استفاده از ربات‌ها در تولید مواد غذایی

کلمه ربات از واژه چک اسلواکی به معنای کار اجباری می‌باشد. سازمان استاندارد بین‌الملل، ربات‌ها را به عنوان ماشین های کنترل شده، با چندین درجه آزادی تعریف می‌کند که ممکن است ثابت یا متحرک باشند تا در برنامه‌های اتوماسیون صنعتی استفاده شوند.

امروزه اکثر کارخانه‌های مواد غذایی برای اطمینان از حجم تولید بالاتر، کارایی عملیاتی و کاهش مراحل تولید در مقایسه با فرایندهای معمولی، ربات‌های مقرون به صرفه را در چرخه تولید خود قرار می‌دهند.

علاوه برچیدن، قرار دادن، بسته‌بندی و پالت کردن، ربات‌ها از چندین روش مختلف از شروع بذر پاشی، پاشش آب و برداشت تا برش و فراوری محصولات غذایی مختلف، از صنایع غذایی پشتیبانی می‌کنند.

در فراوری گوشت، که به دلیل برش‌های سریع و تغییر شکل و اندازه لاشه، کاری پیچیده و خطرناک است، پیشرفت‌های فناوری باعث شده است که ربات‌ها با انواع محصولات سازگار شوند. به این صورت که حسگرها ابعاد لاشه را قبل از برش محاسبه می‌کنند، این به ربات کمک می‌کند گوشت را حتی با سرعت بالا با دقت برش بزند.

استفاده از ربات در صنایع غذایی

در اوایل استفاده از ربات‌ها در فراوری میوه‌ها و سبزیجات به علت تغییر اندازه، شکل، رنگ و احتمال آسیب به محصولات محدود بود. اما امروزه با فناوری حساسیت به فشار در کار با محصولات ظریف این مسئله برطرف شده است.

به علاوه استفاده از حسگرهای بینایی، ربات ها را قادر می‌سازد میوه‌های مختلف را باتوجه به اندازه، رنگ و شکل آنها تفکیک کنند. ربات‌ها می‌توانند با انتخاب محصولات پوسیده قبل از بسته‌بندی، از کنترل کیفیت به طور کارآمد اطمینان حاصل کنند.

پس از به کارگیری ربات‌ها، تولیدکنندگان صنایع غذایی در مقایسه با کارهای انجام شده توسط یک زنجیره‌ی انسانی، 25 درصد افزایش بهره‌وری را ثبت کرده‌اند.

استفاده از رباط در صنایع غذایی

مزایای استفاده از ربات در تولید مواد غذایی

افزایش بهداشت: ربات ارتباط انسان با مواد غذایی را از بین می‌برد. حوادث آلودگی متقابل کاهش می‌یابد. ایمنی مواد غذایی افزایش می‌یابد.

کاهش هزینه‌ی تولید: هزینه‌ی مربوط به استخدام، آموزش و نظارت بر کار از بین می‌رود. تولید مداوم صورت می‌گیرد.

کاهش ضایعات مواد: از مواد اولیه بهره‌ی بیشتری برده می‌شود و در نتیجه ضایعات کمتری تولید می‌شود. عملکرد یکپارچه مانع از اتلاف محصول در نتیجه‌ی رد شدن می‌شود. با کاهش ضایعات رد شده مواد و محصول، هزینه‌های سرمایه کاهش می‌یابد.

افزایش انطباق با ایمنی: ربات قادر به کار در محیط‌های خطرناک و نامساعد است. مشاغل خسته‌کننده، تکراری و پیش پا افتاده را بر عهده می‌گیرد. ایمنی کارمندان را بهبود می‌بخشد.

بر طرف شدن خطای حاصل از یکنواختی کار: رباط با دقت و تکرارپذیری بالا به کمک سنسور‌ها و سیستم‌های بازرسی، کیفیت عالی را تضمین می‌کند.

افزایش مزیت رقابتی: موجب پاسخگویی فوری به زنجیره‌ی تأمین می‌گردد. همچنین افزایش تنوع محصول را ممکن می‌سازد.

افزایش کارایی: سرعت و بهره‌وری تولید افزایش می‌یابد. با تولید دقیق عملکرد افزایش می‌یابد و می‌توان کار را بی وقفه انجام داد.

کاهش فضای کف: به دلیل نصب ربات‌ها بر روی دیوار، کف و سقف از فضای کمتری استفاده می‌شود.

قابلیت تنظیم مجدد: ربات به راحتی  برنامه ریزی مجدد می‌شود و با تغییر محصول و خواسته‌ها سازگار می‌گردد. تطبیق‌پذیری با تغییرات سریع موجب پاسخ سریع به تقاضای بازار می‌شود.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...