انواع مختلف انبارهای تخصصی نگهداری کالا

انبارهای بیشماری در سراسر دنیا وجود دارند و هر یک بسته به نوع کالایی که در آنها نگهداری می‌شود، خدمات نگهداری و ذخیره‌سازی متفاوتی را به شما ارائه می‌دهند.

برخی از بزرگترین انبارها قادر به نگهداری از انواع مختلفی از کالاها و محصولات هستند، و برخی دیگر نیز بر روی یکی دو مورد از کالاها و محصولات خاص تمرکز دارند.

در این پست به صورت خلاصه و کوتاه با انواع مختلف انبارهای تخصصی ذخیره سازی آشنا شوید:

انواع مختلف انبارهای تخصصی

انبارهای معمولی

انبار معمولی به انباری گفته می شود که کالاهایی را که نیازی به کنترل دما ندارند ذخیره می کند. بیشتر صنایع برای نگهداری مواد اولیه، کالاها و محصولات ساخته شده، لوازم یدکی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده‌شان به انبارهای معمولی نیاز دارند. در تجارت نیز برای نگهداری کالاهای خریداری شده برای فروش از انبارهای معمولی استفاده می‌کنند.

انواع مختلف انبارهای تخصصی

انبار سردخانه

از انبار سردخانه عمدتا برای ذخیره مواد غذایی تازه و سایر مواد فاسدشدنی و محصولاتی که نیاز به محیط کنترل شده دمایی دارند استفاده می‌شود. انبار سردخانه علاوه بر آنکه مواد غذایی و فاسدشدنی که باقی ماندن آنها در دمای اتاق باعث فساد آنها می‌شود را برای مدت زمان بیشتری تازه نگه می‌دارد، آسیب حشرات و باکتری‌ها را بر اینگونه محصولات متوقف می‌کند. سایر محصولات مانند گلهای شاخه بریده را نیز می‌توان در انبار سردخانه نگهداری کرد و این امر آنها را در وضعیت مطلوب برای حرکت در مسیر زنجیره تأمین نگه می‌دارد.

انواع مختلف انبارهای تخصصی

انبار کالاهای خطرناک

انبار کالاهای خطرناک بسته به نوع مواد خطرناکی که در آن نگهداری می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. مایعات قابل اشتعال، مواد شیمیایی و سایر موارد معمولاً در واحدهای ذخیره سازی مخصوص طراحی شده نگهداری می‌شوند که معمولا برای امنیت بیشتر قفل شده‌اند.

اقلام مبتنی بر گاز مانند مخازن اکسیژن یا سیلندرهای پروپان معمولاً در قفسه‌های بزرگ نگهداری می‌شوند تا از ضربه خوردن یا آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. انبارهای کالاهای خطرناک بسته به امکانات و مجوزهایی که کسب کردهاند قادر به نگهداری از درجات مختلفی از کالاهای خطرناک می‌باشند.

انواع مختلف انبارهای تخصصی

انبارهای بایگانی

اسناد و داده‌های مهم که دیگر نیازی به نگهداری در محل شرکت ندارند، می‌توانند در انبار بایگانی ذخیره شوند. این امر خصوصاً برای شرکت‌هایی که روزانه اطلاعات زیادی را رسیدگی می‌کنند بسیار مناسب است زیرا حجم زیاد اسناد به سرعت فضا را پر می‌کند.

انواع مختلف انبارهای تخصصی

انبارهای امانی خشک

انبارهای امانی خشک، که بعضاً به انبارهای گمرکی معروفند، فضاهایی هستند که یک بازرگان می‌تواند کالاهای وارداتی را در آن ذخیره کند و نیازی به پرداخت مالیات بر آن کالاها نیست. عوارض اولیه کالاهای وارداتی می‌تواند زیاد باشد و بنابراین انبار امانی، تا زمانی که کالا به فروش برسد یا عوارض حاصل از سود فروش صادر شود به عنوان یک منطقه امن عمل می‌کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...