اینترنت صنعتی اشیا، انقلابی در حوزه تولید مواد غذایی

اکنون همه ما به واقعیت دنیای امروز متصل به اینترنت پی برده‌ایم. دستگاه های هوشمند فقط در جیب و خانه‌های ما نیستند. اینترنت صنعتی اشیا (IIOT) انقلابی در صنعت غذا و نوشیدنی ایجاد کرده است.

ما بیشتر از گذشته حسگرها، موتورها و کنترل کننده‌های مجهز به اینترنت را در کارخانه مشاهده کرده‌ایم و از آنها به روش‌های جدید و نوآورانه برای بهینه‌سازی پردازش و تصمیمات عملیاتی استفاده می‌شود.

چهار حوزه اصلی یک کارخانه تولید مواد غذایی که فناوری IIOT تأثیر عمده‌ای بر آنها دارد:

- ایمنی غذا
- کیفیت محصول
- بسته بندی
- پرسنل

بیایید بررسی کنیم که ابزارهای متصل به اینترنت چگونه بر تولید مواد غذایی تأثیر می‌گذارند و چگونه میتوانند برای کارخانه شما مفید باشند.

ایمنتی مواد غذایی

1) ایمنی مواد غذایی

فناوری IIOT امروزه می‌تواند با جلوگیری از خروج کالای نامرغوب در همان ابتدای چرخه تولید، باعث افزایش ایمنی محصولات شود. اگر سیستم شما با حسگرهای مناسب به درستی تنظیم شود، این کار به راحتی انجام می‌شود. بعنوان مثال، تاسیسات شما در حال تولید سس است و این سس باید به مدت پنج دقیقه تا دمای 192 درجه گرم شود تا اطمینان حاصل شود که کلیه HACCP و نیازهای نظارتی برآورده می‌شوند. در گذشته، اگر یک بسته فقط به مدت چهار دقیقه گرم شود، ممکن است متوجه نشوید که یک بسته نامرغوب دارید.

ولی امروزه، سنسورهای متصل به اینترنت می‌توانند نقاط تنظیم شده زمان و دما را در لحظه اندازه‌گیری کرده و در صورت عدم برآورده شدن، بلافاصله اعلان ارسال کنند. اکنون می‌توان بلافاصله بسته نامرغوب را از چرخه خارج کرد، در عین حال صرفه جویی در وقت و هزینه نیز انجام شده است. با استفاده از فناوری IIOT، مشکلات بالقوه ایمنی مواد غذایی را می‌توان به سرعت تشخیص داد و قبل از رسیدن به نقطه فراخوان، با آنها مقابله کرد.

کیفیت محصولات غذایی

2) کیفیت محصول

کارخانه‌های مجهز به فناوری IIOT با بهبود ثبات و دقت در کیفیت محصول از تولیدات با کیفیت بالا سود می‌برند. امروزه دستورالعمل‌های محصول را می‌توان در یک سرور ذخیره کرد و به تمام امکانات پردازش یک شرکت هدایت کرد، بدون در نظر گرفتن محل تولید محصول، از ثبات محصول اطمینان حاصل کرد. تولیدکنندگان همچنین می‌توانند معیارهای کیفی، مانند زمان و دمای پخت، را به تجهیزات مجهز به IIOT ارسال کنند. دستگاه می‌تواند بر اساس دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شده خود، دستورالعمل خاصی را در یک زمان خاص با افزودن برخی مواد خاص و سپس پردازش به روشی خاص، اجرا کند. تمام مراحل از قبل ایجاد شده‌ و از یک منبع کنترل شده واحد می‌آیند.

به جای ناسازگاری‌هایی که اتفاق می افتد اگر یک اپراتور در یک مرکز تصمیم بگیرد که یک دستور العمل را تغییر دهد، یک کارخانه با استفاده از فناوری IIOT می‌تواند از راه دور کنترل و نظارت شود، و دقت دستورالعمل و سازگاری محصول را در سراسر زنجیره تأمین بهبود بخشد.

بسته بندی مواد غذایی

3) بسته‌بندی

وقتی نوبت به بسته‌بندی می رسد، بزرگترین عامل امروزه تغییر و خرابی است. البته هدف همیشه به حداکثر رساندن درآمد با اجرای بیشترین مقدار محصول با کمترین میزان هزینه در اسرع وقت است. یک کارخانه مجهز به IIOT می‌تواند با کارآیی بیشتر بسته‌بندی به دستیابی به این هدف کمک کند.

