جانمایی سردخانه مواد غذایی - اتاق های نگهداری کالا

ساختمان یک سردخانه مواد غذایی یک طبقه می تواند نقشه ای نسبتا ساده داشته باشد و بسته به اندازه در نظر گرفته شده می تواند به یک اتاق یا به تعدادی اتاق تقسیم شود. معولا سردخانه های چند اتاقی (چند واحدی) به چند دلیل بهتر از یک اتاقی (واحدی) می باشند:

  •  کاهش احتمال ضرر اقتصادی
  •  در صورتیکه بار موجود در سردخانه کمتر از حداکثر بار برودتی سیستم باشد، می توان فقط از تعداد محدودی از اتاق ها (واحدهای تبخیر کننده) و بدون نیاز به فعالیت همه واحدها (اتاق ها) استفاده نمود.
  • برفک زدایی هر واحد (تبخیرکننده) را می توان به طور مجزا و به ترتیب مشخص انجام داد.
  •  می توان از هر اتاق (واحد تبخیر کننده) برای نگهداری یک محصول با شرایط نگهداری خاص استفاده نمود. (برای اینکه از جذب طعم نامطلوب در محصول پیشگیری شود نباید محصولات مختلف در یک اتاق نگهداری شوند).

 

سردخانه چند واحدی

سکوی بارگیری

در یک یا چند طرف سردخانه سکوی ویژه ای جهت بارگیری (دریافت و ارسال بار) در نظر گرفته می شود، سطح سکوی مخصوص برای بارگیری باید با ارتفاع وسایل نقلیه ای که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد ، مطابقت داشته باشد.

سکوی بارگیری

تبخیر کننده ها

 در سردخانه های کوچکتر، تبخیر کننده ها (اواپراتورها) را در اتاق سردخانه قرار داده ضمن اینکه معمولا در سردخانه های بزرگتر مکان ویژه ای را در خارج از اتاق سردخانه اما متصل به آن برای قرار گرفتن تبخیر کننده در نظر می گیرند، که این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و توزیع یکنواخت تر هوای سرد در میان سردخانه می شود، ضمن اینکه برفک زدایی آن نیز راحت تر صورت می گیرد .محل تبخیر کننده ترجیحا بالای درب اتاق سردخانه  و در یک فاصله معین از سقف و دیوار در نظر گرفته می شوند، در حقیقت تبخیر کننده ها را در بالای درب و بصورت معلق از دیوار نصب می نمایند. ارتفاع محصولات چیده شده در اتاق های سردخانه نباید بلندتر از ارتفاع پایین تبخیر کننده تا سطح زمین باشد ، زیرا در غیر این صورت توزیع هوا به صورت یکنواخت صورت نمی گیرد.

تقطیر یکجا

کمپرسور و کندانسور روی یک شاسی سوار هستند و با نام واحد تقطیر یکجا به بازار عرضه می شود، محل این واحد در اتاق موتورخانه است، از به کار بردن این واحد در داخل اتاق های سردخانه بایستی اجتناب شود، زیرا واحد تقطیر مولد حرارت است و باعث افزایش مصرف انرژی برای تولید سرما می شود.

تقطیر یکجا

موتورخانه

محل قرار گرفتن مکان موتور خانه بهتر است نزدیک به محل قرارگیری تجهیزات خنک سازی هوا (تبخیرکننده ها) باشد، تا هزینه لوله کشی و افت انرژی حداقل باشد (عایق بندی لوله بین واحد تقطیر و تبخیر کننده جهت کاهش مصرف انرژی ضروری است). محل قرارگرفتن موتورخانه نباید مشکلی از جهت برنامه توسعه ای سردخانه ایجاد کند، از این رو بهتر است که موتور خانه را در قسمت انتهایی سردخانه و خارج از ترکیب سردخانه قرار داد بنابراین در انتخاب محل موتورخانه باید سه عامل حداقل مصرف انرژی، کاهش هزینه لوله کشی و امکان اجرای برنامه توسعه در آینده باید در نظر گرفته شود.

موتور خانه سردخانه

درب سردخانه

به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی درب اتاق های سردخانه نباید مستقیما به محیط بیرون باز شود، بلکه بایستی این درب ها به یک راهرو اصلی باز شوند.

اتاق ها و راهرو های سردخانه

 اتاق های سردخانه نباید از طریق درب به یکدیگر مرتبط باشند، اتاق های سردخانه و راهروی اصلی باید در یک سطح باشند و وجود پله به هیچ عنوان توصیه نمی شود. عرض راهروهای سردخانه بین 4 تا 6 متر توصیه می شود.

راهرو و درب سردخانه

لیفتراک و جرثقیل

 در سردخانه ها از لیفتراک ها و جرثقیل های سقفی یا چرخ دار برای حمل ونقل محصولات ذخیره شده استفاده می شود، استفاده از این وسایل حمل و نقل از نوع باطری دار این امکان را فراهم می سازد که تولید گرما در سردخانه کاهش یابد.

جرثقیل سقفی

سقف و کف کاذب

در بعضی از سردخانه ها به جای اینکه از سقف کاذب استفاده شود، که محلی برای عبور لوله ها و کابل های برق می باشد، از کف کاذب استفاده می شود که در این صورت دسترسی و امکان تعمیر سرویس و نگهداری آسان تر می شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...