نحوه حمل و نقل ایمن مواد غذایی در دوره های پر تقاضا

در صنعت پردازش، تولید، ذخیره سازی یا حمل و نقل مواد غذایی، امنیت غذایی اولین نگرانی است. موفقیت این صنایع در گرو حمل و تحویل محصولات غذایی سالم و تمیز به مصرف کنندگان است. با این حال، از تولید تا حمل و نقل و ذخیره سازی، نقاط زیادی وجود دارد که در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی مناسب، محصولات می توانند در معرض آلودگی قرار بگیرند. آلودگی محصولات غذایی علاوه بر ایجاد خطرات برای مصرف کنندگان، منجر به از دست دادن سود شرکتها می شود. اگر بخشی از محصول آلوده باشد، ممکن است کل محموله یا بار را از دست برود.

در سراسر جهان این مسئله حتی مشهودتر است. وقتی هر عامل بیماری زا، ماده حساسیت زا و آلودگی به محصول وارد شود، آلودگی غذایی می تواند رخ دهد. این آلودگی ها می توانند از طریق آفات مانند پرندگان، جوندگان و حشرات به مواد غذایی منتقل شوند و یا با حمل و نقل وسیله نقلیه، کالای ورودی یا حتی کارمندان به انبار منتقل شوند. شرایط نامناسب انبار باعث رشد باکتری ها می شود و باعث می شود عوامل بیماری زا به اندازه کافی زنده بمانند و باعث آلودگی محصول شوند. بیماری های ناشی از غذا، مانند سالمونلا، E. coli و لیستریا، در صورت آلودگی محصولات، بیشترین خطر را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند.

حمل و نقل ایمن مواد غذایی

نکاتی برای جلوگیری از آلودگی محصولات در انبار

آلودگی محصول می تواند در بسیاری از مراحل تولید مواد غذایی، از تولید گرفته تا توزیع و حتی نگهداری در رستوران ها یا فروشگاه های خرده فروشی ، رخ دهد. انبارهای فراوری یا تولید مواد غذایی باید اطمینان حاصل کنند که تمام مناطق آنها برای محصولات غذایی تمیز و ایمن است. در ادامه برای کسانی که می خواهند بدانند چگونه از آلودگی ها و میکروب ها در حمل و نقل و نگهداری مواد غذایی بکاهند، چند نکته کاربردی آورده شده است:

1. نمای بیرونی تاسیسات خود را حفظ کنید

جلوگیری از آلودگی محصول در خارج از انبار شما آغاز می شود. ساختار و محوطه بیرونی انبار شما محل ورود و خروج محصولات است و می تواند محلی برای ورود باکتری ها یا عوامل بیماری زای موجود در هوا به مرکز شما باشد. در زیر برخی از بهترین روش ها برای نگهداری از نمای بیرونی تاسیسات شما برای جلوگیری از آلودگی محصول آورده شده است:

- کنترل آفات: پرندگان، جوندگان و حشرات خطر زیادی برای آلودگی محصولات دارند زیرا آنها می توانند بیماری های منتقله از طریق غذا را حمل کنند و سپس می توانند به محصول شما منتقل شوند. اقدامات کنترل آفات را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که آفات در دیوارهای انبار یا اطراف آن وجود ندارند. این روش خوب است که فقط بوته ها و گیاهانی را در اطراف ساختمان خود بکارید که برای آفات جذابیتی نداشته باشند. شما ممکن است بخواهید یک متخصص کنترل آفات استخدام کنید تا امکانات خود را برای هر منطقه ای که ممکن است در برابر آفات آسیب پذیر باشد ارزیابی کند.

