فناوری بلاکچین برای ایمنی مواد غذایی در زنجیره تأمین

همه ما اصطلاح بلاکچین(Blockchain) را تاکنون شنیده‌ایم. اما دقیقاَ چیست و آیا این مرحله‌ای پیشرفته ‌است که تجارت مواد غذایی بتواند از مزایای آن برای اهداف ایمنی غذایی استفاده کند؟ بلاکچین نوآوری است که برای اولین بار به عنوان یک فناوری اساسی برای رمزنگاری دیجیتال، بیت کوین استفاده شد. اما پتانسیل آن در ایجاد معاملات قابل اعتماد بیش‌تر به سرعت توسط صنایعی که یک زنجیره تأمین امن در آن‌ها مهم است شناخته شد.

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

نوآوری اصلی بلاکچین این است که تمام داده‌ها را در یک توالی از "بلوک‌ها" ( یا "دفتر حساب" کپی نگه می‌دارد، که به همان اندازه در شبکه‌ای از گره‌های رایانه پخش می‌شوند). از آنجاکه هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد و از آنجا که نسخه‌های دفتر در هر گره ذخیره می‌شود، تغییر داده‌ها یا حذف آن‌ها از سیستم بلاکچین برای هر کسی غیر ممکن است. هرآنچه که در زنجیره بلوک قرار می‌گیرد، مثل این است که بر روی سنگ حک شود. از این رو، ما در مورد عدم تمرکز قدرت بر داده‌ها صحبت می‌کنیم.

بلکچین

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی(Entreprise Resource Planing) محدود هستند. این در تضاد با سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی ((ERP در شرکت‌های مدرن است که عمدتاَ برای استفاده داخلی متمرکز و تنظیم شده‌اند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای همکاری و تبادل اطلاعات بازدهی کمتری داشته باشند. داده‌ها در سیستم‌های ERP در سیلوها ذخیره می‌شوند و تبادل داده‌ها بین شرکا بیش‌تر  انجام می‌شود. بررسی کیفیت داده‌های تاریخی دشوار است، که در نهایت در را برای تقلب باز می‌گذارد. علاوه بر این زنجیره‌های تأمین غذا به خصوص به طور فزاینده‌ای پیچیده و جهانی می‌شوند، این یعنی که روند موجود فرایند زنجیره تأمین در دنیای به هم پیوسته قرن 21 منسوخ شده است. اگر رسوایی ایمنی غذا ظاهر شود، سیستم‌های فعلی فناوری اطلاعات به سختی می‌توانند مشکل را ردیابی کنند. در همین حال، سیستم‌ عامل‌های آنلاین جدید، مانند رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند سریعتر از هر زمان دیگری به یک مارک تجاری آسیب برسانند.

بلکچین

فرصتی به نام بلاکچین

بلاکچین به عنوان راه حلی ظاهر می‌شود که می‌تواند تغییرناپذیری و ردیابی داده‌ها را فراهم کند، اما این فناوری هنوز در مرحله اولیه خود است و محدودیت‌هایی نیز دارد. ذخیره سازی داده‌ها در بلاکچین به عنوان مثال گران است و تعداد تراکنش‌ها در ثانیه محدود است. اما این مانع از ابتکار عمل مبتکران نمی‌شود. یکی ازگزینه‌های ارائه شده برای غلبه برمسئله مقیاس پذیری، توافق برسر یک پروتکل هدفمند برای زنجیره‌های تأمین است. این ماژولی است که می‌تواند بالای هر داده ERP اجرا شود و می‌تواند داده‌های مربوطه را در طول زنجیره تأمین بر اساس استانداردهای توافق شده مشترک هماهنگ کند. بررسی در تمام نقاط زنجیره تأمین به عنوان تضمین مطابقت کیفیت داده‌ها انجام می‌شود. "اثر" داده‌ها به طور دائمی در زنجیره بلوکی ذخیره می‌شوند، و یکپارچگی کل زنجیره تأمین را تضمین می‌کند.

بلکچین

این راه حل فنی می‌تواند توسعه بیش‌تر "برنامه‌های غیر متمرکز" مختلف را براساس داده‌های هماهنگ موجود امکان‌پذیرکند، و می‌توان سازگاری‌هایی را ایجاد کرد که برنامه‌ها را برای مدیریت زنجیره تأمین موثرتر، سیستم‌های هشدار بهتر با پاسخگویی سریع‌تر،صدور گواهینامه و انطباق آسان‌تر، و خیلی بیش‌تر. این زنجیره بلوکی را می‌توان با یک تلفن هوشمند مقایسه کرد، جایی که هزاران برنامه در دسترس است که با استفاده از ویژگی‌های آن،  قابلیت استفاده بیشتر آن را افزایش می‌دهد. راه حل‌های دیگر ممکن است شامل داده‌های موجود در اینترنت باشد. به عنوان مثال، داده‌های حاصل از حسگرها در مناطق انبار و حمل و نقل یک تجارت می‌تواند با شبکه‌ همگام شود و به عنوان اثبات دیگری بر این است که غذا همیشه در دمای مناسب اداره می‌شود. در آینده نزدیک می‌توان انتظار نوآوری بیش‌تری در این مسیر را داشت .

بلاکچین این امکان را دارد که با طراحی سیستم‌های قدرتمندی که با طراحی ذاتی آن‌ها قابل اعتماد باشند، روند‌های تجاری را ساده کند، بنابراین اعتماد فقط به مقام مرکزی وابسته نخواهد بود. این فناوری در حال حاضر در دسترس است، بنابراین سرمایه‌گذاری در استفاده از بلاکچین در این مرحله شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در بازار شلوغ و در حالی که استانداردهای مشترکی را تشکیل می‌دهند که زنجیره‌های تأمین آینده را شکل می‌دهند، در بازار متمایز باشند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...