آیا بین شرایط آب و هوایی باغ و بروز عارضه اسکالد در سیب هنگام نگهداری در سردخانه رابطه ای وجود دارد؟

اسکالد سطحی در سیب، یکی از جدی ترین اختلالات فیزیولوژیکی پس از برداشت محصول است که می تواند سیب ها را پس از یک دوره طولانی نگهداری در سرما تحت تأثیر قرار دهد.

اسکالد سطحی سیب

سیب یک محصول مهم است که در سراسر دنیا با ارقام مختلف و ارزش غذایی بالا کشت می شود. کیفیت میوه سیب با توجه به عوامل ژنتیکی، محیطی و زراعی مانند دما، نور، رطوبت یا مرحله برداشت، تحت تأثیر فرآیندهای پیچیده قرار می گیرد. با توجه به حجم زیاد تولید لازمست میوه ها پس از برداشت در سردخانه های بالای صفر ذخیره شده و به تدریج به بازار مصرف عرضه گردد؛ لذا برای به حداکثر رساندن کیفیت پس از برداشت، میوه ها زود برداشت می شوند و برای مدت چند ماه در دمای پایین ذخیره می شوند. با این حال، دوره های طولانی ذخیره سازی در سردخانه ها ممکن است منجر به چندین اختلال فیزیولوژیکی مانند اسکالد سطحی شود. ظهور لکه های قهوه ای روی سطح پوست و بافت های قشر زیر پوست در طول مدت نگهداری، کیفیت بصری میوه را به شدت خراب کرده و سبب کاهش بازارپسندی آن می گردد.

اسکالد سطحی سیب

به نظر می رسد مرحله بلوغ در زمان برداشت یکی از عوامل اصلی کنترل کننده بروز عارضه اسکالد سطحی در سیب باشد، زیرا میوه سیب نارس مستعد ابتلا به علائم است که به نظر می رسد به دلیل کاهش نسبت آنتی اکسیدان به اکسیدان در میوه سیب باشد. همچنین به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی نیز می تواند بر بروز عارضه اسکالد در طول مدت نگهداری در سردخانه موثر باشد؛ به همین منظور مطالعات مختلفی جهت بررسی تأثیر تغییرات آب و هوایی قبل و بعد از برداشت بر روی بروز عارضه اسکالد سطحی انجام شده است. نتایج مطالعات نشان داده است شرایط آب و هوایی می تواند در میزان حساسیت و بروز عارضه اسکالد موثر باشد.

دوره های رشد خشک و گرم باعث افزایش حساسیت میوه سیب به اسکالد سطحی می شود.  شب های سرد و روزهای گرم دو متغیری هستند که در تحقیقات مختلف با بروز این عارضه در طول مدت نگهداری همبستگی نشان داده اند. محققان در باغ های مختلف این همبستگی را مورد بررسی قرار داده اند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که هوای سرد قبل از برداشت می تواند ریسک ابتلا به اسکالد را در سیب کاهش دهد. تحقیقات نشان داد دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد در طول 4 تا 6 هفته ماه قبل از برداشت میوه، به مقدار قابل توجهی بروز عارضه اسکالد را در میوه سیب کاهش می دهد. به عنوان مثال، سیب های گرانی اسمیت که در ایالت واشنگتن برداشت شده اند نسبت به همان رقم در ایالت کالیفرنیا که در دوره قبل از برداشت شب های سرد را تجربه نکرده است، نسبت به بروز عارضه اسکالد حساسیت بیشتری نشان می دهد. در واقع می توان گفت که طی شدن مراحل بلوغ سیب وابستگی زیادی به تحمل دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد در زمان پیش از برداشت دارد. این موضوع در خصوص سیب رد دلیشس نیز بررسی شده است. در این تحقیق، سیب رد دلیشس، پیش از برداشت به مدت 150 ساعت دمای زیر 10 درجه سانتیگراد را تحمل کرده است و به تبع آن حساسیت آن به بروز عارضه اسکالد کمتر شده است.

توجه به این نکته ضروری است که رابطه بین دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد با اسکالد در سیب های مناطق مختلف یکسان نیست؛ مناطقی که بطور نرمال معمولا هوا خنک است ممکن است به کاهش دمای بیشتری نسبت به منطقه گرمتر نیاز داشته باشد تا میزان بروز عارضه اسکالد به مقدار بیشتری کاهش یابد. شاهد این امر مطالعات انجام شده در مناطق مختلف جهان است؛ به عنوان مثال این دما توسط محققین برای سیب های بخش شرقی آمریکا به اثبات رسیده ولی برای سیب باغ های نیوزیلند به تایید نرسیده است. پس دمای بهینه ای که سیب لازم است در آن سرما را تجربه کند می تواند در ارقام مختلف و مکان های مختلف متفاوت باشد.

متغیر دیگر دمای بالا در طول روز است. محققین به این نتیجه رسیده اند که دمای بالا در طول روز در طی فصل رشد، ریسک ابتلا به عارضه اسکالد را افزایش می دهد. به عنوان مثال مطالعات انجام شده در باغ های سیب واشنگنتن که دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد در روزهای ماه قبل از برداشت را تجربه کرده است، میزان بروز عارضه اسکالد را افزایش یافته است. بنابراین تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به افزایش بروز و شدت اسکالد از طریق افزایش دما شود.

همانطور که پیشتر در مقالات قبلی اشاره شده است یکی از راه های موثر برای کاهش بروز عارضه اسکالد در سردخانه پاشیدن محلول دی فنیل آمین بر روی سیب است. مطالعات نشان داده است در صورتیکه سیب 4 تا 6 هفته پیش از برداشت دمای زیر 10 درجه را تحمل کرده باشد و به تبع آن ریسک ابتلا به عارضه اسکالد سطحی کاهش یافته باشد، میزان غلظت مورد نیاز DPA جهت محلول پاشی نیز کاهش می یابد؛ بنابراین سردخانه دارانی که این تیمار را برای مشتریانشان انجام می دهند در صورت اطمینان از شرایط آب و هوایی مطلوب در زمان پیش از برداشت می توانند غلظت محلول DPA را هنگام محلول پاشی کاهش دهند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...