خواص روغن کنجد

اگرچه در رژیم غذایی خود به مقدار کمی چربی نیاز دارید، اما انتخاب چربی‌های سالم ممکن است به سلامت شما کمک کند. روغن‌های گیاهی گزینه‌های بسیار خوبی هستند زیرا حاوی چربی‌های اشباع نشده چندگانه هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. روغن کنجد به خصوص به این دلیل که حاوی چربی‌های اشباع نشده چند منظوره است و اینکه برخی از چربی‌های آن از نظر طبیعی ترکیبات سالم به نام فیتوسترول هستند نیز انتخاب خوبی است.

روغن کنجد

گیاه کنجد کپسول‌های دانه‌ای را پر می‌کند که پر از دانه‌های ریز و کم‌رنگ و روشن است. دانه‌های کنجد برای هزاران سال به عنوان یک محصول رشد کرده، برداشت شده و تحت فشار قرار گرفته است. در ابتدا روغن کنجد در بابل و آشور باستلان تولید می‌شد. امروزه تولید آن ر سراسر جهان گسترش یافته است. در مقایسه با بدرهای دیگر مانند دانه سویا ، دانه کنجد از نظر حصول روغن غنی تر است. تقریباَ 50 درصد از وزن هر دانه از روغن تشکیل شده است. همچنین روغن کنجد نسبت به اکثر روغن‌های گیاهی پایدارتر و کمتر در معرض فساد است.

روغن کنجد

مواد مغذی

روغن کنجد یک ماده مغذی است. یک قاشق غذاخوری از این روغن 120 کالری دارد. از یک قاشق غذاخوری که حدود 13.5 گرم روغن است، 2 گرم آن از چربی اشباع شده است و باقی‌مانده آن چربی اشباع نشده است. به گفته محققان این دو نوع چربی ممکن است با مصرف منظم به شما کمک کند کلسترول خون خود را در یک حد سالم نگه دارید. روغن کنجد همچنین نوع خاصی از چربی اشباع نشده چندگانه به نام اسید چرب امگا3 را فراهم می‌کند، یک اسید چرب ضروری که باید از غذا تأمین شود. اسیدهای چرب امگا3 ضد التهاب هستند و ممکن است به شما در کاهش خطر آرتروز و سایر اختلالات التهابی کمک کنند. یک قاشق غذاخوردی روغن کنجد حاوی حدود 40 میلی گرم از این اسیدهای چرب است.

روغن کنجد

فیتواسترول‌ها

روغن کنجد همچنین حاوی فیتواسترول‌ها، ترکیبات چربی گیاهی است که از نظر شیمیایی و عملکردی شبیه کلسترول هستند. این روغن سه فیتوسترول فراهم می‌کند که به آن‌ها کمپسترول، استیگماسترول و بتاسیتوسترول گفته می‌شود. این فیتوسترول‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارند. هنگامی‌که آن‌ها را به عنوان بخشی از وعده غذایی حاوی کلسترول مصرف می‌کنید، فیتوسترول‌ها جذب کلسترول به خون را تا 60 درصد کاهش می‌دهند. مصرف فیتوسترول‌ها می‌تواند به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم در خون کمک کند، که اغلب کلسترول بد نامیده می‌شود زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده

روغن کنجد در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد. شکل رایج آن یک روغن زرد شفاف است. اما روغن کنجد به عنوان روغن برشته نیز وجود دارد. که دارای محتوای غذایی مشابه نوع شفاف است. روغن کنجد برشته دارای رنگ تیره و قهوه‌ای است و بسته به منبع آن می‌تواند طعم کاملاَ مغذی و شدیدی داشته باشد. از روغن کنجد به عنوان سس سالاد یا در پخت وپز استفاده کنید. روغن برشته شده همچنین یک عنصر سنتی در غذاهای آسیایی است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...