- ورودی ها و درها را پاکسازی کنید: تدابیری را برای کاهش میزان آلودگی وارد شده به ساختمان خود اتخاذ کنید. شما باید در همه ورودی ها جاده آسفالته داشته باشید، بنابراین وسایل نقلیه حمل و نقل یا سایر ماشین آلات خاک را وارد نمی کنند. اگر اطراف انبار شما گل آلود است، نصب جایگاه شستشو را در نظر بگیرید. درها در صورت امکان باید خودکار باشند تا خطر باز ماندن یا بسته نشدن صحیح آنها را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که ورودی های شما به درستی آب بندی می شوند، بنابراین هیچ عامل بیماری زای منتقل شده توسط هوا نمی تواند وارد انبار شود. این امر به ویژه برای مناطق تولیدی که باید دما یا رطوبت را کنترل کرد بسیار مهم است.

- از امنیت و استحکام تأسیسات اطمینان حاصل کنید: ساختمان خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از لحاظ ساختاری ترک و نشتی در دیوارها وجود ندارد. منافذی را که می توانند به محل تجمع آفات تبدیل شوند یا اجازه می دهند هوا و رطوبت به ساختمان شما نشت کند، بررسی کنید. شما باید فوراً آسیب دیدگی دیوارها یا سایر سازه ها را برطرف کنید. شما همچنین باید برنامه ای برای نحوه جابجایی محصول در صورت آسیب به سازه تاسیساتی که در همان روز قابل تعمیر نیست، در دست داشته باشید. اگر تاسیسات شما رنگ آمیزی شده است، اطمینان حاصل کنید که رنگ غیر سمی است و هرگونه رنگ لایه برداری شده فوراً رنگ آمیزی مجدد می شود. برای شناسایی هرگونه تغییر در شرایط آن یا مواردی که نیاز به تعمیر دارند، ضروری است که مرتباً وضعیت تأسیسات خود را بررسی کنید.

- زباله ها را به روش مناسب دور بیندازید: همه سطل های زباله باید دارای پوشش باشند و در یک منطقه بسته نگهداری شوند. زباله ها و سطل های زباله تمایل به جذب آفات دارند که این امر باعث خطر بیشتر آلودگی محصولات می شود. همچنین قراردادن سطل های تخلیه دور از ورودی های تاسیسات بهترین روش است. اگر مخازن زباله نزدیک درب ورودی باشند، نزدیکی باعث افزایش خطر انتقال باکتری از زباله به محصول می شود.

حمل و نقل ایمن مواد غذایی

2. برچسب زدن و پیگیری تمام محصولات

هنگامی که محصول وارد تاسیسات شما شد، ضروری است که حرکت آن از طریق خط تولید را از نزدیک پیگیری کنید. توزیع کنندگان باید توجه کنند تا محصولی که ابتدا به انبار می رسد همیشه ابتدا از انبار خارج شود. این خط مشی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از محصولات غذایی یا مواد غذایی اگر مدت زیادی قبل از توزیع روی قفسه بمانند، منقضی می شوند. انقضا محصول منجر به ضرر در سود تجارت شما می شود و هزینه و زمان و انرژی را برای از بین بردن کالاهای آسیب دیده یا منقضی شده از بین می برد.

برچسب زدن صحیح همه محصولات نیز بخشی اساسی از حرکت موفقیت آمیز آن در زنجیره تأمین است. محصول غذایی باید دارای کلیه اطلاعات مربوطه مانند تاریخ انقضا، دمای مناسب نگهداری محصول و تاریخ دریافت محصول باشد. هر محصولی که برای آزمایش میکروبی منقضی شده، آسیب دیده یا در حالت تعلیق است، باید برچسب گذاری شده به این ترتیب باشد، بنابراین به طور تصادفی توزیع یا در تولید استفاده نمی شود. با ذکر مواد حساسیت زا روی محصولات غذایی، خطر آلودگی متقابل را نیز کاهش می دهید.

