محققان رنگ آبی را از کلم قرمز به دست آوردند.

تهیه یک رنگ آبی طبیعی چندان سخت نیست. فقط یک کلم قرمز بردارید، آن را قطعه قطعه کنید و بجوشانید. آنچه به دست می‌آید یک عصاره بنفش است که وقتی مقداری بیکینگ پودر اضافه می‌کنید به رنگ آبی روشن در می‌آید. کودکان خیلی وقت است که این کار را انجام می‌دهند، اما محققان تلاش کرده‌اند که این رنگ آبی طبیعی یا مشابه آن را به یک رنگ ثابت و فراوان تبدیل کنند. رنگی که می‌تواند به طور طبیعی آب نبات، نوشابه گازدار، یا بستنی را رنگ کند. یک تیم تحقیقاتی راهی پیدا کرده است و کلید آن کلم قرمز است.

داشتن رنگ آبی مناسب برای به دست آوردن رنگ‌های دیگر مثل سبز نیز مهم است. اگر رنگ آبی مناسب نباشد، در هنگام مخلوط شدن، رنگ‌های گل‌آلود و قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

در طبیعت رنگ آبی بسیار نادر است. بسیاری از رنگ‌ها قرمز و بنفش هستند. اما اکنون رنگ آبی برلیانت طبیعی تولید شده است. این رنگ از نوعی مولکول به نام آنتوسیانین حاصل می‌شود که به برخی از گلها و گیاهان غذایی مانند توت سیاه، تمشک، بلوبری، گیلاس و کلم قرمز رنگ قرمز، بنفش، آبی یا سیاه می‌دهد.

کلم قرمز

همان طور که انتطار دارید بیش‌تر آنتوسیانینهای موجود در کلم قرمز به رنگ قرمز یا بنفش هستند. اما مقدار کمی از رنگ آبی نیز در آن وجود دارد. پس از حدود یک دهه تلاش، محققان توانستند با تبدیل سایر آنتوسیانین‌ها مقدار مفید آبی استخراج کنند. برای انجام این کار دقیقاً به آنزیم مناسب احتیاج داشتند، بنابراین از شبیه سازی‌های محاسباتی برای کشف حدود 100 توالی پروتئین بالقوه کوینتیلیون استفاده کردند. در نهایت، آنها توانستند آنزیم کاملی را برای کار تبدیل آنتوسیانین‌های قرمز و بنفش به آنزیم‌های آبی طراحی کنند.

نتیجه نهایی یک رنگ طبیعی فیروزه‌ای معادل آبی مصنوعی شماره 1 است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آزمایشات، این رنگ یک رنگ آبی چشمگیری به بستنی داد که صادقانه سخت است باور کنیم که طبیعی است. محققان در تلاش هستند که رنگ جدید آبی را برای مواد غذایی تجاری سازی کنند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...