موز سبز: شاخص‌های بلوغ، کیفیت و برداشت

شاخص‌های بلوغ

برای موزهای سبز دو مرحله بلوغ وجود دارد. برداشت در مرحله دوم انجام می‌شود. در مرحله اول، میوه دارای شکل زاویه‌دار می‌باشد، طول متوسط 18 سانتیمتر، محیط متوسط آن 15.5 سانتیمتر و وزن متوسط 480 گرم است. در مرحله دوم، کناره‌های موز گرد شده و اندازه موز به طول متوسط 24 سانتیمتر، محیط 16.5سانتیمتر و وزن متوسط 525 گرم افزایش می‌یابد. در هر دو مرحله، موز دارای رنگ سبز تیره است.

از بین رفتن موز در دوران بلوغ با خشک شدن قسمت فوقانی برگ مشخص می‌شود. از بین رفتن زودهنگام در نتیجه آسیب، دمای پایین، خشکسالی و سایر شرایط نامساعد رخ می‌دهد.

وزن، اندازه، رنگ و استحکام در مرحله بلوغ
موز سبز شاخص‌های بلوغ، کیفیت و برداشت

ضایعات هنگام بلوغ

از بین رفتن موز در هنگام بلوغ با خشک شدن قسمت بالای برگ مشخص می‌شود. ضایعات زودرس موز در اثر آسیب حشرات یا بیماری‌ها، دمای پایین، خشکسالی و سایر موارد نامطلوب رخ می‌دهد.

کیفیت

موز سبز با کیفیت بالا حداقل آسیب را دارد. موزهایی که آسیب حشرات را نشان می‌دهند باید کنار گذاشته شوند. آسیب‌های دیگر شامل پوسیدگی، ترک‌خوردگی و آفتاب‌سوختگی است. پوسیدگی توسط باکتری‌ها، مخمر و قارچ‌ها ایجاد می‌شود، در حالی که ترک‌خوردگی نشانه کمبود مواد مغذی در پوست میوه است.

موز سبز: شاخص‌های بلوغ، کیفیت و برداشت

برداشت موز

موزها باید با استفاده از یک تیم دو نفره با دست برداشت شوند. یک نفر ساقه دسته را با چاقو قطع می‌کند و دیگری دسته را می‌برد. استفاده از نردبان و ظرف می‌تواند منجر به آسیب دیدن دسته موز شود.

برداشت موز

کاهش خسارات پس از برداشت

مدیریت پس از برداشت یک چالش مبتنی بر سیستم است و به یک استراتژی نوآوری یکپارچه نیاز دارد که شامل نوآوری‌های تکنولوژی و مالی، ظرفیتسازی، دسترسی به بازار پیشرفته و سایر عناصر برای دستیابی به مقیاس مطلوب باشد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...