کاربرد بن ماری یا حمام آب در صنایع غذایی و پزشکی

بن ماری به زبان ساده، بسیار شبیه دیگ بخار دوگانه سنتی است. همچنین گاهی از آن به عنوان حمام آب یاد می شود. آب در یک ظرف قرار می گیرد و گرم می شود. ظرف کوچکتر و دیگری در داخل ظرف اول قرار داده می شود که توسط آب گرم می شود. در صنایع غذایی در اصل، بن ماری یک حمام گرم است که می تواند هم برای پخت غذا و هم برای گرم نگه داشتن غذا به مرور زمان مورد استفاده قرار گیرد. در صنایع غذایی از بن ماری مدرن معمولاً برای نگهداری مواد غذایی سرد استفاده می شود. در این شرایط، آب گرم با یک واحد خنک کننده یا بستر یخ جایگزین می شود.

بن ماری می تواند به هر شکل و اندازه ای باشد. اما در صنایع غذایی و استفاده های معمول در رستوران ها، بن ماری به اشکال متداول تبدیل شده است. اغلب آنها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند که رسانای خوب گرما است و به راحتی تمیز و نگهداری می شود. بن ماری از مواد دیگری مانند سرامیک نیز ساخته می شود، اما این موارد اغلب در محیط تجاری استفاده نمی شوند.

در صنایع غذایی باین ماری استاندارد به شکل استوانه ای گرد است، طوری طراحی شده است که یک ظرف می تواند به راحتی در ظرف دیگر یا در یک واحد گرم کننده آب قرار گیرد.

بن ماری در صنایع غذایی
یک بن ماری بسیار معمولی و ضدزنگ استیل برای استفاده تجاری

احتمالاً شما یک بن ماری دیده اید حتی اگر در صنعت خدمات غذایی نباشید. آنها در بسیاری از رستوران ها رایج هستند و کاربردهای مختلفی دارند. از بن ماری اغلب برای غذاهای ظریف مانند کاستردهایی (دسری شبیه فرنی) که با استفاده از حرارت خشک می شوند و مستعد ترک خوردن هستند استفاده می شود. ذوب شکلات یکی دیگر از کاربردهای محبوب باین ماری است. بعضی از آشپزها از روش بن ماری برای پخت کیک های پنیر استفاده می کنند. چیزکیک ها در خانواده کاستارد قرار دارند و در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای خشک قسمت بالایی ترک می خوردند. با استفاده از بن ماری ، کیک پنیر در دمای کنترل شده با حرارت مرطوب پخته می شود.

کاربرد بن ماری در پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی

در پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی بن ماری یا حمام آب از ظرفی پر از آب گرم ساخته می شود و برای کشت نمونه ها در آب در دمای ثابت و در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر بن ماری های آزمایشگاهی دارای رابط دیجیتال یا آنالوگ هستند تا به کاربران امکان تنظیم دمای دلخواه را بدهند، اما در برخی از دیگر دمای آنها توسط جریانی که از خواننده عبور می کند کنترل می شود. موارد استفاده شامل گرم كردن معرف ها، ذوب شدن بسترها و يا کشت سلولی و همچنین برای فعال کردن برخی واکنشهای شیمیایی در دمای بالا استفاده می شود. حمام آب منبع حرارتی مطلوب برای گرم کردن مواد شیمیایی قابل اشتعال به جای شعله باز برای جلوگیری از احتراق است. انواع مختلفی از حمام های آب بسته به نوع کاربرد استفاده می شود. برای تمام حمام های آب می توان تا 99.9 درجه سانتیگراد استفاده کرد. هنگامی که درجه حرارت بالاتر از 100 درجه سانتیگراد است ، ممکن است از روش های جایگزین مانند حمام روغن، حمام سیلیکونی یا حمام شن استفاده شود.

بن ماری آزمایشگاهی

عملکرد حمام آب آزمایشگاهی چگونه است؟

محدوده کاربردی حمام آب تجهیزات آزمایشگاهی شامل گرم شدن معرف ها، ذوب شدن لایه ها یا کشت سلولی و همچنین استفاده از آنها برای ایجاد واکنش های شیمیایی خاص در دمای بالا است. از آنجا که تقریباً تمام حمام های آب آزمایشگاهی دارای یک رابط دیجیتال هستند تا به کاربران امکان تنظیم دمای لازم را بدهند، معمولاً چراغ نشانگر روشن می شود تا نشان دهد که حمام آب کار می کند. با رسیدن به دمای صحیح ، حمام آب آزمایشگاهی روشن و خاموش می شود تا درجه حرارت ثابت را حفظ کند.

برخی از حمام های آب، معروف به حمام های آب تکان دهنده، کنترل های اضافی را فراهم می کنند که به کاربران امکان می دهد سرعت و فرکانس حرکات را کنترل کنند. در درجه اول برای مخلوط کردن دو ماده با هم، می توان با خاموش کردن مکانیسم لرزش، از حمام آب تکان دهنده به جای حمام آب استاندارد استفاده کرد.

حمام آب تجهیزات آزمایشگاهی لزوماً حاوی آب نیست. مایعات مورد استفاده به عوامل مختلفی از جمله دامنه دمایی مورد نیاز و ویسکوزیته لازم سیال بستگی دارد. بعضی اوقات به جای آب در حمام آب از روغن استفاده می شود. حمام های آب هنگام کار با مواد قابل اشتعال مانند روغن می توانند خطرناک باشند، بنابراین باید اقدامات احتیاطی ایمنی از جمله استفاده از حمام آب روی یک سطح ثابت و هم سطح انجام شود.

موارد احتیاط حمام آب آزمایشگاهی

- با احتیاط استفاده شود.
- توصیه نمی شود از حمام آب با واکنشهای حساس به رطوبت یا پیروفوریک استفاده شود. مایعات حمام را بالاتر از نقطه اشتعال آن گرم نشود.
- سطح آب باید به طور منظم کنترل شود و فقط با آب مقطر پر شود. این امر برای جلوگیری از رسوب نمکها روی بخاری لازم است.
- برای جلوگیری از رشد میکرواورگانیسم ها می توان مواد ضدعفونی کننده اضافه کرد.
- به منظور ضدعفونی کردن، دما را یک بار در هفته به مدت نیم ساعت به 90 درجه سانتیگراد یا بالاتر رسانده شود.
- نشانگرها به راحتی در حمام های آب از بین می روند. از موارد مقاوم در برابر آب استفاده شود.
- در صورت استفاده از مایعاتی که دود می دهد، توصیه می شود حمام آب را در هود بخار یا در یک منطقه با تهویه مناسب استفاده شود.
- در یک سطح ثابت و دور از مواد قابل اشتعال قرار بگیرید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...