تصفیه فاضلاب در صنایع غذایی و کشاورزی

پساب تولید شده از فراوری مواد غذایی و فعالیت‌های کشاورزی منبع اصلی آلودگی محیط زیست است. همچنین مدیریت کردن آن بسیار سخت و پرهزینه است زیرا فاضلاب صنایع غذایی مقادیر زیادی مواد مغذی، کربن آلی، مواد آلی نیتروژن‌دار، مواد معدنی، جامدات معلق و محلول می‌باشد و به همین دلیل از نظر بیوشیمیایی و شیمیایی به اکسیژن زیادی نیاز دارد. در تخلیه مستقیم، فاضلاب باید طوری پالایش شود که آسیبی به اکسیژن مورد نیاز و آب به دست آمده از آن که سرشار از مواد مغذی است نزند.

فناوری‌های تصفیه فاضلاب صنایع غذایی

انواع فناوری تصفیه آب در دو دسته‌ی پالایش شیمیایی فیزیکی و بیولوژیکی تعریف می‌شوند.

این روش ها عبارتند از: شناورسازی، رسوب‌گذاری، انعقاد، فیلتراسیون، جذب، ته‌نشینی اولیه، لجن فعال ثانویه، هضم بی‌هوازی و حتی بازیابی دی‌اکسیدکربن و متان برای استفاده‌های بعدی. علاوه بر این بسیاری از پسماندها یا بقایای تصفیه شده به عنوان کود قابل استفاده هستند. از آنجا که آب نه تنها برای فراوری، بلکه برای تمیز کردن تجهیزات، تأسیسات و کف نیز مورد نیاز است، می‌توان از بازیافت در کارخانه استفاده کرد. استفاده از آب تصفیه شده در چیلرهای موجود در کارخانه گوشت و مرغ نیز مجاز است.

در صنایع غذایی مختلف مانند فراوری میوه‌ها و سبزیجات، ماهیگیری، گوشت و مرغ، تولید لبنیات، فراوری روغن و چربی پساب تولید شده از مراحل گوناگون فراوری شامل مقدار زیادی مواد آلی می‌باشد. این مواد زائد به دلیل بار کربن آلی نسبتا‌َ زیاد در مقایسه با زباله‌های دیگر، برای تولید بیوگاز ایده‌آل هستند.

بیو گاز، گاز حاصل از تجزیه‌ی مواد آلی پوسیده است که ترکیبی از دی‌اکسیدکربن و متان است. این انرژی تجدید پذیر است به همین جهت به آن انرژی سبز می‌گویند.

برای مثال یک کارخانه بزرگ شهری در واشنگتن، تقریبا‌ُ یک سوم برق مورد نیاز خود را با استفاده از هیدرولیز، هضم بی‌هوازی پیشرفته و فرایند بیوگاز به دست می‌آورد.

تصفیه فاضلاب در صنایع غذایی و کشاورزی

هضم بی‌هوازی فرایندی است که در آن میکرو ارگانیسم‌ها مواد آلی را در غیاب اکسیژن تجزیه می‌کنند که نتیجه آن تولید متان و مواد دیگر است. در هضم بی‌هوازی 500 تا 100 کیلو وات ساعت در هر تن زباله تر انرژی تولید می‌گردد.

مثال دیگر کارخانه‌ای در اوکلند کالیفرنیا است که به علت داشتن حجم زیادی از ضایعات فراوری مواد غذایی برق اضافی تولید می‌کند که می‌تواند آن را بفروشد.

نتیجه گیری

 تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و کشاورزی به دلیل وجود بارهای آلاینده مختلف پیچیده و پرهزینه است. اما با پیشرفت در روش‌های فرایندهای  بی هوازی و تولید گاز متان به خاطر تولید برق و انرژی هزینه‌ها جبران می‌شود. این روش ها علاوه بر کاهش هزینه عملیاتی، باکاهش تخلیه زباله و رد پای کربن با محیط زیست سازگار هستند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...