برای شروع اجرای اسناد مناسب و استفاده صحیح از مواد غذایی در انبار خود ، استفاده از HACCP یا نقطه کنترل بحرانی آنالیز خطر را در نظر بگیرید. HACCP به ثبت و اسناد و مدارک عالی کلیه محصولات نیاز دارد و برای از بین بردن خطر آلودگی مواد غذایی طراحی شده است. این سوابق همچنین می تواند به عنوان یک ارتباط ارزشمند بین مشاغل گسسته در همان زنجیره تأمین باشد، زیرا می تواند در هر مرحله از فرآیند رسیدگی به مواد غذایی بین شرکت ها منتقل شود.

حمل و نقل ایمن مواد غذایی

3. برای جلوگیری از آلودگی محصولات، گردش کار را سازمان دهید

هنگام سازماندهی جریان زنجیره تأمین، کارایی و اثر بخشی کلیدی است. با این حال، در صنعت غذا، هنگام جابجایی محصول بین مناطق مختلف انبار یا مرکز فرآوری، باید تمیزکاری و ایمنی غذا را نیز در نظر بگیرید. هر زمان که فرآورده غذایی به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد، آن را در معرض خطر آلودگی قرار می دهد. بین فضاهای محل کار محصولات و سایر قسمتهای انبار خود با درها، دیوارها یا جداکننده ها، جدایی فیزیکی داشته باشید. وسایل نقلیه یا تجهیزات در حال جابجایی بین مناطق مختلف تولید نیز باید تمیز نگه داشته شوند تا از انتشار آلودگی جلوگیری شود. در اینجا چند عامل دیگر وجود دارد که باید در مورد سازماندهی خط تأمین خود با رعایت ایمنی مواد غذایی در نظر بگیرید:

- دمای مناسب را حفظ کنید: هر غذایی که باید در یخچال نگهداری شود باید در تمام مراحل فرآیند، اعم از حمل، بسته بندی یا نگهداری، در دمای مناسب نگهداری شود. اگر مناطق تولید نزدیک به هم نباشند، برای حمل و نقل محصول از طریق انبار شما ممکن است به وسایل نقلیه یخچال دار نیاز داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت هر منطقه را به طور منظم بررسی شود. غذایی که در دمای مناسب نگهداری نشود حتی اگر محصول نهایی آلوده به نظر نرسد ممکن است آلوده باشد.

- تسهیلات را خشک نگه دارید: باکتری ها و کپک در محیط گرم و مرطوب با کارآیی بیشتر رشد می کنند. عوامل بیماری زای منتقله از غذا نیز مدت طولانی تری زنده می مانند و احتمال گسترش آنها در یک منطقه مرطوب وجود دارد. امکانات خود را سازماندهی کنید تا محصول آسیب پذیر در نزدیکی مناطقی که احتمالاً هوای خارج از آن وارد می شود، ذخیره نشود.

- محصولات خام را جدا کنید: غذای خام بسیار حساس به رشد باکتری است، بنابراین باید در یک منطقه جدا از همه محصولات دیگر ذخیره، پردازش و استفاده شود. آلودگی متقاطع از مواد غذایی خام می تواند منجر به شیوع بیماری های خطرناک ناشی از مواد غذایی مانند سالمونلا یا E. coli شود.

اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل پیشگیری خود را به طور واضح در اسنادی که برای بررسی کارکنان شما در دسترس است، مشخص کنید. بهترین روش این است که رویه های مناسب برای کار با محصول را در هر نقطه از زنجیره تأمین ثبت کنید. اقدامات تمیزکاری باید در این دستورالعمل ها لحاظ شود. اگرچه ممکن است کارکنان شما نیازی به مراجعه منظم به این اسناد نداشته باشند، اما روش های کتبی برای آموزش کارکنان جدید ضروری است. داشتن اسناد و مدارک امکان نظارت بهتر را برای اطمینان از اجرای صحیح اقدامات پیشگیرانه فراهم می کند. مطمئن باشید که به طور دوره ای سیاست ها و روش های مربوط به ایمنی مواد غذایی را مرور و به روز می کنید. هر زمان که تجهیزات جدیدی خریداری کردید، خط مشی استفاده ایمن و تمیز از آنها را ایجاد کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...