دربهای سرعت بالا، پرده‌های نواری یا پرده‌های هوا برای سردخانه‌ها

برای کاهش هر چه بیشتر اتلاف انرژی، باید سردخانه و اتاق پیش از آن به درستی از هم جدا شوند. پرده‌های نواری، درب‌های سرعت بالا و پرده‌های هوا از متداول‌ترین تکنیک‌های آب‌بندی چنین معابری می‌باشد.

در لحظاتی که از یک معبر استفاده نمی‌شود، باید یک درب ثابت فریزر درست قبل یا پشت آن وجود داشته باشد که بتوان آن را آب‌بندی کرد. سؤال این است: کدام نوع درب در یک شرایط خاص بهترین انتخاب است؟

پرده نواری سردخانه

1) پرده‌های نواری

از بین سه نوع مانع، پرده نواری معمول‌ترین است. در شرایط عادی، مانع خوبی بین اتاق قبل و اتاق فریزر ایجاد می‌کند و به سرمایه‌گذاری کمی نیاز دارد. با این حال، معایبی نیز وجود دارد. پرده نواری بهداشت را به خطر می‌اندازد زیرا محصولات حمل شده بر روی لیفتراک با نوارها تماس پیدا می‌کنند، که می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را بر روی محصولاتی که از طریق پرده وارد می‌شوند باقی بگذارد. لیفتراک‌ها باید با دقت و به آهستگی از معبر عبور کنند که منجر به اتلاف وقت می‌شود و دید راننده هنگام عبور محدود است، که می‌تواند موقعیت‌های خطرناکی را ایجاد کند، به عنوان مثال برای کارکنانی که پشت معبر کار می‌کنند. پرده‌های نواری به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند.

با یک پرده نواری جدید، نوارها هم تراز می‌شوند تا یک سطح صاف را تشکیل دهند و عملکرد خوبی در جداسازی مناطق هوا دارند، اما این عملکرد تقریباً همیشه بعد از مدتی تغییر می‌کند. نوارها تاب خورده و هوای سرد نشت می‌کند. آنها مه گرفته می‌شوند و ممکن است کارگران نوارها را کوتاه کرده و یا آنها را کنار بگذارند و منجر به از بین رفتن بیشتر سرما شود. دید ضعیف می‌تواند باعث برخورد با درب فریزر شود و تعمیراتی را ضروری می‌سازد که هر بار نیاز به هزینه‌های بالایی دارد.

درب سرعت بالا سردخانه

2) درب سرعت بالا

یکی از مزایای درب سرعت بالا این واقعیت است که درب فریزر مهر و موم شده همیشه مورد نیاز نیست، به ویژه هنگامی که معبر استفاده محدودی را دارد. با این حال، این یک راه حل ایده آل نیست، زیرا یک درب با سرعت بالا هرگز عبور را به طور کامل مهر و موم نمی‌کند. هوا از خارج به داخل نشت می‌کند، رطوبت هوا یخ می‌زند و باعث تشکیل یخ روی سطح زمین می‌شود، آن را لغزنده و منجر به از دست دادن انرژی می‌شود. هر بار که یک لیفتراک از آن عبور می‌کند، درب آن کاملاً باز می‌شود و هیچ مانعی بین سردخانه و اتاق قبل از آن وجود ندارد، و این باعث از بین رفتن بیشتر سرما می‌شود.

مدل‌های خاصی وجود دارد که تفکیک مناطق کنترل شده دما را بهبود می‌بخشد، اما هزینه آنها به طور قابل توجهی بیشتر است. درب‌های دستی و اتوماتیک نیز وجود دارند. با استفاده از درب دستی پرسرعت، زمان از دست می‌رود زیرا لیفتراک باید کاملاً متوقف شود. سیستم اتوماتیک بهتر است، زیرا حسگر حس می‌کند که لیفتراک به محل عبور آن نزدیک شده و درب بلافاصله یا پس از کمی تأخیر بسته می‌شود، بسته به تنظیمات. اگر درب بلافاصله باز شود، سرما از بین می‌رود و اگر تاخیری ایجاد شود، نیاز به کاهش سرعت لیفتراک است که این امر زمان‌بر است. اگر حمل و نقل به داخل و خارج مكرر باشد، درب پرسرعت زمان کمی برای بسته شدن دارد و اغلب باز می‌ماند و باعث از بین رفتن هوای سرد زیادی می‌شود. به دلیل فرسودگی و آسیب دیدگی، هزینه‌های نگهداری اغلب زیاد است.

پرده هوا سردخانه

3) پرده‌های هوا

پرده‌های هوا از درگاهی تشکیل شده‌اند که هوا در آن به سمت پایین جریان دارد. جریان هوا توسط یک فن شعاعی فشار قوی تولید می‌شود و به قدری قدرتمند است که باعث ایجاد یک مانع مؤثر بین مناطق مختلف می‌شود. به طور معمول، نازل‌های خروجی دارای شکاف‌های 5 تا 15 سانتیمتری هستند، اما به منظور کمترین میزان مصرف هوا، عرض آنهایی که در درب‌های هوا قرار دارند، 0.6 تا 2 سانتیمتر است. تدابیری در نظر گرفته شده است که هوای عرضه شده را به طور مساوی بر روی تمام نازل‌ها توزیع می‌کند و هوا به گونه‌ای هدایت می‌شود که در کل طول معبر یک جریان خروجی آرام ایجاد شود. نتیجه یک پرده محکم هوا است که تفکیک هوا را از عرض و ارتفاع کامل درگاه فراهم می‌کند. دید خوبی دارد و خطر تصادف وجود ندارد. زمان انتظار وجود ندارد و از بهداشت مناسب اطمینان حاصل می‌شود، خصوصاً اگر پرده به فیلتر هوا مجهز باشد.

فن با باز شدن درب بلافاصله روشن می‌شود و به محض بسته شدن درب دوباره خاموش می‌شود. یک پدیده متداول کاهش فشار هوا در داخل اتاق فریزر نسبت به اتاق قبل و در نتیجه کاهش حجم هوا است و پرده‌های هوا به یکسان‌سازی فشار کمک می‌کنند. اگر پرده هوا به خشک کن مجهز باشد، هیچ تشکیل یخی وجود ندارد. دمنده‌ها بی صدا کار می‌کنند و حداکثر میزان صدای آن 63 دسی بل است.

 البته، علاوه بر مزایای آنها، پرده‌های هوا معایبی نیز دارند. یکی از این واقعیت‌ها این است که پرده هوا هرگز نمی‌تواند یک معبر را کاملاً مسدود کند، به این معنی که از برخی از مخلوط شدن‌های هوا جلوگیری نمی‌شود. درب‌های هوا در مواقعی که فرکانس حمل و نقل زیاد باشد بسیار مؤثر هستند، فقط به این دلیل که دو راه حل دیگر اتلاف هوای بیشتری دارند. از بین سه نوع مانع، پرده‌های هوا را می‌توان به راحتی با تغییرات در محل کار سازگار کرد. در سردخانه‌هایی که حمل و نقل آنها مکرر است و معبر اغلب باز می‌ماند، پرده هوا مقرون به صرفه‌ترین راه حل است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...