاوه براین برای اینکه بهترین عملکرد در ساندویچ پانل های حرارتی را داشته باشیم باید به نوع عایق آن توجه داشته باشیم.مزایای ساندویچ پنل های عایق به ذکر زیر می باشد:

- سهولت و سرعت نصب و راه اندازی

- عایق حرارتی، آتش سوزی و صوتی

- هوادهی

- استحکام و دوام

- نیاز به نگهداری/تمیز کردن کم

-هزینه پایین سرمایه گذاری

-مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی

- وزن سبک

- ثبات ابعادی

- در دسترس بودن به عنوان محصول استاندارد

- مقاوم در برابر آب و هوا

پانل های عایق حرارت ممکن است به تنهایی به عنوان جایگزینی برای مصالح ساختمان سنتی مانند دیوار گچ یا همراه با مواد سنتی برای عایق بندی فضاها استفاده شوند.به طور مثال، پیمانکاران ساختمان‌های مسکونی ممکن است از پانل‌های عایق بندی شده در بالای قاب در ساخت و ساز خانه استفاده کنند. با این حال، در بیش‌تر محیط‌های صنعتی و تجاری، پانل‌های عایق بندی شده روی دیوارهای خشک برای ایجاد فضاهای سردخانه در فضای داخلی ساختمان‌های موجود لایه بندی می‌شوند.

1- ساخت و ساز ساختمان تجاری

ساختمان‌های تجاری، از جمله تأسیسات تولیدی، اغلب دارای شرایط اقلیمی متفاوتی نسبت به ساختمان تجاری هستند. به عنوان مثال، در یک مرکز تولید، استفاده مداوم از تجهیزات می‌تواند درجه حرارت محیط را به میزان قابل توجهی به سطوحی برساند که در یک خانه اتفاق نمی‌افتد. استفاده از پانل‌های عایق بندی شده در این نوع ساخت و سازها به مدیران این امکان را می‌دهد تا بر اساس نیاز خود، دمای داخلی تاسیسات را بهتر کنترل کنند.

2- ذخیره سازی دارویی

داروخانه‌ها بری بسیاری از محصولات باید از دستورالعمل‌های دقیق دما پیروی کنند. اگر این دستورالعمل‌ها رعایت نشوند، دارو ممکن است خراب شود یا قدرت خود را از دست بدهد. این اصل به ویژه هنگامی که دارو در حال انتقال یا دخیره است، صادق است.استفاده از پانل‌های عایق می‌تواند اتاق‌های نگهداری داخل مکان‌های داروخانه رادر دمای مناسب حفظ کند. همچنین در کامیون‌های یخچالی که برای حمل دارو، غذا و سایر موارد حساس به دما استفاده می‌شود از پانل‌های عایق حرارت استفاده می‌شود.

کاربرد ساندویچ پنل

3-تبرید

پانل‌های عایق بندی شده یک ماده ساختمانی اساسی برای تبرید در مقیاس بزرگ است. یخچال و فریزرهای ورودی با صفحات عایق بندی شده‌اند تا دمای مطلوب را حفظ کنند. این واحدها را می‌توان در رستوران‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، اردوگاه‌ها، و مکان‌های دیگر یافت که ظرفیت یخچال استاندارد به اندازه کافی برای تازه نگه داشتن غذا یا سایر مواد سرد نیست.

4-ذخیره سازی انبار

به منظور محافظت از وسایل موجود در انبار، بسیاری از انبارها در دمای سرد نگه‌داری می‌شوند. این فضاهای بزرگ به عایق بندی کافی نیاز دارند زیرا بسیاری از واحدهای  خنک کننده نمی‌توانند دمای ثابت را حفظ کنند.صفحات عایق بندی شده به ویژه در انبارهای سردخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، که ممکن است مواد غذایی و سایر اقلام سرد یا محصولات حساس به دما مانند وسایل الکترونیکی را در خود جای دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...