فناوری "باد یونی" در صنعت خشک کردن میوه

برای بیش‌تر ما ممکن است استفاده از گرما یک انتخاب آشکار برای خشک کردن میوه به نظر برسد. متأسفانه، اگر میوه در معرض دمای بالا قرار بگیرد ، طعمش کاهش می‌یابد و مقدار زیادی از مواد مغذی را از دست می‌دهد.تولیدکنندگان مواد غذایی تجاری معمولاً از فرایند "خشک کردن غیر حرارتی" استفاده می‌کنند که در آن میوه را در معرض هوای گرم نشده قرار می‌دهند تا رطوبت موجود در آن به تدریج تبخیر شود. این روش بیش‌تر عطر و طعم و مواد مغذی را دست نخورده باقی می‌گذارد، اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد و برق زیادی مصرف می‌کند.

باد یونی

دانشمندان یک موسسه تحقیقاتی در سوئیس گزینه‌ای به نام باد یونی را معرفی کردند. برای درک شیوه کار، اول در نظر بگیرید که هوا از گازهایی مثل اکسیژن، دی اکسید کربن و ازت تشکیل شده است. اتم‌های تشکیل دهنده هر یک از مولکول‌های گاز به نوبه خود از الکترون‌های دارای بار منفی و پروتون‌های دارای بار مثبت‌تر تشکیل شده‌اند. هنگامی که یک سیم معلق به ولتاژ بالا شارژ مثبت می‌یابد، الکترون‌ها به سمت آن کشیده می‌شوند، در حالی که پروتون‌ها دفع می‌شوند. در واقع، الکترون‌ها از مولکول‌های گاز مجاور جدا شده و پروتون‌ها را پشت سر می‌گذارند. در نتیجه، مولکول‌های گاز اکنون فقط بار مثبت دارند، بنابراین از سیم دور می‌شوند، به سمت یک جمع کننده زمینی که در زیر آن قرار دارد، حرکت می‌کنند. در حالی که به طرف جمع کننده می‌روند، با مولکول‌های گاز خنثی برخورد کرده و آنها را به همان سمت می‌فرستند. تمام آن مولکول‌های متحرک در نهایت یک باد ایجاد می‌کنند.

باد یونی

در مطالعات قبلی دانشمندان در استفاده از فناوری باد یونی موفقیت محدودی داشتند. اما این بار میوه ها را به جای قرار دادن در یک سینی غیر قابل نفوذ، روی یک سطح مشبک قرار دادند. این تفاوت بزرگی ایجاد کرد، زیرا رطوبت اکنون می‌تواند از هر طرف میوه تبخیر شود، و باعث می‌شود دو برابر سریعتر و به صورت یکنواخت‌تری خشک شود.

روش خشک کردن میوه به وسیله باد یونی روی سطح مشبک فرایند خشک کردن میوه را سریعتر و با مصرف برق کمتری انجام می‌دهد. این در حالی است که مواد مغذی میوه را نیز حفظ می‌کند. به نظر می‌رسد تجاری سازی این فناوری نیز آسان باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...