فناوری بسته‌بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP)

در صنایع غذایی بسته‌بندی اتمسفر اصلاح شده (Modified Atmosphere Packaging) کاملاَ تثبیت شده است و همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است. MAP به این معنی است که هوای طبیعی محیط موجود در بسته با یک مخلوط گاز یا یک گاز که اغلب نیتروژن و دی‌اکسیدکربن می‌باشد جایگزین می‌شود. این بسته بندی کیفیت محصول تازه را در مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند و به تولید‌کنندگان مواد غذایی امکان دسترسی به بازار بزرگتر برای محصولات فاسد شدنی را می‌دهد. این بسته بندی برای محصولاتی مثل گوشت و سوسیس، محصولات لبنی، نان، میوه و سبزیجات، ماهی مناسب است.

از اتمسفر اصلاح شده فقط در بسته‌بندی استفاده نمی‌شود. آنها می‌توانند به عنوان بخشی از فرایند تولید، به عنوان مثال در مورد گوشت چرخ‌کرده، یا ذخیره‌سازی و حمل و نقل استفاده شوند.

استانداردهای مورد نیاز بسته‌بندی اتمسفر اصلاح شده نسبتاَ بالاست و برای اطمینان از ایمنی باید کنترل شود. بنابراین، تولیدکنندگان مواد غذایی برای دست یافتن به حداکثر ایمنی در پردازش به فناوری مدرن MAP و روش‌های مختلف تضمین کیفیت اعتماد می‌کنند.

MAP

فواید اتمسفر اصلاح شده

- ماندگاری بیش‌تر/کیفیت بالاتر

موادغذایی بسته‌بندی شده در یک فضای محافظت شده بسیار کندتر خراب می‌شوند.MAP همراه با تبرید می‌تواند طراوت و ماندگاری را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این اثر بسته به نوع محصول متفاوت است. با این حال، با MAP عمر مفید معمولاَ دو برابر افزایش می‌یابد. به طور معمول، محصولات برای زمان طولانی کیفیت بالای خود را حفظ می‌کنند و در بهترین شرایط ممکن به دست مصرف کننده می‌رسند.

- ضایعات کمتر

ماندگاری بیشتر، اغلب با مشکلات کمتری در هنگام حمل مسافت طولانی و ماندگاری بیش‌تر همراه است. در نتیجه، دفع ضایعات ناشی از غذای خراب اغلب می‌تواند کاهش یابد.

- فرصت‌های فروش بیش‌تر

به دلیل ماندگاری بیش‌تر، بسته‌بندی MAP به طور معمول  بازارهای جغرافیایی جدیدی را به روی تولیدکنندگان باز می‌کند. به خصوص کالاهای فاسد شدنی را مسافت بیش‌تری می‌توان حمل کرد. به این شکل یک بازار جهانی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

- مواد نگه‌دارنده کمتر

بسته‌بندی در یک فضای محافظ باعث ماندگاری مواد غذایی می‌شود، به این معنی که در بسیاری از موارد می‌توان استفاده از مواد نگه‌دارنده را کاهش داد  یا حتی به طور کامل از بین برد. مصرف کنندگان محصولی دریافت می‌کنند که فاقد افزودنی مصنوعی است.

- طراحی بسته‌ جذاب

در کنار جنبه‌های کاربردی، طراحی بسته‌بندی نقش بسزایی در رقابت برای مصرف کنندگان دارد. نگاه و احساس و کیفیت رفتار خرید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. MAP برای جذاب‌ترین طراحی بسته بندی و ارائه محصول غذایی بسیار مناسب است.

map

محدودیت‌های MAP

- پیچیدگی نسبتاَ بالا

فرایند بسته بندی اتمسفر اصلاح شده نیازهای نسبتاَ بالایی را شامل می‌شود. خرابی‌های احتمالی : ترکیب نادرست گاز یا نشتی ناشی از معیوب بودن دما یا توزیع فشار، ابزارهای آلوده یا فرسوده، آلودگی مهر و موم یا مواد معیوب. با این حال، با فناوری مدرن MAP و تضمین کیفیت جامع، می‌توان خطرات را کنترل کرد.

- هزینه نسبتاَ زیاد

علاوه بر فیلم‌های با کیفیت بالا، مصرف گاز و هزینه‌های پرسنل  به ویژه برای کنترل کیفیت گران است. با این وجود می‌توان با استفاده بهینه از منابع، این هزینه‌ها را به حداقل رساند.

- تأثیر بر کیفیت محصول

برخلاف استفاده از مواد نگه‌دارنده، در بیش‌تر موارد، گازهای محافظ توسط غذا جذب نمی‌شوند و بنابراین ماهیت یا طعم محصول را تغییر نمی‌دهند. اما این قاعده استثنائاتی نیز دارد. می‌تواند عنوان مثال، غلظت بیش از حد زیاد CO2 می‌تواند توسط غذا جذب شده و آن را ترش کند. با این حال، می‌توان با مخلوط‌های گاز سازگار از این اثرات جلوگیری کرد. همین طور تأثیر غلظت اکسیژن بسیار بالا برکیفیت گوشت بحث‌برانگیز است.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...