فیلم میوه و سبزیجات برای شناسایی بقایای سموم دفع آفات

آفت‌ کش‌ها مواد شیمیایی هستند که از آسیب رساندن حشرات، علف‌های هرز و قارچ‌ها به محصولات جلوگیری می‌کنند. کشاورزان از آنها برای افزایش میزان محصولاتی که قادر به تولید هستند استفاده می‌کنند. برخی سموم استفاده شده در کشاورزی عبارتند از:

- گلیفوسات. یک علف کش است و از آن برای از بین برن علف هرز استفاده می‌شود.

- آترازین. از آن برای از بین بردن علف‌های هرز با برگ پهن استفاده می‌شود.

- دی کلرو پروپن. خاک را قبل از کاشت برای از بین بردن کرم‌ها درمان می‌کند.

سموم دفع آفات

آیا آفت کش‌ها مضر هستند؟

سموم دفع آفات می‌توانند برای انسان سمی باشند، اما عملکرد آفت کش‌ها میزان ضرر آنها را تعیین می‌کند. این اثر همچنین ممکن است به میزان و غلظت سم دفع آفات بستگی داشته باشد. همچنین بسته به اینکه فردی آن را روی پوست خود ببیند، آن را ببلعد یا استنشاق کند، می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی آفت کش ممکن است باعث مسمومیت شود. علائم مسمومیت ممکن است بلافاصله یا پس از چند ساعت ظاهر شود. سازمان‌های بهداشتی باید اطمینان حاصل کنند که میزان پسماند سموم دفع آفات در محصولات به اندازه کافی پایین است و خطری برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کند.

سموم دفع آفات

راه حلی برای بررسی بقایای سموم دفع آفات

تأمین کنندگان محصولات تازه ممکن است بگویند هیچ گونه پسماند آفت کش روی میوه‌ها و سبزیجات آنها وجود ندارد، اما ... آیا آنها حقیقت را می‌گویند؟ فروشگاه‌ها به زودی می‌توانند با استفاده از یک فیلم چسبناک ارزان قیمت این مسئله را بررسی کنند.

این فناوری در حال حاضر توسط محققان در حال توسعه است. فرایند تولید با ترکیب کردن نیترات نقره و آلی ملامین و سپس افزودن مخلوط به ظرف پتری حاوی یک لایه ژل آگار آغاز می‌شود. نیترات نقره با سایر مواد واکنش داده و کریستال تشکیل می‌دهد. با قرار گرفتن در معرض نور، این مواد تجزیه می‌شوند و نانو ذرات نقره را تشکیل می‌دهند.

سپس همه چیز خشک شده و یک فیلم سبک و انعطاف پذیر تشکیل می‌شود. هنگامی که آن فیلم بر روی یک قطعه میوه قرار می‌گیرد و با الکل خیس می‌شود، ملامین هر مولکول آفت کش را که در پوست میوه وجود دارد جذب می‌کند.

با استفاده از یک طیف سنج نوری دستی، شخصی مانند کارگر فروشنده می‌تواند نحوه انعکاس نور توسط نانو ذرات نقره موجود در فیلم را بررسی کند. در صورت وجود سموم دفع آفات، یک پاسخ نوری دریافت می‌شود.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...