بسته بندی بیوژنیک (Biogenic Packaging)

بسته بندی بیوژنیک

بسته بندی بیوژنیک نوعی بسته بندی است که از مواد خام قابل بازیافت  به دست می آید، مواد خامی که در این نوع بسته بندی به کار گرفته می شوند قابل تجزیه و قابل جذب در محیط زیست است . امکانات با القوه ای در زمینه بسته بندی بیوژنیک وجود دارد که متاسفانه از همه آن ها به طور کامل استفاده نمی شود و علت این امر عدم تمایل دست اندرکاران این نوع بسته بندی به انجام پژوهش در این زمینه ها می باشد.

بسته بندی بیوژنیک

مزیت بسته بندی بیوژنیک

1- قابل تجزیه در محیط زیست می باشد.
2- قابل تبدیل شدن به کود هستند.
3- رطوبت موجود در هوا را جذب کرده و دوباره به محیط تحویل می هد.
4- خاصیت جذب رطوبت آن سبب به تاخیر انداختن رشد باکتری و قارچ تا سه ،چهار روز می شود.

طیف محصولات بیوژنیک

بسته های بیوژنیک ساخته شده از خمیر چوب
کیف های غنی توری
بسته های ساخته شده از نشاسته
کیف های کاغذی و انواع ساک ها

کیف های توری بافته شده از الیاف طبیعی جز موفق ترین محصولات این عرصه به شمار می آیند.

برای تولید بسته بندی بیوژنیک باید میزان انرژی مصرف شده ، طول عمر محصول، هزینه های حمل و نقل، طرح های موجود برای انهدام بسته ها، زیبایی و صرفه اقتصادی آن ها، باید در نظر گرفته شود. قیمت این بسته ها تقریبا 20 درصد از بسته های دیگر بیشتر است.

رنسانس خمیر چوب

نخستین اقدامی که یکی از شرکت های بسته بندی در زمینه بسته بندی بیوژنیک انجام داد ، استفاده از خمیر چوب برای بسته بندی میوه بود که تغییرات عمده ای در ترانزیت توت فرنگی با بسته بندی جدید در سال 1990 منجر شد، در دهه 1960 کانتینرهای چوبی به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گرفت  بعد ها به تدریج این کانتینر ها با جعبه های پلاستیکی جایگزین شدند، خمیر چوب یک ماده خوب برای بسته بندی بیوژنیک است که از طریق چوب های زائد به دست می آید که طی پروسه فرایند جنگل ها به فراوانی پیدا می شود و در دسترس است، وقتی خمیر چوب  تحت فشار قالب گیری قرار داده می شود، رزین موجود بدون احتیاج به مواد چسبنده خود به خود حالت می گیرد.

بسته بندی بیوژنیک توت فرنگی

بسته بندی بیوپلاستیک

مواد مورد استفاده در این بسته بندی عمدتا گران بوده  و شامل مواد اولیه ای چون شکر و نشاسته بود که باعث می شد قیمت تمام شده  این بسته ها 6 برابر بسته های دیگر باشد به همین خاطر استفاده از ضایعات کشاورزی در دستور کار تولید این مواد بسته بندی قرار گرفت، استفاده از  تفاله های چغندر پس از استخراج شکر و تفاله آب سیب، سبب کاهش قیمت بسته های بیوپلاستیک تا 70درصد شد.

بیوپلاستیک می تواند جایگزین انواع پلاستیک های سنتی شود و مزایای استفاده از این روش شامل:

مقاوت در برابر اشعه ماوراء بنفش و چربی
خاصیت ضداستاتیک
نفوذ کم اکسیژن
قابلیت تجزیه و جذب در محیط زیست

بیوپلاستیک

از بسته بندی بیوپلاستیک می توان در حمل نوشیدنی ها به صورت حفاظ کارتن ها استفاده کرد

آلگا(Algae)

استفاده از جلبک آلگا جهت جایگزین سازی با پلی استایرن و دستیابی به بیوپلاستیک به عنوان یک هدف تبدیل شده است.

آلگا

آلگاها از رشد و نمو چشم گیری برخوردارند به طوری که برخی از انواع آن ها در هر 12 ساعت یک متر قد می کشند و می توان روزانه این جلبک ها را درو کرد. استفاده از این جلبک ها سبب می شود محصول نهایی 15 درصد گران تر از پلی استایرن شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...