وقتی دیوارها زمین کشاورزی می‌شوند

آیا فکرش را می‌کردید که روزی بشود روی دیوارها کشت و کار راه انداخت؟ در سال 1999 مفهوم مدرن کشاورزی عمودی توسط دیکسون دسپومیر، استاد بهداشت عمومی و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا ارائه شد. دسپومیر و شاگردانش طرحی از یک مزرعه آسمان‌ خراش را ارائه دادند که می‌تواند 50 هزار نفر را تغدیه کند. کشاورزی عمودی نوعی کشت گیاهان در لایه‌های انباشته عمودی است. در سال 2006 این طرح با تکنیک‌های کشاورزی بدون خاک انجام شد به این صورت که گیاه در یک غلاف که درونش مواد مایع مغذی وجود دارد قرار می‌گیرد. به این روش کشاورزی عمودی هیدروپونیک می‌گویند. ابتکار مزارع عمودی مبتنی برخاک در سال 2019 آغاز شد. در این روش که ریشه‌ها در خاک قرار می‌گیرند سبزیجات خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌شوند. کشاورزی عمودی بسیار کارآمدتر از کشاورزی سنتی می‌باشد زیرا به فصل محدود نمی‌شود. در کشاورزی عمودی چرخه رشد تا برداشت کاهش می‌یابد. کشاورزی عمودی به شما امکان می‌دهد محصولات خود را به صورت عمودی ‌یا به صورت لایه ای یا مستقیم روی یک دیوار چیده و بکارید.

 کشاورزی عمودی

در این روش کشت عمودی در خاک شما می‌توانید تقریبا در هر فضای داخلی در یک کانتینر حمل و نقل، پشت بام یا پارکینگ رستوران  محصولات خود را بکارید. با این کار به جای اینکه محصولات مسافت زیادی را طی کنند تا به دست مصرف کننده برسند به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان نمای بیرونی این مزارع را با گیاهان تزئینی پوشاند تا باعث جذابیت بیش‌تر شود. ادعا می‌شود که مزارع کشت عمودی در خاک می‌توانند طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات را کشت کنند. گفته می‌شود که این روش 90% کمتر از کشاورزی سنتی آب مصرف می‌کند. به علاوه در کشاورزی عمودی خبری از سموم دفع آفات نیست و محصولات ارگانیک هستند.

برخلاف برخی از راه حل‌های پیشرفته کشاورزی، کارکنان برای کار در مزرعه نیازی به آموزش ویژه ندارند زیرا فرایند رشد محصولات با وجود حسگرها، کنترل‌ کننده‌های آب و خاک، لامپ‌های ال ای دی و... توسط یک نرم افزار مدیریت انجام می‌شود. شما کافی است روی اپلیکیشن نصب شده روی گوشی خود ضربه بزنید تا همه چیز فعال شود. اولین مزرعه عمودی متعلق به رستورانی در آمریکا است که در سال 2020 در یک کانتینر تولید محصولات سبز خود را آغاز کرد.

همچنین در طی بحران کرونا این روش راه حلی برای دسترسی به غذای سالم  و به حداقل رساندن تماس انسان با غذا طی مراحل حمل و نقل می‌باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...