وصله‌های میکرونیدل تغییر رنگ می‌دهد تا فساد غذا را نشان دهد.

شاید قبلاً اصطلاح وصله‌های میکروسوزن را شنیده باشید که برای ترشح بدون درد و پایدار دارو از طریق پوست استفاده می‌شود. اکنون دانشمندان ازاین فناوری برای تشخیص مواد غذایی خراب استفاده کرده‌اند. به طور معمول، وصله‌های میکروسوزن(Microneedle patch)  از یک مربع کوچک پلیمری تشکیل شده است، قسمت زیرین آن در مجموعه‌ای از خوشه‌های کوچک پر از دارو که از یک ماده محلول در آب و ماده زیست سازگار ساخته شده‌اند، پوشانده شده است. هنگامی که آن لکه بر روی بدن بیمار فشار داده می‌شود، سوزن‌ها بدون درد به لایه بالایی پوست نفوذ می‌کنند. سپس در بدن حل می‌شوند، و از طریق مایع میان بافتی که سلول‌های پوست را احاطه کرده است، دارو را در جریان خون آزاد می‌کنند.

میکروسوزن

این تکه‌ها از فیبروئین ابریشم-استخراج شده از پیله‌های پروانه- به همراه دو نوع پلیمر "بیواینک" ساخته شده است. یکی از اینها به یک مولکول در باکتری E.coli حساس است، در حالی که دیگری به سطح PH حساس است که معمولاً با فساد غذا در ارتباط است. در هردو حالت، در صورت وجود مولکول یا PH، پلیمر تغییر رنگ می‌دهد.

وقتی وصله‌ها به سطح یک قطعه محصول تازه فشار داده شود، سوزن‌های آن (طول هریک 1.6 میلی متر و عرض 600 میکرون) از داخل آن ماده مایع خارج می‌گردد. گزارش شده است که این روش دقیق‌تر از روش‌هایی است که فقط سطح مواد غذایی را آزمایش می‌کنند، زیرا چنین سطوحی ممکن است حاوی گوشه‌هایی باشد که در آن عوامل بیماریزا می‌توانند از حسگرها پنهان شوند.

میکروسوزن

در آزمایشات آزمایشگاهی، دانشمندان به فیله ماهی خام را با محلول حاوی باکتری E.coli، باکتری سالمونلا آلوده کردند. سپس  وصله‌ها بر روی همه نمونه‌ها اعمال شد. هر وصله ای که به ماده حساس به E.coli داشت را باحرف E و قسمتی که به PH حساس بود را با حرف C مشخص کردند. تقریباً پس از 16 ساعت ماندن در دمای اتاق E از آبی به قرمز تغییر رنگ داد، اما فقط در نونه‌هایی که باکتری E.coli در آنها وجود داشت. چند ساعت بعد C موجود در همه نمونه‌ها قرمز شد، این نشان می‌دهد که همه آنها پس از مدتی طولانی ماندن بیرو از یخچال خراب شده‌اند.

دانشمندان اکنون در حال کار بر روی تسریع زمان واکنش و ایجاد حساسیت بر روی تکه‌های وسیع‌تری از آلودگی‌ها هستند. در نهایت امید است که این فناوری بتواند توسط کارگران برای نظارت بر تولید در زمان حمل و نقل و همچنین توسط مصرف‌کنندگان برای بررسی مواد غذایی در فروشگاه‌ها و خانه‌هایشان استفاده شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...