سنسورهای موجود در تجهیزات بسته‌بندی را می‌توان به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کرد تا تشخیص دهند که SKUها از یک پردازنده در یک زمان مشخص چه انتظاری دارند. سپس سنسورها می‌توانند بررسی کنند که از بسته‌بندی صحیح برای محصولات مختلف استفاده می‌شود و در صورت وجود خطا سریعاً روند کار را متوقف می‌کنند. به طور سنتی، اگر یک اپراتور محصول نامناسبی را در بسته‌بندی اشتباه قرار دهد ، ممکن است تا مدت‌ها بعد شناسایی نشود، در نتیجه محصول و بسته‌بندی اشتباه باید دور ریخته شود.

در یک کارخانه مبتنی بر IIOT، پارامترهای برچسب‌گذاری نیز از سرور بارگیری می‌شوند. به جای اینکه یک اپراتور به صورت دستی تاریخ، مهر زمان و کد کارخانه را وارد کند، می‌توان این اطلاعات را مستقیماً به تجهیزات متصل به اینترنت هدایت کرد. این باعث کاهش خطای اپراتور در کارخانه می‌شود و اپراتورها می‌توانند بر بررسی صحیح اجرای برچسب در رایانه متمرکز شوند.

صنایع غذایی

4) پرسنل

برخلاف آنچه برخی تصور می‌كنند، فناوری IIOT در واقع باعث می‌شود كه كاركنان كارخانه بیشتر به كار خود متمرکز شوند. به لطف دسترسی بی‌سابقه به داده‌های ارائه شده توسط حسگرها و نرم افزار، کارمندان امکانات خود را بیش از هر زمان دیگری درک می‌کنند.

امکانات امروزی در واقع می‌توانند با کارمندان "گفتگو" کنند و در صورت بروز خطا به آنها اطلاع دهند و کارکنان کارخانه را قادر به انجام کارها به بهترین نحو کنند. فناوری IIOT ارتباط بین پرسنل و تجهیزات کارخانه را به یک خیابان دو طرفه تبدیل می کند.

مثال: IIOT در یک کارخانه

تمام تجهیزات موجود در کارخانه به IIOT مجهز هستند. تجهیزات WiFi نیز در سراسر مرکز مشخص شده است، به پرسنل اجازه می‌دهد تا در هر زمان از طریق تبلت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

این مرکز دارای یک سیستم (MES) است که دستورالعمل‌ها را به تجهیزات می‌فرستد و بلافاصله از تجهیزات بازخورد می‌گیرد تا بررسی کند SKUهای مناسب در زمان مناسب کار می‌کنند. این امر به ویژه در این مرکز بسیار مهم است زیرا آنها در تمام طول روز SKUهای مختلفی را اجرا می‌کنند و هر SKU دارای قالب‌های مختلف بسته‌بندی است.

نه تنها اتصال به اینترنت اجازه می دهد تا پردازش سریعتر انجام شود، بلکه MES امکان برقراری ارتباط آزاد را فراهم می‌کند تا دفتر مرکزی شرکت از سه منطقه زمانی دورتر ببیند چه اتفاقی در کارخانه می‌افتد. در ارائه گزارش کارخانه تأخیری وجود ندارد. رهبران ارشد این شرکت دقیقاً می‌دانند که چه چیزی دقیقه به دقیقه تولید می‌شود و می‌توانند بلافاصله براساس این داده‌ها تصمیم‌گیری کنند.

آینده کارخانه‌های غذایی متصل به اینترنت

فناوری IIOT با دستیابی بی‌سابقه به داده‌های لحظه‌ای امکان فراوری مواد غذایی را فراهم کرده است، اما بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی هنوز در حال آموزش این قابلیت‌ها و کارهایی که می‌توانند با همه این داده‌های جدید انجام دهند هستند. به عنوان مثال، می‌توان از این سنسورها برای ارسال اعلان‌ به دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کرد، در صورت نیاز به تأیید اضافی، می‌توان آستانه‌ها را برای کنترل کیفیت هشدار تنظیم کرد و داده‌ها را می‌توان با گذشت زمان جمع‌آوری کرد تا شرکت‌ها بتوانند روند بلند مدت را تجزیه و تحلیل کنند.

پذیرش فناوری IIOT در ابتدای راه است و تا فراگیر شدن آن هنوز مسیری طولانی در پیش است. پتانسیل زیادی برای تأثیر این فناوری بر صنعت تولید مواد غذایی وجود دارد، اما پذیرش گسترده آن به زمان نیاز دارد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...