نوشابه رژیمی غذای مغذی نیست

نوشابه رژیمی در اصل مخلوطی از آب گازدار، شیرین‌کننده مصنوعی یا طبیعی، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و سایر افزودنی‌های غذایی است.

میزان کالری نوشابه‌های رژیمی معمولاَ بسیار کم یا حتی  صفر  است. به عبارتی همه نوشابه‌های گازدار که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنندکم کالری یا فاقد شکر هستند. در برخی از نوشابه ها هم از شیرین کننده مصنوعی و هم از شکر استفاده میشود. با اینکه ترکیبات مارک‌های مختلف متفاوت است اما مواد رایج در نوشابه عبارتند از:

آب گازدار. آب گاز دار با حل شدن دی‌اکسید کربن در آن تحت فشار تولید می‌شود.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی. که شامل آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز یا یک شیرین کننده گیاهی به نام استویا هستند که 200 تا 13000 بار از قند معمولی شیرین‌تر هستند.

اسیدها. از اسیدهای خاصی مانند اسید سیتریک، مالیک و فسفریک برای افزودن طعم ترش به نوشابه اضافه می‌شود. آن‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

رنگ‌ها. بیش‌ترین استفاده از رنگ‌ها کاروتنوئیدها، آنتوسیانین‌ها و کارامل‌ها است.

طعم دهنده. انواع نختلفی طعم دهنده طبیعی یا گیاهی در نوشابه وجود دارد.

مواد نگه‌دارنده. این کمک می‌کند نوشابه‌های رژیمی در قفسه سوپرمارکت ماندگاری بیش‌تری داشته باشد.یک ماده نگه‌دارنده که معمولاَ استفاده می‌شود بنزوات پتاسیم است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی. برخی از تولیدکنندگان نوشابه‌های رژیمی، ویتامین‌ها و مواد معدنی را به عنوان گزینه‌های سالم و بدون کالری به بازار عرضه می‌کنند.

کافئین. درست مانند نوشابه معمولی، بسیاری از نوشابه های رژیمی حاوی کافئین هستند.یک قوطی نوشابه رژیمی حاوی 46 میلی گرم کافئین است.

نوشابه رژیمی

از آنجا که نوشابه‌های رژیمی معمولاَ فاقد کالری است طبیعی است که تصور کنید می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این در حالی است که دانشمندان احتمال می‌دهند که نوشابه رژیمی با تحریک هورمون‌های گرسنگی، تغییر در گیرنده‌های طعم شیرین و تحریک دوپامین در مغز، باعث افزایش اشتها می‌شود.

نوشیدن نوشابه رژیمی با افزایش خطر بیماری مزمن کلیه در ارتباط است. دلیل این امر مقدار زیاد فسفر موجود در نوشابه است که ممکن است باعث افزایش اسید در کلیه شود. همچنین کافئین و فسفر موجود در نوشابه مانع از جذب طبیعی کلسیم در بدن می‌شوند. پوسیدگی دندان نیز که از عوارض انواع نوشابه‌ها می‌باشد. بنزوات سدیم یا پتاسیم استفاده شده در نوشابه نیز یک ماده سرطان‌زا و خطرناک می‌باشد. همچنین شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند موجب اختلالات متابولیکی، عصبی و کلیوی شوند.

صرف نظر از عوارض احتمالی نوشابه ‌ها بهتر است نوشیدنی‌های دیگری مانند شیر، قهوه، چای ، دمنوش، یا آبمیوه‌ها را در رژیم غذایی خود جایگزین کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...