گوشت آزمایشگاهی

در اوایل سال جاری دانشمندان هلندی با موفقیت گوشت آزمایشگاهی (in-vitro) تولید کردند که به آن گوشت کشت شده نیز میگویند. آنها با استفاده از سلول‌های بنیادی گرفته شده از گاوها، نوارهایی از بافت عضلانی رشد دادند که گفته می‌شود از نظر ظاهری به کلاماری (نوعی غذا که از ماهی مرکب تهیه می‌شود) شباهت دارند. آنها امیدوارند تا پایان سال اولین "همبرگر آزمایشگاهی" جهان را تولید کنند.

دکتر نیل استیونز، دانشمند علوم اجتماعی، مستقر در مرکز تحقیقاتی ESRC Cesagen دانشگاه کاردیف، می گوید که اولین مقاله علمی در مورد گوشت کشت شده در آزمایشگاه توسط ناسا تهیه شده است. در این مقاله گوشت آزمایشگاهی بررسی شده‌است تا مشخص شود آیا غذایی است که فضانوردان بتوانند در فضا مصرف کنند یا خیر.

گوشت آزمایشگاهی

اکنون دانشمندان تولید گوشت آزمایشگاهی را به عنوان یک روش کارآمدتر و سازگار با محیط زیست برای قرار دادن گوشت در بشقاب‌های ما تبلیغ می‌کنند.

مطالعه اخیر دانشگاه آکسفورد نشان داد که رشد گوشت در آزمایشگاه به جای ذبح حیوانات باعث کاهش قابل توجه گازهای گلخانه‌ای، و کاهش مصرف انرژی و آب می‌شود. علاوه بر این می‌توان میزان چربی را کاهش داد و مواد مغذی را اضافه کرد.

پروفسور مارک پست، که تیم دانشمندان هلندی را در دانشگاه ماستریخت هدایت می‌کرد، می‌گوید که او می‌خواهد گوشت آزمایشگاهی را از گوشت طبیعی "غیر قابل تشخیص" کند، اما به نظر می‌رسد که گوشت طبیعی بسیار متفاوت باشد. استیونز، که در حال بررسی بحث در مورد گوشت in-vitro است، می‌گوید که بحث‌های مداوم در مورد شکل ظاهری آن وجود دارد.

وی می‌گوید ایده تولید چنین محصولی برای مردم سخت است زیرا در حال حاضر چیزی مانند آن وجود ندارد و ما به سادگی در دنیای خود دسته‌بندی برای این نوع مواد نداریم، نمی‌دانیم چه خوراکی از آن درست کنیم و از نظر منشأ کاملاً متفاوت است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...