کلید‌های فشار، شیرهای توپی و کنترل کننده‌های سرعت فن

کلیدهای فشار

در حالی که اکثر سیستم‌های تبرید از ترموستات برای تنظیم دما استفاده می‌کنند، یک روش جایگزین سوئیچ فشار کم است که به آن کنترل فشار کم نیز گفته می‌شود. با استفاده از رابطه بین فشار  مبرد اشباع شده در اواپراتور و دمای تبخیر کار می‌کند. به این ترتیب می‌توان سوئیچ فشار را تنظیم کرد تا هنگامی که فشار مکش برگشتی به کمپرسور با دمای تبخیر صحیح مطابقت دارد، سیستم تبرید را خاموش کند، در نتیجه دمای اتاق  سرد را کنترل می‌کند. کلید فشار دارای دو عملکرد اصلی است: محافظت و کنترل.

کلید فشار

در طرف محافظ، اگر فشارها از حد عملیاتی ایمن عبور کنند یا فشارها خیلی کم شود، با متوقف کردن جریان مبرد، فشار برودت را محدود می‌کند. از طرف کنترل، کنترل فشار همچنین جنبه های مختلف چرخه خنک کننده را کنترل می‌کند، مانند چرخش فن و تخلیه پمپ. کلیدهای فشار اساسی می‌توانند برای فشار زیاد یا پایین باشند. اگر فشار تخلیه مبرد بیش از حد بالا برود، سوئیچ از بسته به باز می‌چرخد و فشار را پایین می‌آورد. به همین ترتیب، اگر فشار مکش خیلی کم شود، سوئیچ دوباره بسته می‌شود و فشار را به سطح قابل قبولی می‌رساند. همانند ترموستات‌ها، تنظیم صحیح دیفرانسیل برای اطمینان از عملکرد مناسب بسیار حیاتی است.

شیرهای توپی

سوپاپ‌های توپی معمولاً، شیر قطع جریان هستند که به طور معمول در خطوط مایع، مکش و گاز داغ استفاده می‌شوند. دریچه‌های توپی به دلیل ساختار داخلی خود نام خود را می‌گیرند: مکانیزم قطع جریان توپی شکل است. با داشتن این شکل، یک چهارم چرخش ساده تمام آنچه برای آب بندی شیر لازم است، جریان مبرد را قطع می‌کند. نه تنها حالت بسته آن کاملاً محکم است، بلکه بسیار قابل اعتماد است. پس از سالها استفاده از آن می‌توانید مهر و موم کاملی ایجاد کنید و در حالی که دریچه‌های توپی به انواع دیگر شیرها نسبت از کنترل دقیق جریان برخوردار نیستند، آنها فقط برای عملکرد قطع و وصل جریان کاربرد دارند.

شیر توپی

در حالی که سوپاپ توپی در هنگام کار عادی در حالت باز بلا استفاده خواهد ماند، اما از نظر هزینه نگهداری و تعمیر بسیار باارزش هستند. با نصب شیرهای توپی در سیستم تبرید سردخانه، می‌توان مبرد را در یک بخش یا بخش دیگر مسدود کرد. این بدان معناست که مبرد کمتری احتیاج به بازیابی است و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه در قالب نیروی کار و مواد می‌شود. شیرهای توپی ازانواع دیگر شیرهای قطع ماند شیرهای زاویه راست  و شیر های با الگویz  بهتر هستند، زیرا شیرهای توپی قادر به کار بدون افت فشار هستند. هنگامی که این نوع دیگر دریچه‌های قطع جریان در موقعیت باز قرار دارند، مبرد مجبور به تغییر جهت می‌شود، هم سرعت آن را کم می‌کند و هم جوی‌های کوچک یا گرداب‌هایی را ایجاد می‌کند که جهت جریان آنها را تغییر می‌دهد. برعکس وقتی دریچه‌های توپی باز هستند، دهانه داخلی توپی همان اندازه لوله اطراف است، اطمینان حاصل می‌کند که بدون هیچ امپدانس جریان می‌یابد.

کنترل کننده‌های سرعت فن

کنترل سرعت فن توانایی در کاهش سرو صدا و تثبیت فشارهای چگالشی در شرایط مختلف آب و هوایی، به طور فزاینده‌ای در اتاق‌های سرد استفاده می‌شود. همراه با این مزایا، کنترل سرعت فن اغلب می‌تواند بازده انرژی اتاق‌های سرد را افزایش دهد. با حفظ یک سرعت کم ثابت، طرفداران برق کمتری نسبت به زمانی که به راحتی بین دویدن با سرعت کامل و خاموش بودن سوئیچ می‌کنند، مصرف می‌کنند.

کنترل سرعت فن

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عملکرد موتور های فن اواپراتور است. در شرایط کار عادی، موتورهای فن 24.7کار می‌کنند، گرما را به اتاق سرد اضافه می‌کنند و انرژی را به منظور حرکت مداوم هوا در اطراف مصرف می‌کنند. یک گزینه کنترل بهتر شامل خاموش کردن فن‌های اواپراتور در زمانی است که اتاق به دمای پایدار رسیده است و روشن شدن مجدد آن در زمان تغییر دوباره دما. بسته به کاربرد، گزینه کنترل دیگر استفاده از دو موتور فن سرعت برای مناطق خاص مانند اتاق‌های آماده سازی برای پردازش مواد غذایی است. هر یک از این محصولات جنبه نسبتاً کوچکی از چرخه تبرید اتاق سرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما به هم اضافه می‌شود. در نتیجه این کار در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...