نقش بالابرها و همسطح کننده ها در صنایع دارویی و بهداشتی

شما با کرونا بجنگید، ما با مشکلات شما!!!

این روزها همه در حال عادت کردن به این اپیدمی یعنی ویروسی بنام کرونا هستیم، این عادت، عادت خوبی نیست ولی آنچه که باعث شده است تا این حرف را بزنیم این است که توان بسیاری از مردم، مسئولین و جامعه صنعتی معطوف به موارد بهداشتی و پزشکی شده است. هر روز می­شنویم که در فلان گوشه جهان، داروی کرونا تولید شده است و چندی بعد تکذیبیه ها شروع می شود .
کرونا در کنار آسیب و تهدیدات بسیاری که در جوامع مختلف داشته است، فرصت های مناسبی را نیز در بخش های دیگر سیستم شغلی کشورها پدید آورده است. بهبود سیستم های آنلاین آموزشی، ایجاد فروشگاه های اینترنتی مشاغل مختلف و تولید ۲۴ ساعته لوازم بهداشتی و پزشکی برای مقابله با کرونا از فرصت های شغلی است که در این زمان بوجود آمده است.
کارخانجات داروسازی و لوازم بهداشتی این روزها وظیفه سنگینی دارند و یکی از این وظایف، رعایت استانداردهای کامل بهداشتی همزمان با حفظ سرعت تولید محصول می باشد. بگذارید با هم مروری بر ایجاد یک کارخانه لوازم بهداشتی و دارویی داشته باشیم. در طراحی کارخانه داروسازی نکاتی که در طراحی، ساخت و معتبرسازی باید مدنظر داشت که از بسیاری جهات، متفاوت از صنایع دیگر است. در صنایع دیگر مقررات و قوانین مرتبط با ایمنی، ملاحظات محیطی و استانداردهای تولیدی کمتر می باشد. رعایت اصول GMP در هر کارخانه داروسازی یکی از مواردی است که باید حتما در نظر گرفته شود. اصول GMP عوامل کنترلي هستند که بر کل عمليات توليد و کنترل کيفيت تمرکز دارند و نه بر يک فرآيند خاص. GMP رکن تولید محصول سالم می باشد که به ایجاد و نگهداری زیر ساخت های مناسب برای تولید شامل ماشین آلات، محیط، تجهیزات، نیروی انسانی و... می پردازد.

نقش بالابرها در صنایع داروسازی

از این رو نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، وجود سیستم انبار مناسب و به روز در کارخانجات داروسازی و لوازم بهداشتی، نظافت و بهداشت محیطی، سرعت و ایمنی در بارگیری در کمترین زمان ممکن و استاندارد تولید از مهم ترین مواردی است که در این روزهای کرونایی باید به آن توجه شود. بگذارید با همدیگر به برخی از استانداردها در کارخانه های داروسازی و لوازم بهداشتی بپردازیم:
۱- نظافت و بهداشت محیط :
- كليه درها بايد قابل شستشو و گندزدايي بوده و جنس آنها از مواد زنگ نزن و نفوذ ناپذير به آب باشند.
- كليه پنجره ها بايد داراي اندازه مناسب، قابل شستشو، نظافت و ضدزنگ بوده و به گونه اي طراحي شود كه از ورود و تجمع گرد و غبار و آلودگي به داخل سالن توليد ممانعت نمايد.
- در واحدهايي كه از تانكهاي رو باز براي فرمولاسيون و تهيه محصول استفاده مي شود بايد كليه تيرها، لوله ها يا ساير اجزاي ساختمان زير سقف كاذب جا سازي شوند و يا آنكه درقسمت بالاي خط توليد از
پوشش)COVER( قابل شستشو و تميز كردن استفاده شود .
۲- فضای تعمیرگاهی :

فضاي مورد نياز جهت تعمير دستگاه ها خصوصاً وقتي وسايل حجيم براي جابجايي مورد استفاده باشند.
فاصله لازم از ديوارها و درهاي سالن توليد برای تعمیرات ماشینالات .
فضای سرویس تجهيزات حمل بار و نفر مثل لیفتراک، بالابر هیدرولیکی، نقاله ­ها، پالت برها و ...

