بیماری (عارضه) از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب (Internal Breakdown)

بیماری از هم پاشیدگی داخلی (Internal Breakdown) نتیجه اکسیداسیون مایعات در بافت های داخلی سیب بوده و  در موارد شدید، بافت گوشتی میوه اسفنجی می شود. در سیب های مبتلا به این عارضه کمبود بور و فسفر نیز مشاهده شده است. عارضه از هم پاشیدگی داخلی در سیب های مبتلا ممکن است با عارضه واترکور نیز همراه باشد.

این بیماری در سیب هایی که به مدت طولانی در سردخانه نگهداری شده یا به عبارتی فرایند پیری درآنها آغاز شده است بروز پیدا کرده و مشاهده می شود.

عارضه از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب

ازهم پاشیدگی داخلی نیز مشابه عارضه از هم پاشیدگی آردی در سیب هایی با اندازه بزرگ، سیب هایی با رسیدگی بیش از حد و میوه هایی که با تاخیر به سردخانه منتقل شده اند بیشتر مشاهده می شود.

در مراحل اولیه بروز بیماری، عارضه در قسمت های رسیده و مجاور تخمدان بروز می کند و بیماری عمدتاً در نقاط زخمی و صدمه دیده میوه گسترش می یابد. با کمی فشار جزئی بر روی سطح سیب می توانید به پوک بودن داخل سیب پی ببرید.

مسئولین کنترل کیفیت واحدها هنگام بررسی کیفیت سیب در حین نگهداری از طریق فشار بر سطح سیب، ضربه با انگشت بر روی سطح سیب و گوش کردن به صدای ناشی از آن و همچنین برش های طولی و عرضی سیب می توانند به وجود این عارضه در سیب پی ببرند. چرا که در این عارضه بر خلاف عارضه از هم پاشیدگی آردی، گوشت میوه لزوماً خیلی آردی نشده و میوه شکافته نمی شود.

عوامل موثر در بروز عارضه:

- سیب های بزرگ احتمالا نسبت به میوه های با اندازه معمولی بیشتر در معرض ابتلا قرار می گیرند.

- سیب های بیش از حد رسیده در سردخانه به این عارضه حساسیت بیشتری دارند.

- تاخیر طولانی در برداشت یا تاخیر در رساندن و نگهداری در سردخانه وقوع این عارضه را افزایش می دهد.

- نگهداری در دمای بالاتر از دمای استاندارد نگهداری سیب

- کمبود فسفر و بور

کنترل بیماری:

- برداشت به موقع قبل از رسیدگی مطلوب

- اجتناب از تاخیر در انتقال به سردخانه

- نگهداری در سالن کنترل اتمسفر

- تغذیه مناسب درختان در باغ به کمک کودهای مناسب



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...