یک فناوری ایمن و ارزان برای ضد عفونی تخم مرغ‌

محققان روسی یک فناوری ضدعفونی سطحی ارزان، ایمن و قابل اعتماد برای تخم مرغ‌های بسته بندی شده ایجاد کرده‌اند. این فناوری به از بین بردن باکتری‌ها، از جمله سالمونلا در پوسته تخم مرغ کمک می‌کند. همچنین، اجازه رشد جوجه‌های گوشتی با ایمنی قوی در برابر بیماری‌های ویروسی را می‌دهد. تخم‌های بسته بندی شده به مدت 50 نانو ثانیه (یک میلیاردم ثانیه)با پرتو الکترونی ضدعفونی می‌شوند. ضدعفونی در ظروف پلاستیکی انجام می‌شود.

ضدعفونی تخم‌های بسته بندی شده تخم‌ها را از آلودگی بعدی در هنگام نگهداری محافظت می‌کند. اندازه تخم‌ها مهم نیست. برای ضدعفونی کردن 5 کیلوگرم جیوه کافی است. این دوز ظرف و پوسته را ضدعفونی می‌کند اما بر خصوصیات فیزیکی پروتئین، زرده و پوسته یا ترکیب آنها تأثیر نمی‌گذارد.

ebeam

گندزدایی تأثیری در کیفیت گوشت و حجم جوجه‌ها ندارد. بنابراین اگر 63 درصد از مرغ‌ها از تخم مرغ‌های معمولی تخم‌ریزی می‌شوند، پس از پردازش با این روش این رقم به64 درصد می‌رسد. اما تفاوت در این است که جوجه‌های سالم از تخم‌های ضدعفونی شده خارج می‌شوند.

بعد از بررسی تخم مرغ ها دیده شد که 86 درصد از تخم مرغ‌های درمان نشده التهاب را نشان دادند. اما در جوجه‌های تخم مرغ تحت تابش، این رقم به 4 درصد رسید. در همان زمان، جوجه‌های گروه دوم ایمنی بیش‌تری نسبت به بیماری نیوکاسل داشتند. این بیماری ویروسی یک پرنده است. این بدان معنی است که مرغ‌های تخم مرغ عقیم شده کمتر بیمار می‌شوند و کاهش قابل توجه دوز آنتی بیوتیک‌ها  وقتی آنها در حل رشد هستند امکان پذیر است.

این فناوری همچنین باعث صرفه‌جویی در وقت تولید کنندگان صنعتی می‌شود. برای بیرون آوردن مرغ از تخم مرغ تمیز، حدود شش ساعت کمتر وقت بگذارید. به جای 22 تا 24 ساعت که معمول است، مرغ ‌ها در 16 تا 18 ساعت ظاهر می‌شوند. این امر بسیار مهم است، زیرا هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

qnut,kd jol lvy

ظرفیت شتاب دهنده 108 میلیون تخم مرغ در سال است که برای یک مرغداری بزرگ کافی است. این اجازه تابش حداکثر 40 تخم مرغ در ثانیه را می‌دهد. هزینه تابش بسته بندی پلاستیکی 10 تخم مرغ 1.2 یوروسانت بود. اگر یک خط فناوری در یک شیفت 250 روز کاری در سال کار کند، پس از 5 سال سرمایه گذاری برمی‌گردد. هزینه‌های اصلی حقوق کارکنان، هزینه‌های سربار و تجهیزات هستند.

هیچ مشکل جدی در اجرای فناوری وجود ندارد. اندازه کوچک شتاب دهنده، ادغام در خطوط موجود برای کنترل و بسته بندی تخم مرغ‌ در مرغداری‌ها را آسان می‌کند. به گفته دانشمندان، از این فناوری می‌توان برای ضدعفونی کردن سطح تخم مرغ‌های دیگر پرندگان و همچنین  دیگرمحصولات دارای پوست یا بسته بندی طبیعی (دانه‌ها، موز، پرتقال) استفاده کرد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...