۳- سيستم تهويه :
وجود تهويه كافي و مناسب سبب مي گردد كه بخار آب از ساختمان واحد توليدي خارج شده و از اشباع بخار آب جلوگيري بعمل آيد و از آنجا كه خارج نمودن بخار آب از ساختمان واحد توليدي به وسيله دريچه معمولي مشكل است، بايد در نقاط مختلف ساختمان واحد توليدي، هواكش هاي مجهز به فن و يا هواساز نصب شود تا بخار را به طرف لوله هاي هواكش رانده و از ساختمان خارج نمايد. تمامي شكاف ها و منافذي كه در سقف ها و قسمتهاي فوقاني ساختمان به منظور ورود وخروج هوا تعبيه شده اند، بايد مجهز به بادگير و توري سيمي بوده تا از ورود جوندگان و پرندگان ممانعت بعمل آيد و بايد دقت شود كه منافذ آن در صورت‌ مسدود شدن، تنظیف و یا تعویض شوند. همچنين نصب و ساختار هواكش ها بايد طوري باشد كه مانع ورود باران به ساختمان شود.
۴- سیستم انبار:
انبارهای یک کارخانه داروسازی یا لوازم بهداشتی از مهم ترین بخش هایی است که باید به آن توجه ویژه شود. جلوگیری از ورود گرد و غبار، توجه به سیستم های روشنایی و تهویه، وجود سیستم های اطفاء حریق، دقت به
دمای مناسب برای جلوگیری از فاسد شدن مواد اولیه و یا محصولات، توجه ویژه به نظافت انبار و نیز سرعت ورود، چیدمان و خروج کالا از انبار بویژه در زمانی که سرعت تولید افزایش می یابد از نکاتی است که باید به آن توجه
شود.
نقش بالابرها در صنایع داروسازی و بهداشتی :
یکی از مهم ترین تجهیزات جانبی در کارخانجات دارویی و بهداشتی، بالابرهای نفربر هستند. فرض کنید در قسمت نظافت و بهداشت محیط بخواهید درها وپنجره های در ارتفاع را شستشو بدهید، یا در قسمت تجهیزات تولید،
دستگاه ها دچار مشکلی شوند که نیاز به تعمیر داشته باشند. سیستم تهویه هم از این قاعده مستثنی نیست. این سیستم بسیار حیاتی و مهم است و با توجه به اینکه نیاز است که همیشه آنلاین و درست کار کند، باید در
مواقع فورس ماژورتعمیرات به سرعت و باضریب ایمنی بالا انجام گیرد. چیدمان و کنترل مستمر انبارها هم که اهمیت ویژه دارد. تمامی این موارد با استفاده از بالابر هیدرولیک نفری بسیار سریع تر و آسان تر انجام خواهد شد.
بالابرها یک کاربرد دیگر نیز در برخی از کارخانجات دارویی و بهداشتی دارند و آن هم انتقال مواد اولیه به مخزن دستگاه های خط تولید یا بسته بندی است. میدانیم، این مواد در بسیاری از موارد، به شکل پودری یا گرانولی
بوده و حالت توده ای دارند و از آن جا که عموماً مخزنهای مورد نظری که این مواد باید به آنها منتقل شوند، نسبت به سطح زمین، در ارتفاع نسبتاً بالایی قرار میگیرند، استفاده از بالابر نفری گزینه مناسبی به نظر می آید.

چه بالابرهایی در صنایع دارویی و بهداشتی کاربرد دارند؟

بالابرهای آکاردئونی :
بالابر آکاردئونی یا همان بالابر قیچی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای صنایع داروسازی و بهداشتی می باشد. این نوع بالابر هیدرولیکی به دلیل ایمنی و ظرفیت بالا، ابعاد مناسب و سکوی کار وسیع بدون شک کار آمد ترین بالابر نفری متحرک به حساب می آید. به کمک این بالابر، تعمیرات، نظافت، چیدمان قفسه ها و سایر امور در ارتفاع بسیار سریع و دور از مخاطرات ایمنی انجام خواهد شد.
بالابر ستونی :
بالابر ستونی یا بالابرهای ریلی با آلومینیوم ساخته می شوند تا سبک باشند و به راحتی توسط نفر جابجا شوند. این نوع بالابرها برای کاربرد های عام و استفاده سبک مناسب هستند. از این نوع بالابرها برای نظافت پنجره ها و درب ها و سرویس روشنایی استفاده می شود.
بالابرهای باری :
بالابر باری نیز یکی دیگر از انواع بالابرها است که در صنایع دارویی و بهداشتی بکار می رود. جابجایی بارهای سنگین و حتی لیفتراک بین طبقات انبار توسط بالابر های باری انجام پذیر است. بویژه بالابر باری آکاردئونی که از ایمنی بالایی برخوردار است. همچنین میز بالابر هیدرولیکی در جای جای خطوط تولید برای بالا و پایین بردن مواد اولیه، محصولات، بسته های بزرگ و ... در این کارخانجات کاربرد دارد.
در پایان باید بگوییم استفاده از بالابرها در صنایع دارویی و بهداشتی یکی از الزامات می باشد و متناسب با هر بخش از این صنعت این بالابرها کاربرد خاص خود را خواهند داشت. از این رو سرعت و ایمنی در انجام کارها، تسهیل در انجام امور روزمره و فورس ماژور از مواردی است که با انتخاب یک بالابر حرفه ای میسر خواهد بود.

همسطح کننده کلایر
نقش داک لولرها یا هم سطح کننده ها در صنایع دارویی و بهداشتی
داک لولر (همسطح کننده بارانداز) یکی از پر مصرف ترین و کارآمد ترین تجهیزات در کارخانجات دارویی و بهداشتی به شمار می آید. این دستگاه مانند یک پل بین سکوی بارگیری و کفی خودروی باری قرار گرفته و با عبور لیفتراک یا پالت بر، عملیات بارگیری و تخلیه مواد اولیه و یا محصولات را تسهیل می نماید. از عمده دلایلی که کارخانجات صنایع دارویی و بهداشتی علاقمند به استفاده از همسطح کننده ها هستند، جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط حساس آنهاست. داک لولر به دلیل افزایش سرعت بارگیری، زمان باز بودن درب های انبار را به حداقل می رساند. همچنین مصرف انرژی را در سردخانه ها کاهش خواهد داد. سرعت بارگیری و تخلیه به طور محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد و مشکلات ایمنی که در بارگیری و تخلیه سنتی وجود دارد مرتفع خواهد شد. با توجه به اینکه حجم خروجی انبارها در کارخانه های داروسازی بسیار زیاد است و شرکت های پخش مختلفی در این حوزه فعالیت دارند، زمان به عنوان یک عامل بسیار مهم در این میان نقش بازی می کند.


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...