اهمیت HACCP در ایمنی مواد غذایی

HACCP (سیستم کنترل بحرانی و آنالیز خطر) چارچوبی برای اطمینان از ایمن بودن محصول نهایی، آماده مصرف است. به عبارتی استانداردهایی را معرفی می‌کند که تا آنجا که ممکن است خطرات را کاهش دهد. این کار را با هدف کاهش خطرات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی برای افراد انجام می‌دهد.

HACCP

خوب است بدانید  که HACCP به گونه‌ای طراحی شده است که در هر مرحله از فرایند تولید مواد غذایی قابل استفاده است. اگر به همه کارها و روندهای تولید یک ماده غذایی که در سوپرمارکت فروخته می‌شود فکر کنیم، مشخص می‌شود که چه تعداد فرصت برای ایجاد خطر وجود دارد و ضروری است که همه آن‌ها در نظر گرفته شود. در تولید مواد غذایی خام، طبخ و ترکیب آنها، بسته‌بندی و ذخیره‌سازی، خطرات بالقوه‌ای وجود دارد. هدف HACCP مقابله با همه اینهاست و یک رویکرد ساختاری است که می‌تواند در اکثر فرایندها متناسب باشد.

اهمیت HACCP در صنایع غذایی

HACCP می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا بیماری‌های منتقله از غذا و واکنش‌های آلرژیک می‌توانند سلامتی را تهدید کنند و اغلب در نتیجه بهداشت ضعیف در مناطق و فرایندهای تهیه غذا به وجود می‌آیند.

در مواردی که باکتری‌ها اجازه تکثیر و در نهایت ورود به بدن را دارند می‌توانند باعث بیماری یا تهدید کننده زندگی باشند. تنها راه محافظت در برابر این امر اطمینان از کشته شدن باکتری‌ها، عدم تولید مثل انها و عدم انتقال بین مواد غذایی است. این یکی از عملکردهای اصلی HACCP است.

HACCP

به همین ترتیب، واکنش‌های آلرژیک، به ویژه در موارد شوک آنافیلاکتیک، می‌توانند زندگی را تهدید کنند و تنها در صورتی که افراد بدانند دقیقاَ چه می‌خورند، می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. و این تنها در صورتی قابل تشخیص است که تولید  کنندگان و تهیه کنندگان مواد غذایی بتوانند اطمینان حاصل کنند که مواد غذایی با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند یا مخلوط نمی‌شوند. HACCP می‌تواند از این امر جلوگیری کند و به همین علت بسیار مهم است.

هفت اصل وجود دارد که پایه و اساس سیستم HACCP می‌باشند:

1- تجزیه و تحلیل خطر، برای شناسایی خطرات احتمالی که ممکن است در روند تولید مواد غذایی رخ دهد.

2-شناسایی نقاط کنترل بحران، که در خط تولید وجود دارد و می‌توان آنها را کنترل کرد
3-تعیین محدوده‌های بحرانی برای هر یک از نقاط بحرا‌ن.

4-تعیین سیستم‌های اندازه گیری و نمایش محدوده‌های بحرانی در نقاط کنترل.

5-اقدامات اصلاحی برای مواردی که فرایند از محدوده ایمن خارج شده است.

6-ایجاد روش‌های فعال و موثر برای ضبط داده‌ها و اطلاعات و مستند سازی سیستم.

7- برقراری سیستم تأیید و نظارت.

 

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...