سردچال چیست؟

هزاران فوت بالاتر سطح زمین، بادهای بسیار شدید موسوم به تندبادها، سیستم‌های آب و هوایی و توده‌های هوا را در سرتاسر کره زمین حرکت می دهند. مناطق کم فشار که در اصطلاح دیگر به آنها جبهه هوا گفته می‌شود، معمولاً از غرب به شرق در امتداد جریان تندبادها حرکت می‌کنند. با این حال، گاهی از جریان تندباد جدا می‌شوند.

سردچال، چاله‌ای از هوای سرد است که در حرکت‌های نصف‌النهاری بادهای سطح بالا، بر اثر فرود موج، از جریان اصلی جدا شده و در جنوب بادهای اصلی باقی می‌ماند. سردچال گاهی برای روزها ثابت باقی می‌ماند. اگر رطوبت کافی وجود داشته باشد باعث بارندگی شدید در همان منطقه‌ برای چند روز می‌شود. و منجر به جاری شدن سیل می‌گردد. این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز و یا حتی خطرناک شود.

سردچال

باران‌های سیل آسای فروردین 98 در لرستان نیز نتیجه ایجاد پدیده سردچال در ایران بود. کارشناسان همچنین علت بارش برف غیر منتظره آبان 98 در تهران را نیز وقوع سردچال دانسته‌اند.

سردچال

سردچال قطبی یا توده هوای قطبی پیش از این هم وجود داشت. در واقع توده هوایی بین 35 تا 75 درجه را سردچال می‌نامند و پدیده جدیدی نمی‌باشد. اما اینکه پیش از یک هوای بسیار گرم با آن روبرو شویم یک ناهنجاری است که احتمالاً گرم شدن کره‌ی زمین سبب چنین مسئله‌ای شده است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...