ویژگی های محصولات تراریخته GMO

زیاد شدن جمعیت دنیا باعث افزایش نیاز به محصولات و فراورده‌های غذایی شده‌است و رفع این نیاز همواره یک مسئله‌ی مهم برای بسیاری از کشورهای جهان است.

امروزه دانشمندان می‌توانند با استفاده از بیوتکنولوژی موجوداتی (مخمرها، باکتری‌ها و گیاهان) تراریخته (Geneticailly Modified Organisms) یا اصلاح نژادی شده با ویژگی‌های مناسب‌تر تولید کنند.

محصولات تراریخته

اصلاح نژاد موضوعی است که از گذشته در کشاورزی و دامداری رایج بوده و به  کمک آن گیاهانی که روزی غیر قابل استفاده بودند امروزه مورد مصرف روزانه بسیاری از مردم  در جهان‌اند. برای مثال موز، خیار، هندوانه، بادمجان در گذشته خیلی متفاوت بودند و بعضی هم غیر قابل خوردن بودند.

محصولات تراریخته

مزایای GMO

امروزه با استفاده از بیوتکنولوژی تولید  محصولات با مقاومت بالا به آفتها، شرایط نامطلوب مثل شوری خاک، سرمای شدید، کم‌آبی، تنش حرارتی و افزایش ماندگاری محصولات و حتی تولید محصولات جدید نیز امکان‌پذیر شده است. از محصولات اصلاح نژاد شده می‌توان در صنعت و داروسازی نیز استفاده کرد. همچنین تولید  غذاهایی با رنگ و بوی بهتر، ماندگاری و ارزش غذایی بیشتر به کمک زیست فناورد جدید آسان شده است.

مضرات GMO

متخصصان سلامت براین باورند که گاهی تغییر در عملکرد ژنهای مختلف ممکن است منجر به جهش ژنتیکی غیرمنتظره شود. به عبارتی ژن‌های جدید وارد شده به محصولات کشاورزی می‌توانند موجب ایجاد آلرژی در انسان از طریق تولید پروتئین‌های جدید شوند. همچنین می‌توانند باعث افزایش سمیت در گیاهان شوند.

از طرفی به دلیل روی آوردن کشاورزان به کشت این بذرهای جدید، کشت سایر محصولات کم‌کم از سیستم‌های کشاورزی خارج می‌شود، به همین سبب چرخه‌ی محیط زیست به خطر می‌افتد.

نتیجه

اگرچه محصولات غذایی تراریخته به عنوان یکی از دستاوردهای علمی مهم انسان تلقی می‌شوند اما استفاده از این فناوری نیازمند قوانین و مقرراتی است تا خطرات بالقوه این محصولات را کاهش دهد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...