راهنمای ذخیره سازی خانگی میوه ها و سبزیجات

در گذشته از انبار سرد میوه و سبزیجات در خانه ها برای نگهداری مواد غذایی پس از فصل برداشت بسیار استفاده می کردند. امروزه، در دسترس بودن محصولات تازه در کل سال در سوپرمارکت، استفاده از انبارهای خانگی را کاهش داده است. با این حال، حتی امروز فضای ذخیره سازی در خانه مزایایی دارد. باغبانان خانگی اغلب میوه ها و سبزیجات اضافی دارند که نمی توانند بلافاصله مصرف شوند اما به خوبی ذخیره می شوند. حتی افراد فاقد باغچه های خانگی نیز می توانند در فصلی که میوه ها و سبزیجات تازه و ارزان است، آنها را خریداری کنند و در خانه ذخیره کنند. بعلاوه، غذای ذخیره شده برداشت شده در اوج بلوغ از باغ معمولاً دارای عطر و طعم بهتر و ارزش غذایی بالاتری است.

ذخیره سازی خانگی میوه ها و سبزیجات

هنگام برداشت محصول خود برای ذخیره سازی یا خرید محلی آن در فصل، دستورالعمل های خاصی برای رعایت حداکثر کیفیت و حداقل فساد مواد غذایی ذخیره شده وجود دارد.

  1. میوه ها و سبزیجات را در اوج بلوغ یا تا حد ممکن نزدیک برداشت کنید.
  2. فقط از محصولی استفاده کنید که فاقد هرگونه شواهد مشهود از بیماری باشد.
  3. فقط میوه یا سبزیجاتی را انتخاب کنید که از آسیب شدید حشرات عاری باشند.
  4. برای جلوگیری از آسیب دیدگی مواد غذایی، پس از برداشت محصول با دقت رفتار کنید.
  5. برای کاهش اتلاف آب و جلوگیری از عفونت، روی بیشتر سبزیجات یک اینچ یا بیشتر ساقه بگذارید.
  6. از انواع دیررس که برای ذخیره سازی مناسب ترند استفاده کنید.

به طور کلی فقط از بهترین غذا برای نگهداری استفاده کنید. غذای آسیب دیده احتمالاً در حین نگهداری دچار کپک زدگی و پوسیدگی باکتریایی می شود و بنابراین باید از آن به صورت تازه استفاده شود و یا باید دور ریخته شود.

میوه ها و سبزیجات پس از برداشت باید در شرایط مناسب نگهداری شوند که می توان آنها را به چهار گروه تقسیم کرد:

- میوه ها و سبزیجاتی که به شرایط سرد و مرطوب نیاز دارند.
- سبزیجاتی که به شرایط خنک و مرطوب نیاز دارند.
- سبزیجاتی که به شرایط خشک و خنک نیاز دارند.
- سبزیجاتی که به شرایط گرم و خشک نیاز دارند.

جداول زیر نیازهای دما و رطوبت برای بیشتر سبزیجات را نشان می دهد. علاوه بر درجه حرارت و رطوبت مناسب، کلیه میوه ها و سبزیجات باید در محیط تاریک و دارای تهویه هوا نگهداری شوند. همچنین باید از وجود آب راکد نزدیک میوه ها و سبزیجات جلوگیری کرد زیرا به سرعت منجر به پوسیدگی می شود.

میوه ها و سبزیجاتی که به سرما و شرایط مرطوب نیاز دارند
میوه ها و سبزیجاتی که به سرما و شرایط مرطوب نیاز دارند

سبزیجاتی که به شرایط خنک و مرطوب نیاز دارند
سبزیجاتی که به شرایط خنک و مرطوب نیاز دارند

سبزیجاتی که به شرایط خشک و خنک نیاز دارند
سبزیجاتی که به شرایط خشک و خنک نیاز دارند

سبزیجاتی که به شرایط گرم و خشک نیاز دارند
سبزیجاتی که به شرایط گرم و خشک نیاز دارند

میوه ها و سبزیجات نباید منجمد شوند و باید از آفات حیواناتی مانند موش محافظت شوند. لازم به یادآوری است که محصولاتی که در انبار نگهداری می شوند هنوز گیاهان زنده ای هستند که قابلیت تنفس دارند و تحت تأثیر محیط آنها قرار می گیرند.

هدف از ذخیره سازی، نگه داشتن آنها در یک حالت خاموش است. نکته دیگر، میوه ها و سبزیجات باید همیشه جداگانه ذخیره شوند. میوه ها اتیلن آزاد می کنند که روند رسیدن سبزیجات را تسریع می کند. میوه ها همچنین در جذب طعم سبزیجات مجاورشان بسیار حساس هستند.

ذخیره سازی خانگی میوه ها و سبزیجات

فضای ذخیره سازی داخلی:

مناطق مختلفی در خانه ها وجود دارد که به طور طبیعی شرایط مختلف دما و رطوبت را برای ذخیره فراهم می کند (یا می تواند برای تهیه آنها مناسب باشد). وضعیت خاص خود را ارزیابی کنید. از یک دماسنج برای کنترل دما در مناطق مختلف ساختمان خود در طول پاییز و زمستان برای یافتن مکانهایی مناسب و مناسب برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...