برنامه اندازه‌گیری اکسیژن خون در ساعت هوشمند اپل

اگر جدیدترین ساعت مچی اپل سری 6 را انتخاب کنید، یک گزینه ارائه شده توسط اپل را کسب خواهید کرد. این شامل سنسور اکسیژن خون است، که شاید نوآوری جدیدی نباشد، اما اولین بار است که اپل توانایی اندازه‌گیری اکسیژن خون را به وسیله ساعت مچی ارائه می‌دهد.

اکسیژن خون چیست؟

در ساده‌ترین شکل، به مقدار اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون شما که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کند گفته می‌شود. این اکسیژن سوخت بدن است و برای هر عملکردی که برای زنده نگه داشتن ما انجام می‌دهد حیاتی است. اگر بدن در تلاش است مقدار کافی اکسیژن خون را بدست آورد، ممکن است برای انجام صحیح آن تلاش کند و این زمانی است که شما ممکن است سطح اکسیژن پایین خون و مسائلی که نتیجه آن است را تجربه کنید.

ساعت هوشمند

چه عواملی باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود؟

دلایل زیادی برای افت اکسیژن خون وجود دارد. عواملی مثل آسم، عفونت‌های ریه و ویروس‌های تنفسی و بیماری‌هایی مانند کووید 19 می‌تواند بر توانایی بدن برای دریافت اکسیژن تأثیر بگذارد. قرار گرفتن در محیط‌های دارای ارتفاع زیاد نیز داستان دیگری است که می‌تواند سطح اکسیژن خون را کاهش دهد و موجب ایجاد علائمی مانند سردرد، سرگیجه، گیجی، و تنگی نفس شود.

ساعت هوشمند

ساعت هوشمند اپل چگونه میزان اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد؟

فناوری ساعت هوشمند اپل را قادر به اندازه‌گیری اکسیژن خون می‌کند، با سنسور شمارش ضربان قلب یکی است. این سنسور نیز با نور کار می‌کند. وقتی زمان اندازه‌گیری اکسیژن خون باشد، سنسور سبز یا قرمز می‌شود و نور مادون قرمز را به مچ تابش می‌کند. پس از رسیدن نور به رگ‌ها، دیودهای نوری آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، میزان نور منعکس شده از رگ‌ها به ساعت اندازه‌گیری شده و اطلاعات آن در الگوریتم ساعت هوشمند اپل برای محاسبه میزان اکسیژن خون قرار می‌گیرند. از آنجا که گلبول‌های قرمز با رنگ روشن‌تر اکسیژن بیش‌تری نسبت به گلبول‌های قرمز تیره‌تر با خود حمل می‌کنند ، اساس اندازه‌گیری این ساعت مچی بر رنگ گلبول‌های قرمز است.

ساعت هوشمند

اندازه‌گیر سطح اکسیژن در ساعت هوشمند اپل چقدر دقیق است؟

با توجه به اینکه عملکرد سنسور محاسبه اکسیژن مانند سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب است، مانند آن خطاهایی دارد. البته اپل گفته است که برای محاسبه دقیق‌تر نباید ساعت را در معرض هوای خیلی گرم یا سرد قرار داد. یا اینکه موقع محاسبه نباید دست را زیاد تکان داد. به هر حال خرید این ساعت هوشمند 400 دلاری فقط به خاطر اندازه‌گیری اکسیژن خون کار چندان عاقلانه‌ای نیست. میزان دقت این سنسور هنوز برای استفاده پزشکی کافی نیست و از این قابلیت فقط برای اهداف ورزشی می‌توان استفاده کرد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...